چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۷:۱۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

نگاهی به سوابق دیپلماتیک وزیر جدید امور خارجه لبنان

به گزارش فرهنگ سار، ۶ ساعت پس از استعفای ” ناصیف حتی ” وزیر سابق امور خارجه لبنان به دولت این کشور، عصر گذشته (دوشنبه) در جلسه‌ای که بین عون رئیس جمهوری و دیاب  نخست‌وزیر لبنان در کاخ ” بعبدا ” برگزار شد، طرفین برای انتخاب وهبه مشاور عون در امور دیپلماتیک، برای جانشینی حتی […]



به گزارش فرهنگ سار، ۶ ساعت پس از استعفای ” ناصیف حتی ” وزیر سابق امور خارجه لبنان به دولت این کشور، عصر گذشته (دوشنبه) در جلسه‌ای که بین عون رئیس جمهوری و دیاب  نخست‌وزیر لبنان در کاخ ” بعبدا ” برگزار شد، طرفین برای انتخاب وهبه مشاور عون در امور دیپلماتیک، برای جانشینی حتی به توافق رسیدند و تصدی امور خارجه این کشور را به وی سپردند.  

شربل وهبه وزیر جدید امور خارجه لبنان متولد ۱۵ جولای ۱۹۵۳ در ” العاقوره ” لبنان و دارای سه فرزند به نام‌های ” بیار “، ” مارک ” و ” ریشار ” است.    

وی دارای مدرک لیسانس حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه لبنان است و در سال ۱۹۷۹ پروانه حقوقی خود را از پژوهشکده عالی مطالعات حقوق این کشور دریافت کرده است.  

وهبه همچنین در سال ۱۹۷۴ موفق به اخذ دیپلم ریاضیات از دانشکده علوم دانشگاه لبنان شده و مسلط به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و عربی است.  

وی از سال ۲۰۱۷ به محض بازنشستگی از وزارت امور خارجه و مهاجران لبنان به عنوان مشاور عون رئیس جمهوری این کشور در امور دیپلماسی منصوب شد.  

وزیر جدید امور خارجه لبنان پیش از این در حالی تجربیات ۴۲ ساله خود در وزارت امور خارجه و مهاجران این کشور را به پایان برد که بین فوریه تا جولای ۲۰۱۷ در منصب نماینده دبیر کل این وزارتخانه بود.  

وی پیش از آن بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ مسئولیت مدیر امور سیاسی و کنسولی وزارت امور خارجه لبنان را بر عهده داشت.  

سفیر لبنان در ونزوئلا بین سال‌های ۲۰۷ تا ۲۰۱۲، سرکنسول لبنان در ” لُس آنجلس ” آمریکا از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، سرکنسول لبنان در مونترال کانادا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ از جمله سوابق وزیر امور خارجه جدید لبنان است.  

وی همچنین از تجربه فعالیت در چند پست دیپلماسی در سفارت لبنان در قاهره مصر، لاهه هلند، برلین آلمان و در کنسولگری لبنان در تورنتو کانادا برخوردار است.  

رهبه همچنین موفق به دریافت نشان درجه یک ” فرانسیسکو میراندا “، بالاترین نشان جمهوری بولیواری ونزوئلا شده است.  

” فرانسیسکو دِ میراندا ” (به اسپانیایی:  Francisco de Miranda) نظامی انقلابی ونزوئلایی بود. وی در سه حادثه مهم جنگ انقلاب آمریکا،  انقلاب فرانسه و جنگ‌های استقلال مستعمرات آمریکایی از اسپانیا شرکت و نقش فرماندهی داشت. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست − 16 =