چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۱:۴۵
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵

تعامل صلح آمیز؛ قدرت دیپلماسی خارجی دولت روحانی

به گزارش فرهنگ سار، تلاش ها و برنامه های دکتر حسن روحانی در دو دوره ریاست جمهوری بر این محور متمرکز بوده است که ضمن برقراری تعامل با جهان، در بعد داخلی هم خواست های مردم را اجابت کند. به اعتقاد تحلیلگران و رسانه ها، دولت روحانی به رغم فشارهای حداکثری و مانع تراشی های آمریکا در […]



به گزارش فرهنگ سار، تلاش ها و برنامه های دکتر حسن روحانی در دو دوره ریاست جمهوری بر این محور متمرکز بوده است که ضمن برقراری تعامل با جهان، در بعد داخلی هم خواست های مردم را اجابت کند. به اعتقاد تحلیلگران و رسانه ها، دولت روحانی به رغم فشارهای حداکثری و مانع تراشی های آمریکا در هر دو مسیر، دستاوردهای فراوانی داشته است.

دولت در دور نخست موفق شد توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را امضا و نهایی کند و قطعنامه ای در شورای امنیت در تایید و حراست آن تصویب کند. امروز همین تلاش ها است که مانع بزرگی برای موفقیت آمریکا در بازگرداندن تحریم ها علیه ایران بوده است.

در واقع آنچه باعث شده است تا تلاش های روحانی و اعضای دولت وی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، این است که برای بالا بردن امنیت مردم بدون افزایش بودجه نظامی تلاش زیادی کرده و در زمینه تامین آزادی های مدنی، گام های بلندی برداشته اند.

«ابراهیم رحیم پور» از دیپلمات های باسابقه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای که روزنامه گلوبال تایمز چین از او منتشر کرد، گفت: ما در زمینه تامین اجتماعی، امنیت، حقوق مدنی و آزادی های ایرانیان در دوره نخست ریاست جمهوری «حسن روحانی» فعالانه عمل کرده ایم.

وی تصریح کرد که در زمینه های امنیتی و فضای خارج از ایران نیز مسایل مورد توجه است و تلاش خواهد شد تا امنیت برای ایران تامین شود.  

در توافق هسته ای نیز بدون توجه به انتقادهای آمریکا باید توجه داشت که این یک توافقنامه جهانی است و خواست و تقاضای ایران این است که همه کشورها از جمله دوستان چینی این توافقنامه را به طور کامل اجرا و در آن تسریع کنند.

این دیپلمات سابق ایرانی بر این باور است که برخی دولت ها و همچنین رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تمایلی به اجرای این توافقنامه نداشته و از ابتدا در مسیر آن سنگ اندازی کرده اند، نهایت امر اینکه واشنگتن از آن خارج شده است اما برجام هنوز زنده است و حتی متحدان کلیدی آمریکا در اروپا نظیر انگلستان و فرانسه و کشورهایی مانند روسیه و چین و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا این توافقنامه را یک موفقیت دیپلماتیک تاریخی می دانند و همچنان بر حراست از آن در مقابل مانع تراشی های آمریکا تاکید می کنند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین هم در گزارشی به بررسی موفقیت های دولت «حسن روحانی» پرداخت و نوشت: شکست سنگینی که این دولت بر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و تیم وی در شورای امنیت و سازمان ملل وارد کرد، بی سابقه بوده است.

این روزنامه تاکید کرده است نقشه های زیادی برای ایران کشیده شد، آمریکا فشار فراوانی بر تهران وارد کرد و تلاش اصلی این کشور این بود که راه را برای خاتمه دادن به برجام هموار کند اما امروز دیگر کشورها مقابل آمریکا ایستاده اند و به نظر نمی رسد واشنگتن در این زمینه توفیقی داشته باشد. نمونه بارز آن هم شکستی بود که آمریکا در طرح پیش نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چشید.

کارشناسان چینی معتقدند دولت ایران کارامدتر از هر زمانی موفقیت های فراوانی به رغم چالش های گوناگون داشته است. «چین گی یو» مدیر بخش تجارت بین الملل آکادمی علوم اجتماعی چین با اشاره به دستاوردهای اقتصادی ایران در دولت حسن روحانی در برابر بحران ها و تنش ها تاکید کرد: اقتصاد ایران علیرغم همه فشارها و تحریم های آمریکا، توانسته است با کمترین مشکل به مسیر خود ادامه دهد.

وی برجام را مهمترین دستاورد جامعه بین المللی در چند دهه گذشته دانست و گفت: این قرارداد بین المللی نتیجه تلاش های دولت پیشین «حسن روحانی» است و دستاورد بزرگی در جامعه بین الملل محسوب می شود.

«یو» با اشاره به ادامه فشارها و تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: تقویت دیپلماسی خارجی ایران باعث شده است آمریکایی که با تمام قدرت به دنبال تضعیف و انزوای ایران بود، نتواند به نتیجه برسد و در کمتر از دو هفته دو قطعنامه مهم این کشور علیه ایران در شورای امنیت با شکست مواجه شوند؛ موضوعی که بیانگر دیپلماسی قدرتمند ایران در سیاست خارجی است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 − ده =