چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۶:۱۱
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

شکست سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان با عبور از دلار

به گزارش فرهنگ سار امروز بیشتر کشورها بخصوص آنهایی که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته و حتی آنهایی که به دلیل این تحریم ها قادر به تجارت با کشورهای مورد تحریم نیستند به این نتیجه رسیده اند که برای عبور از این چالش ها و مشکلاتی که واشنگتن برای اقتصاد دنیا ایجاد کرده است، […]



به گزارش فرهنگ سار امروز بیشتر کشورها بخصوص آنهایی که تحت تحریم های آمریکا قرار گرفته و حتی آنهایی که به دلیل این تحریم ها قادر به تجارت با کشورهای مورد تحریم نیستند به این نتیجه رسیده اند که برای عبور از این چالش ها و مشکلاتی که واشنگتن برای اقتصاد دنیا ایجاد کرده است، راهی بجز عبور از نظام مالی و بانکی دلاری نیست.

اگر کشورها بتوانند در راستای همین هدف از دلار فاصله بگیرن و بجای آن با استفاده از ارزهای خود با یکدیگر مبادلات اقتصادی انجام دهند سلطه آمریکا بر نظام مالی و بانکی دنیا در هم می شکند و سامانه سویفت که مبادلات دلاری را تحت تسلط آمریکا قرار می دهد عملا کارایی خود را از دست می دهد.

«آنتونی راولی» تحلیگر مسایل اقتصادی چین و آمریکا می گوید که کشورها شاهد تضعیف اقتصادی،  به چالش کشیده شدن قوانین بین المللی و تعهدات جهانی از سوی آمریکا  هستند و در اندیشه فاصله گرفتن از دلار فرو رفته اند.

رسانه های شرق آسیا از جمله در چین این روزها مطالب فراوانی درباره ضرورت کاهش وابستگی به دلار منتشر می کنند و معتقدند باید نظام ارزی دیگری جایگزین دلار شود آنها می نویسند بتدریج باید با استفاده از سامانه های ارزی دیگر و حتی ایجاد سامانه های مبادلاتی جدید، هم سویفت را کنار گذاشت و هم دست آمریکا را برای تحریم کشورها و جلوگیری از مبادلات مشروع و قانونی آنها بست.

کشورهایی نظیر چین و روسیه و حتی دوستان آمریکا به این نتیجه رسیده اند که واشنگتن با تسلط بر نظام مالی دنیا با تبادلات دلاری برای دیگران سود ایجاد نمی کند بلکه این سامانه به ابزار جدیدی تبدیل شده است تا کشورها را تحت فشار و تحریم قرار دهد و هر بانک و هر ارگان مالی و یا هر کشوری که در راستای منافع آمریکا حرکت نکند از عرصه مبادلات تجاری با دلار کنار گذاشته شود.  

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین از قول راولی آورده است: وقایعی که اخیرا در دنیا بوجود آمده است و آنچه برایند تضعیف اقتصادی آمریکا می باشد این است که دلار بتدریج به سوی مرزهای بی اعتباری به پیش می رود.

شیوع کرونا، فشارهای اقتصادی آمریکا بر کشورها، تحریم ها علیه روسیه و چین و کشورهای دیگر، رویارویی تجاری با کشورها، به چالش کشیدن توافقات بین المللی و خروج از سازمان های جهانی و تهدیدهای مکرر آمریکا برای اقتصاد دنیا بیش از هر زمانی کشورها را به این فکر فرو برده است که باید بجای استفاده از یک ارز مسلط (دلار) به سراغ ارزهای دیگر بروند و در این میان استفاده از ارزهای یکدیگر برای تجارت یکی از بهترین راهکارها برای فراز از تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا است.

اگر این کشورها بر اساس آنچه امروز در دنیا مشاهده می شود از این نظام دلاری فاصله بگیرند و با ارزهای خود با یکدیگر مبادله کنند و سهم دلار را بتدریج در معاملات کاهش دهند، در حقیقت سلطه آمریکا بر نظام مالی و بانکی دنیا را در هم خواهند شکست و این می تواند یکی از مهمترین دستاوردها در راستای مشارکت اقتصادی کشورها در یک دوره نوین با یک نظم جدید بدون سلطه آمریکا در قرن بیست و یکم خواهد بود.

افزون بر این بانک های مرکزی چین و روسیه در حال همکاری در بخش مالی و بانکی هستند که می تواند زمینه ساز عبور آنها از دلار آمریکا باشد هر دو کشور به دلیل بالا رفتن نرخ بهره بانکی در آمریکا تحت فشار هستند روسیه به علت تحریم های آمریکا و چین به دلیل زیر فشار بودن از سوی واشنگتن تمایل زیادی به کنار گذاشتن دلار از سبد ارزی معاملاتی خود دارند.

چین بخصوص در سال های اخیر بتدریج تلاش کرده است تا میزان ذخیره ارزی دلاری خود را کاهش دهد و ارزهای دیگری را به سبد خود بیفزاید و در عین حال راه تقویت یوان پول ملی خود را فراهم سازد در راستای تلاش های دو کشور برای عبور از دلار و تعاملات تجاری بدون ارز آمریکا، اعلام شده که بانک مرکزی روسیه اولین شعبه خارجی خود را در پکن باز کرده است این نشان می دهد که دو کشور مدت ها است برای کاستن از وابستگی به دلار آمریکا در رایزنی هستند.

بخصوص از زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد چین را یک انحصار گر ارزی می داند و تاکید کرد تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از چین را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد و بحث جنگ تجاری میان طرفین شروع شد، چین به طور قاطع تصمیم گرفته است وابستگی اش را به دلار کاهش دهد روسیه هم به دلیل اینکه پس از مساله اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه از سوی آمریکا تحریم شد دست به دست چین داد تا دو طرف در سامانه مالی جهانی از ارز دلار کمتر استفاده کنند و همکاری های اقتصادی را با اتکا به ارزهای خود و ارزهایی غیر از دلار افزایش دهند.

ساوت چاینا می نویسد چین و روسیه در کنار همکاری های اقتصادی باز کردن شعب بانکی را برای مقابله با پولشویی و جرایم تروریستی مالی مهم توصیف کرده اند هر دو کشور از یک سال قبل موافقت کردند اوراق قرضه غیردلاری و با ارزهای خود منتشر کنند که حرکتی جدی در عبور از پول ملی آمریکا محسوب می شود.

روزنامه چینی نوشته است: دلار بتدریج به حاشیه می رود شرایط برای آمریکا سخت تر شده است با شیوع کرونا، آمریکا اقتصادی تضعیف شده را شاهد است و این از دید کشورها مخفی نمانده است ارزهای دیگری چون یوان چین و ین ژاپن هم بتدریج مطرح می شوند و دنیا به ارزهای دیگر نیز توجه بیشتری دارد.

کارشناسان می گویند در چنین شرایطی نقش چین با اهمیت تر می شود این کشور باید بتدریج تضمین کننده این موضوع باشد که کشورها می توانند معاملات بیشتری با یوان ارز این کشور انجام دهند و صادرکنندگان هم باید متقاعد شوند که با یوان چین کار کنند.  

راولی که از متخصصان امور اقتصادی و مالی در آسیاست بر این باور است که اگر کشورها معاملات بیشتری را با ارزهای دیگر انجام دهند و بازرگانان دست بازتری برای استفاده از ارزهای دیگر از جمله یوان چین داشته باشند بزرگترین بازنده این میدان آمریکا خواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده + یک =