چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۴:۴۵
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸

اعتراف دیرهنگام مکرون به نقش مثبت حزب الله در لبنان

رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در بیروت، در خصوص حزب‌الله لبنان و «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور گفت که “فرانسه و لبنان با یکدیگر برادر هستند و از این رو فرانسه وظایفی در قبال جوانان لبنانی دارد تا به خواسته‌ها و آرزوهای خود برسند. لبنان نمونه همزیستی و مسامحه و کثرت‌گرایی است و حزب‌الله نماینده بخشی […]



رئیس‌جمهور فرانسه در سخنانی در بیروت، در خصوص حزب‌الله لبنان و «میشل عون» رئیس‌جمهور این کشور گفت که “فرانسه و لبنان با یکدیگر برادر هستند و از این رو فرانسه وظایفی در قبال جوانان لبنانی دارد تا به خواسته‌ها و آرزوهای خود برسند. لبنان نمونه همزیستی و مسامحه و کثرت‌گرایی است و حزب‌الله نماینده بخشی از مردم لبنان و منتخب آن‌هاست و میان حزب‌الله و دیگر احزاب شراکت برقرار است”.

او در عین حال مدعی شد که “اگر نمی‌خواهیم لبنان همانند برخی کشورها به تروریسم دچار شود، باید حزب‌الله و دیگر احزاب را آگاه کنیم که به مسئولیت خود عمل کنند”.

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز روز گذشته در مطلبی نوشت که در هفته‌های گذشته چندین پیام میان فرانسه و حزب‌الله رد و بدل شده و پاریس مخالفتی با سلاح مقاومت لبنان ندارد.

به نوشته این روزنامه در سفر پیشین مکرون به لبنان در ششم آگوست، او با «محمد رعد» رئیس فراکسیون «الوفاء» وابسته به مقاومت نیز دیدار کرده و به وی گفته که خواهان همکاری با گروه های مقاومت برای «تغییر لبنان» است، ادعای دیداری که از سوی رییس این فراکسیون یعنی محمد رعد، رد شد.

فیگارو همچنین مدعی شد که در هفته‌های اخیر پیام‌هایی میان پاریس و حزب‌الله به دور از رسانه‌ها رد و بدل شده و یک منبع فرانسوی به این روزنامه گفته است که مکرون در این پیام‌ها به حزب‌الله گفته است که “در خصوص مسأله سلاح و دو سه موضوع دیگر که برای شما مهم است، قصد نداریم شما را تحت فشار بگذاریم، اما در مقابل، حکومت را فعال کرده و خود نیز ایفای نقش کنید”.

سخنان مکرون در عین حالی که مثبت تلقی می شود، اما نکاتی نیز در خود دارد که دخالت های پی درپی و بی مورد مقامات فرانسه در امور لبنان از جمله آنهاست، اقدامی که با واکنش منفی مقامات لبنانی همچون امیل لحود نیز مواجه شده است.

 “امیل لحود” رئیس‌جمهور پیشین لبنان طی سخنانی به نحوه تعامل فرانسه با لبنان و دیکته‌های خارجی این کشور مخالفت کرده و گفته است که قصد پاریس (از فشار بر لبنان) برقراری صلح میان بیروت و تل‌آویو است.

وی تصریح کرده، این اسرائیل است که هر چه را در رابطه با لبنان بخواهد، به آمریکا دیکته می‌کند نه بالعکس. همه آنچه برای اسرائیل مهم است، این است که عرب‌ها ضعیف باقی بمانند و فرانسه نیز خواستار صلح میان لبنان و اسرائیل است همان کاری که امارات انجام داد و فردا سعودی نیز انجام خواهد داد.

وی ضمن رد هر نوع دیکته خارجی به لبنان، افزود که “به این موضوع راضی نخواهیم شد، حتی اگر هزینه آن زندگی‌مان باشد”.

لحود با اشاره به درخواست‌های پاریس از بیروت و سفر “امانوئل مکرون” رئیس‌ جمهور این کشور به لبنان، خطاب به سیاستمداران فعلی لبنان گفت «کرامت شما مهم‌تر از زندگی شماست».

نکته مهم که در این بین وجود دارد این است که رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و عربستان هر یک نگاه متفاوت به لبنان دارند و به دنبال منافع مجزای خود در این کشور هستند. نگاه آمریکا به لبنان با عینک صهیونیستی است یعنی نبود و یا نابودی جریان مقاومت ضدصهیونیستی حتی به قیمت نابودی تمام لبنان.

فرانسه هنوز به لبنان با عینک مستعمره و قیم مابانه نگاه می کند (نظر برخی از اعضای اتحادیه اروپا به لبنان نیز همین گونه است) که حضور سریع امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در بیروت دو روز پس از انفجار مهیب بندر این شهر و دخالت در امور لبنان و گشت و گذار وی در وسط بیروت و گفت وگوی غیردیپلماتیک وی با برخی شهروندان لبنانی و همچنین سفر اخیر وی به بیروت خود گویای این ماجراست.

عربستان نیز به دلیل ارتباط نزدیک (و البته خانوادگی) با رفیق حریری نخست وزیر فقید لبنان (پدر سعد حریری) و همچنین تلاش سعودی ها برای به دست گیری رهبری جهان عرب که تاکنون ناکام مانده، ادعای قیمومیت بر لبنان دارد، از این رو ریاض در چند دهه گذشته همواره در امور این کشور دخالت و از جریان ۱۴ مارس و گروه های تکفیری در لبنان حمایت کرده است.

گذشته از مسایل یاد شده باید به موضع مثبت اخیر امانوئل مکرون در خصوص حزب الله لبنان و اعتراف وی بر این که حزب‌الله نماینده بخشی از مردم لبنان و منتخب آن‌هاست با نگاه خوشبینانه نگاه کرد، چرا که این موضع برای اولین بار است که از سوی یک کشور استعمارگر همچون فرانسه اتخاذ می شود، کشوری که کارنامه سیاهی در مساله حقوق بشر در غرب آسیا و حتی در داخل فرانسه دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × سه =