چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۵:۳۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

چین در مسیر پسا کرونا

رییس جمهوری چین در این نشست ها علاوه بر طرح ابتکار عمل چین در حوزه هایی مانند هماهنگی جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ و توسعه، شکل دهی به نظم جهانی در فضای پساکرونا و تقویت حاکمیت جهانی اقتصاد، به تشریح ابعاد مختلف الگوی جدید توسعه در چین پرداخته و از این طریق قدرت و […]



رییس جمهوری چین در این نشست ها علاوه بر طرح ابتکار عمل چین در حوزه هایی مانند هماهنگی جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ و توسعه، شکل دهی به نظم جهانی در فضای پساکرونا و تقویت حاکمیت جهانی اقتصاد، به تشریح ابعاد مختلف الگوی جدید توسعه در چین پرداخته و از این طریق قدرت و اعتماد را به جامعه جهانی تزریق کرده است.

در حال حاضر، فراگیری ویروس کرونا در گستره جهان همچنان در جریان بوده و این مساله زندگی و سلامت مردم در اقصی نقاط دنیا را با تهدیداتی بزرگ مواجه ساخته است جناب آقای شی جین پینگ در جریان این نشست ها به بیان ابتکارات و ایده های چین در رابطه با همکاری های بین المللی در زمینه مبارزه با فراگیری ویروس پرداخته است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

نخست، درخواست از تمام طرف ها برای پایبندی به مفهوم توسعه مردم محور و تاکید بر اولویت مردم و حیات انسان بر همه چیز.

دومین نکته در سخنان ایشان، تاکید بر اهمیت وحدت در همکاری ها به عنوان قدرتمندترین سلاح در نبرد با فراگیری ویروس بوده که بر این اساس تمام کشورها باید اتحاد را جایگزین اختلاف نموده و ضمن رفع تعصبات با ابزار عقلانیت، در اسرع وقت نسبت به متمرکز سازی تمام توان خویش بر مقابله همه جانبه با فراگیری ویروس، دست در دست یکدیگر به مصاف آن بروند.

سومین نکته، طرح گزینه حمایت مثبت تمام کشورها از سازمان جهانی بهداشت برای ایفای نقش کلیدی هدایت گری و همچنین تقویت روند مقابله و پیشگیری مشترک از فراگیری ویروس و مسئله پزشکی از راه دور بوده است.  

چین به گونه ای مثبت در روند همکاری های بین المللی مربوط به واکسن کرونا حضور یافته و از آن حمایت خواهد کرد تا با اجرایی “کواکس” برنامه تولید واکسن کرونا سازمان جهانی بهداشت، ضمن به اشتراک گذاری واکسن چینی کرونا با دیگر کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه، این واکسن را به کالایی عمومی، در دسترس و مقرون به صرفه برای عموم مردم در تمام کشورها تبدیل کند.

جناب آقای شی جین پینگ در رابطه با کاستی ها و کمبودهای ساختار حاکمیت جهانی اقتصاد که در دوران فراگیری کرونا نیز برجسته شده، به تشریح اصول و گزاره های مدنظر چین پرداخته است در این خصوص جناب آقای شی ضمن تاکید بر لزوم پایداری بر چندجانبه گرایی، پایبندی به تسامح و دیدگاه های باز، همکاری با منافع متقابل و همراهی با زمانه، جامعه جهانی را به حراست قاطع از جایگاه و حقوق سازمان ملل متحد، پایبندی به اصول و مبانی مندرج در منشور ملل متحد، حفاظت از  نظم جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی و حمایت از تلاش سازمان ملل متحد برای فراهم آوردن اجماع جهانی، بسیج منابع سراسر جهان و ایجاد هماهنگی در تحرکات جهانی فراخوانده است.

ایشان همچنین بر حفاظت ساختاری باز و مبتنی بر مقررات،  بدون تبعیض، شفاف و فراگیر برای تجارت بین المللی که موجبات تقویت اثربخشی و اقتدار سازمان تجارت جهانی را نیز فراهم خواهد آورد تاکید نموده و این امر را موجب تحقق تجارت آزاد، حفاظت از رقابت عادلانه و تضمین کننده حقوق و فضای توسعه در کشورهای در حال توسعه توصیف کرده است.

در سخنان ایشان همچنین بر لزوم مقابله با از دست رفتن تحرک جاری در روند اصلاح ساختار مالی جهانی، تلاش برای اتمام به موقع شانزدهمین دور بررسی عمومی سهمیه‌های مربوط به صندوق بین المللی پول، گسترش دامنه و نقش حق برداشت ویژه در این صندوق، ایجاد شبکه ای جهانی و ایمن برای تعاملات مالی و ارتقای جایگاه و صدای کشورهای در حال توسعه در این مجموعه مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

در همین چارچوب همچنین لزوم توجه بیش از پیش به اقتصاد دیجیتال، حل و فصل دغدغه های کشورهای مختلف در زمینه امنیت داده ها، شکاف های دیجیتالی، مسئله حریم خصوصی، اخلاق و موارد مشابه نیز مورد توجه قرار گرفته و بر لزوم ایفای نقش محوری سازمان ملل متحد در این چارچوب تاکید شده است. طرح “ابتکار امنیت جهانی داده ها” از سوی چین نیز اقدامی در همین چارچوب بوده که امید است از رهگذر مذاکرات نزدیک با دیگر کشورها، به تعیین اصول و قوانین اجرایی در عرصه مدیریت دیجیتال جهان منجر گردد.

جناب آقای شی جین پینگ در رابطه با مساله رکود بی سابقه ای که در فضای پسا کرونا در انتظار بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به عنوان یک ساختار واحد خواهد بود، پیشنهاد تعمیق همکاری ها و وحدت میان بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه را مطرح کرده است در این راستا  بریکس به عنوان ساختار همکاری کشورهای دارای بازار نوظهور با کشورهای در حال توسعه به منزله قدرتی سازنده و مثبت در امور بین الملل قابل ارزیابی است.

ایشان از کشورهای عضو بریکس خواست ضمن بالا نگه داشتن پرچم چندجانبه گرایی، با حراست از ساختارهای بین المللی با محوریت سازمان ملل متحد، به مخالفت با تحریم های یکجانبه و “دست درازی” در امور دیگر کشورها بپردازند کشورها در این خصوص باید فراتر از چارچوب های ایدئولوژیک، به صورت متقابل به ساختارهای اجتماعی، مدل های اقتصادی و مسیرهای توسعه ای که متناسب با شرایط هر کشوری تعیین شده احترام بگذارند. در این میان تاکید بر عملیاتی سازی مناسبات مشارکتی و توسعه محور جهانی با مشخصه متعادل سازی و برابر کردن مختصات آن به اولویت دهی به مسئله معیشت مردم به عنوان یک اصل کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور چین در سخنانش همچنین بر لزوم تشدید همکاری های اقتصادی، مالی و تجاری، تعاملات سیاسی و امنیتی و روابط مردمی میان اعضای بریکس به عنوان “سه ضلع محرک” مناسبات فی مابین تاکید کرده و از برنامه چین برای تاسیس پایگاه نوآوری در زمینه مشارکت در دوران انقلاب صنعتی جدید در شهر شیامن استان فو جیان خبر داد طرح ایده برگزاری مسابقات بزرگ نوآوری زنان کشورهای عضو بریکس در چارچوب اتحادیه تجاری زنان این مجموعه نیز پیشنهاد دیگری بود که در همین رابطه مطرح شده است.

جناب آقای شی جین پینگ در جریان این نشست ها به موضوع جریان هایی که خلاف جهت جهانی سازی اقتصاد حرکت کرده نیز پرداخته و در رابطه با یکجانبه گرایی و افزایش میزان حمایت گرایی، ابتکار ایجاد پیکره واحد سرنوشت کشورهای آسیا  پاسیفیک را مطرح کرد در این زمینه همچنین تاکید شده که همکاری های اقتصادی در قالب اپک هیچ گاه حاصل جمع صفر نبوده که در آن با اهداف سیاسی تو ببازی و من پیروز شوم، بلکه این همکار ی ها همواره تعاملاتی با دستاوردهای متقابل و عرصه ای برای توسعه و معادلات برد برد بوده است.

در این چارچوب نیز کشورهای مختلف باید ضمن حفظ و پایداری بر سه اصل رایزنی مشترک، ساخت و ساز مشترک و بهره برداری مشترک در فضایی بر مبنای گفت و گو و مشورت فی مابین به حل و فصل اختلافات و تضادهای موجود پرداخته و بر پایه منافع متقابل و درک مشترک، ارتقای همکاری های عملگرایانه را در دستور کار خویش قرار دهند.

جناب آقای شی جین پینگ در این رابطه نیز بر تعمیق بی وقفه اعتماد متقابل، تسامح، همکاری و فضای برد برد در مناسبات کشورهای حوزه  آسیا پاسیفیک تاکید نموده و لزوم ارتقای سطح همکاری های منطقه ای با هدف افزایش حجم کیک همکاری های اپک تاکید نموده تا از رهگذر چنین تعاملاتی ضمن حفظ مسیر صحیح همکاری ها بین کشورهای اپک، این سازمان اقتصادی به واقع در مسیر همکاری های با ثبات و بلندمدت گام بردارد.

در این خصوص نیز چین از تکمیل روند امضای پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای استقبال نموده و موضوع پیوستن به توافقنامه مشارکت اقتصادی استراتژیک اقیانوس آرام را با رویکردی مثبت مورد بررسی قرار خواهد داد.

رئیس جمهوری چین در جریان سخنان خود در نشست های مذکور، همچنین به طور جامع به تشریح نقش الگوی توسعه جدید چین در جهان پرداخته است بر این اساس، چین با مدل جدید توسعه که چرخه داخلی پایه اصلی اقتصاد را شکل می دهد و چرخه دوگانه داخلی و بین المللی باعث هم افزایی یکدیگر می شود، به پیگیری هدف اصلی خویش یعنی استراتژی تمرکز بر گسترش نیازهای داخلی، با هدف گسترش نوآوری های فناورانه، تداوم و تعمیق اصلاحات و مواردی از این دست می پردازد.

چین در این مسیر با بهره گیری از ظرفیت های موجود در دو عرصه عرضه و تقاضا، به گونه ای همه جانبه به روان سازی جریان تولید، توزیع، گردش کالا و دیگر حوزه های مرتبط با مصرف کنندگان می پردازد و از رهگذر این فرآیند ضمن تحقق توسعه بلندمدت اقتصاد خود، به تزریق نیرویی ماندگارتر به جریان بهبود و ثبات اقتصاد جهانی اقدام می نماید.

هم اکنون اقتصاد چین به گونه ای عمیق با اقتصاد جهان در هم آمیخته و در این رابطه چین هرگز به مسیر قدیم  باز نخواهد گشت، چین در این روند هرگز در پی “جداسازی و قطع ارتباط” با اقتصاد جهانی یا شرکت در “حلقه های کوچک” و انحصاری نبوده و نیست. ذیل الگوی جدید توسعه اقتصادی چین ظرفیت های بازار اقتصادی چین به طور کامل ترغیب می شود تا تقاضای بیشتری را در رابطه با تمام کشورهای جهان ایجاد نماید؛ در همین فضاست که دروازه های اقتصاد چین فراروی جهانیان بازتر خواهد شد تا از این رهگذر فرصت های بیشتر توسعه با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته شود.

بر این مبنا همکاری های خارجی چین به طور بی وقفه تعمیق خواهد شد و چین نیز همراه با دیگر کشورهای جهان از بهره برداری مشترک و سود متقابل این فرآیند منتفع خواهد شد چین در این راستا به ساخت با کیفیت “یک کمربند یک راه” ادامه خواهد داد و “یک کمربند یک راه” را به راهی برای همکاری، راه سلامت، راه احیای اقتصادی، راه رشد و راهی برای ارتقای فعال همکاری های بین المللی تبدیل خواهد نمود.

سلسله مواضع و ابتکارات رئیس جمهوری چین،  منعکس کننده نگاه و درک چین از جهان درگیر با کرونا است، محور و جان کلام ایشان تاکید بر چندجانبه گرایی، پایبندی بر همکاری های برد برد، ترویج ایجاد روابط بین المللی جدید بصورت مصمم، و پایداری بر ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک است و بدون شک از رهگذر این نگاه است که چین سهمی به مراتب بیشتر در روند تحقق صلح و توسعه جهانی ایفا خواهد نمود.

این مواضع و ابتکارات ناظر بر تمرکز بر اجماع، ارتقای خودباوری و تحقق همگانی توسعه در جهان بوده و در برابر چالش کنونی مسیری برای اندیشه را می گشاید، این ایده ها در واقع به جهت دهی به مسائل جهان پساکرونا می پردازد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

13 − دو =