یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۲:۴۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

نفس برگزاری جشنواره‌ها واجب است

سید صادق موسوی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌ها در شرایط شیوع کرونا، اظهار داشت: شرایطی که کرونا به ایران و جهان تحمیل کرده، حق انتخاب برگزارکنندگان جشنواره‌های فرهنگی و هنری را بسیار محدود کرده است. در شرایط فعلی برگزاری کامل جشنواره‌ها به شکل فیزیکی منتفی اما برگزاری و […]



سید صادق موسوی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار درباره برگزاری آنلاین جشنواره‌ها در شرایط شیوع کرونا، اظهار داشت: شرایطی که کرونا به ایران و جهان تحمیل کرده، حق انتخاب برگزارکنندگان جشنواره‌های فرهنگی و هنری را بسیار محدود کرده است. در شرایط فعلی برگزاری کامل جشنواره‌ها به شکل فیزیکی منتفی اما برگزاری و تداوم آنها ضروری است.

در بهترین شرایط جشنواره‌ها به شکل تلفیقی برگزار می‌شوند و تنها بخشی از فعالیت‌هایشان را به صورت فیزیکی برگزار می‌کنند. اگر بخواهیم به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و سینمایی ادامه دهیم گریزی از درک شرایط جدید نیست. بر همین اساس باید بسیاری فعالیت‌هایمان را به قالب آنلاین (برخط) ببریم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به لزوم برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری در شرایطی که کرونا باعث افسردگی بسیاری از مردم شده، افزود: گروه‌های برگزاری در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری دنبال عرضه و ارائه محتوا هستند. بعد از اینکه محتوایی تصویری تولید کردید، باید آن را برای مخاطبان به نمایش گذاشته و بازخوردها نسبت به آن را ارزیابی کنید. زمینه ارائه محتوای می‌تواند تلویزیون، سینما یا شبکه‌های مجازی باشد.
موسوی گفت: جشنواره‌های فرهنگی هنری از معدود فرصت‌ها برای ارائه محصولات فرهنگی و هنری است. اگر جشنواره‌ای برگزار نشود غیر از اینکه نیاز جامعه در ایام کرونا که منجر به افسردگی مردم بسیاری شده نادیده گرفته می‌شود، برای تولیدکنندگان هم وضعیتی برابر با خاموشی، بی‌تحرکی و دیده نشدن به وجود می‌آورد. تعدادی فعالیت فرهنگی و هنری وجود داشته که در نتیجه آن اثر هنری تولید می‌شده که باید توسط هنرمند ارائه و با بازخورد مخاطبان مواجه شود.

در بسیاری حوزه‌ها، جشنواره‌ها تنها مکان برای عرضه آثار به شمار می‌آیند. در مورد فیلم کوتاه و مستند جشنواره‌ها مهمترین مکان‌ برای دیده شدن آثار، تبادل نظر فیلمسازان و تولید اندیشه هستند. تعطیلی این جشنواره‌ها که مخاطب خاص دارند، در شرایط کنونی باعث تشدید افسردگی شده و تولیدکنندگان آثار هنری و هنرمندان را در معرض ناکامی قرار می‌دهد. نفس برگزاری جشنواره واجب است. مخصوصا در این شرایط که نباید موضع انفعالی داشته باشیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران ادامه داد: امیدوارم چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت در این مسیر موفق باشد و با مخاطب خود ارتباط بگیرد. هنرمندانی که آثارشان را به این جشنواره داده‌اند از برگزاری آن راضی باشند و بازخورد خوبی از مخاطبانشان بگیرند. شاید برگزاری به شکل آنلاین مقداری مخاطبان جشنواره را فراگیرتر کند. در دوره‌های قبلی دیدن آثار حتما به حضور فیزیکی نیاز داشت اما با در دسترس‌تر شدن جشنواره، مخاطبان و علاقه‌مندان بیشتری فرصت ارتباط با سینمای مستند را به دست می‌آورند.

موسوی درباره پیش‌بینی‌اش از شکل برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری بعد از کرونا، گفت: مطمئنم نه فقط در جشنواره‌ها بلکه بسیاری رویدادهای دیگر بعد از کرونا شکل برخط (آنلاین) حذف نشده و بخش‌هایی از جشنواره‌ها به این صورت برگزار می‌شوند. با توجه به ترافیک، هزینه ایاب و ذهاب و دردسرهای تنظیم کردن قرارها، بسیاری جلسات اداری تبدیل به جلسات آنلاین می‌شود. به نظر می‌رسد جهان پس از کرونا جهان آنلاین‌تر یا مجازی‌تری باشد.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه آنلاین برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه + پنج =