پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۶:۱۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

ویروسی که قدر و قدرت نمی‌شناسد

به گزارش فرهنگ سار، ویروس عجیب کرونا در ماه‌های اخیر همه معادلات جهانی از ساده ترین تا پیچیده ترین آن‌ها را دگرگون ساخته و رویکرد آن در عدم تبعیض در سرایت به شهروندان و شیوع در میان همه اقشار، فارغ از جنسیت، سن، نژاد، سطح طبقاتی، موقعیت اجتماعی سبب شد تا خبر ابتلای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری […]



به گزارش فرهنگ سار، ویروس عجیب کرونا در ماه‌های اخیر همه معادلات جهانی از ساده ترین تا پیچیده ترین آن‌ها را دگرگون ساخته و رویکرد آن در عدم تبعیض در سرایت به شهروندان و شیوع در میان همه اقشار، فارغ از جنسیت، سن، نژاد، سطح طبقاتی، موقعیت اجتماعی سبب شد تا خبر ابتلای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، مهر تاییدی بر این نکته باشد که انکارکنندگان این بیماری حتی در سطح مقام‌ها، با جریمه و تاوان سختی مواجه خواهند شد. موضوعی که روزنامه اسپانیایی ال پائیس نیز در گزارشی به این موضوع پرداخت.

به نوشته این رسانه، زمانی که صحبت از ابتلای سران کشورهای جهان به بیماری کووید-۱۹ به میان می‌آید، دو نکته اساسی به ذهن خطور می‌کند؛ نکته نخست اینکه حتی نظارت‌های روزانه و دقیق پزشکی، اجرای تدابیر ویژه بهداشتی و موقعیت عالی اجتماعی این افراد نتوانسته تا در برابر خطر کرونا از آن‌ها محافظت کند و دوم اینکه برخی ویژگی‌های مشترک از جمله دست کم گرفتن بیماری، بی تفاوتی نسبت به آمارها، مقاومت در برابر استفاده از ماسک و توصیه‌های غیر تخصصی و بعضا تمسخرآمیزی همچون تلاش برای دست یابی به مصونیت جمعی یا گله ای یا پیشنهاد درمان‌های خانگی در نهایت موجب شده تا ویروس کرونا، دامن این روسای جمهور انکار کننده را نیز بگیرد.     

آزمایش کووید-۱۹ دونالد ترامپ و همسرش «ملانیا ترامپ» درست به فاصله دو ماه پس از آن اعلام شد که این رئیس‌جمهوری جنجالی با نادیده گرفتن واقعیت‌ها از روند صعودی مبتلایان در کشورش اطمینان داد که «ویروس از بین خواهد رفت». کیلومترها دورتر از آمریکا، «ژائیر بولسونارو» رئیس دولت برزیل، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز پیشتر به سرنوشت مشابه ترامپ دچار شدند.

دونالد ترامپ؛ آمریکا
۲۲ ژانویه (دوم بهمن) دقیقا دو روز پس از ثبت نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، ترامپ با اطمینان از این که شرایط تحت کنترل است، گفت: شخص مبتلا از چین وارد کشور شده است و اوضاع تحت کنترل است. در حالی که رشد بیماری و افزایش شمار روزانه مبتلایان در آمریکا به سرعت پیش می‌رفت اما ترامپ همچنان بر موضع انکار خود ایستادگی کرد، تا اینکه دیروز (جمعه) در صفحه توییترش از ابتلای قطعی به کووید-۱۹ خبر داد.

در ادامه این گزارش آمده است، نکته غم انگیز اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا به چشم فرو بستن از آمار بیش از هفت میلیون و ۵۴۹ هزار نفره شمار مبتلایان آمریکایی، از پوشیدن یک ماسک ساده دریغ کرده و مردم را به تزریق مواد ضد عفونی کننده برای پاکسازی ریه ها تشویق می‌کرد.

سی ان ان نیز در گزارشی نوشت ترامپ بعد از ماه ها مدیریت نادرست بحران کرونا و نادیده گرفتن مکرر بحران به وجود آمده ناشی از این ویروس، خبر از ابتلایش به کرونا داده است و همین امر می تواند آشفتگی تازه را در رهبری آمریکا به وجود بیاورد آن هم درست در شرایطی که این کشور تحت شدیدترین فشارهای داخلی قرار گرفته است.  

ژائیر بولسونارو؛ برزیل

بولسوناروی ۶۵ ساله که از آغاز شیوع بیماری همه‌گیر در این کشور پهناور آمریکای لاتین، در تلاش بود تا با بی اهمیت جلوه دادن و نادیده انگاشتن ابعاد پیچیده آن، این بیماری را هم‌پای «سرماخوردگی ساده» بنامد، سرانجام در ماه ژوئیه (تیر ماه) خبر ابتلای او به کووید-۱۹ منتشر شد؛ برزیل اکنون با ثبت بیش از چهار میلیون و ۸۸۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و همچنین افزون بر ۱۴۵ هزار مورد فوتی در جایگاه سومین کشور درگیر در فهرست جهانی قرار دارد.  

پافشاری‌های بولسونارو بر تصمیم گیری‌های نادرست خود در مدیریت فاجعه بار شیوع کرونا و اختلاف نظرها که موجب استعفای دو وزیر بهداشت در کمتر از یک ماه شد، تا جایی پیش رفت که با گذشت چند روز از ابتلای قطعی این رئیس‌جمهوری به کرونا، بولسونارو به تاثیر مثبت درمان خودسرانه خود با استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین پرداخت و گفت: به همه کسانی که علیه هیدروکسی کلروکین بودند با تاسف باید بگویم که حال من خوب است.

براساس مطالعات انجام شده تاثیر این دارو به عنوان درمان قطعی بیماری کووید-۱۹ در هاله ای از ابهام است و نتایج مثبت آن تاکنون ثابت نشده است.

بوریس جانسون؛ انگلیس

مدیریت نخست وزیر انگلیس که از آغاز شیوع بیماری در این کشور با پاره ای تردیدها آغاز شد، و انتقاد بسیاری به ویژه در خصوص عملکرد ضعیف و با تاخیر، اعتقاد راسخ گروه مشاوران علمی دولت انگلیس به مصونیت گله ای، ناتوانی دولت در فراهم کردن تست ابتلا به ویروس کرونا و همچنین بحران در خانه‌های سالمندان را به همراه داشت، سرانجام پای جانسون را به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان باز کرد.  

بحران کرونا در انگلیس با ثبت بیش از ۴۶۷ هزار مورد ابتلا و بیش از ۴۲ هزار مورد فوت در حالی دولت جانسون را با چالش جدی مواجه کرده است که میزان رضایتمندی مردم از دولت به شدت کاهش یافته است.

الکساندر لوکاشنکو؛ بلاروس

خبر ابتلای رئیس‌جمهوری بلاروس در حالی مثبت شد که نام بلاروس به عنوان تنها کشوری که با وجود کرونا هرگز در شرایط قرنطینه قرار نگرفته، ثبت شده است. به دنبال تایید ابتلای لوکاشنکو به ویروس کرونا وی به مردم توصیه کرد که سراسیمه نشوند و با هواخوری در فضای آزاد و کار در کشتزار با این بیماری مقابله کنند.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور؛ مکزیک

رئیس‌جمهوری مکزیک از زمان ابتدای شیوع کرونا در جهان این تهدید را جدی نگرفت و با اولویت بخشیدن بر مسائل اقتصادی از رسانه‌های این کشور خواست تا در انتشار اخبار کرونا از اغراق بپرهیزند.

اوبرادور نه تنها همیشه در برابر استفاده از ماسک مقاومت کرده است بلکه بارها به مردم توصیه کرد که نباید از کرونا بترسند و با اجتناب از قرنطینه، باید بیرون بروند.  

جان ماگوفولی؛ تانزانیا

ماگوفولی که به بولسونارو یا ترامپ آفریقا نیز شهرت دارد، با وجود تهدید گسترش بیماری همه‌گیر در تانزانیا همواره به دلیل رواج اطلاعات غیر تخصصی، بی اهمیت جلوه دادن لزوم قرنطینه و توصیه راهکارهای بی اساس از جمله حمام گیاهی برای مقابله با این بیماری با موجی از انتقادها روبرو شده است.

قربانعلی بردی محمد اف؛ ترکمنستان

در حالی که ترکمنستان یکی از نخستین کشورهایی بود که پس از چین، موارد قطعی ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرد اما بسیاری از رسانه‌های این کشور، اتهاماتی از پنهانکاری دولت در ارائه آمار صحیح و خودداری استفاده از ماسک را متوجه دولت می‌کنند.  

شیوع ویروس کرونا و تمام ناشناخته‌هایش در حالی جهان را با بحرانی بی سابقه مواجه کرده و چهره شهرها را دگرگون ساخته است که از طرفی اهمیت اعمال اقدامات پیشگیرانه، رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی، اتخاذ تدابیر سختگیرانه و پاسخگویی سریعتر به این بحران را بیش از پیش برملا ساخته و با نفوذ به اقامتگاه‌های امن برخی سران جهان و در مورد آخر، کاخ سفید، تهدید جدی خود را برای همگان به نمایش گذاشت.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + هشت =