سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۴:۵۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

وقت خانه‌های مطبوعات صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد خدادی روز چهارشنبه در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور که در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، نقش و تاثیر گذاری خبرنگاران  و اصحاب رسانه در ماجرای کرونا ، انها با اطلاع رسانی جامع و […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، محمد خدادی روز چهارشنبه در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور که در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور، نقش و تاثیر گذاری خبرنگاران  و اصحاب رسانه در ماجرای کرونا ، انها با اطلاع رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی سازی برای افکار عمومی در جامعه تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان کاشتند.

نقش بی بدیل خبرنگاران در ایام کرونا

وی در ادامه، اطلاع رسانی برای ممانعت از سفرهای استانی و مسافرت‌های جاده‌ای ، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشیوق به خانه ماندن در مناسبتهایی مانند روز سیزده نوروز( سیزده بدر) و…از نمونه فعالیت های اطلاع رسانی خبرنگاران در ایام کرونا برشمرد که توسط مطبوعات، صداوسیما، ادمین های شبکه های اجتماعی و تک تک خبرنگاران این فضا را ایجاد کردند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: کرونا روح و جسمی دارد که کادر بهداشت و درمان در رابطه با جسم آن نقش دارند و روح کرونا دست خبرنگاران است. اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت ترین روزها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بودند و شجاعت و همت‌شان مثل همیشه مثال زدنی بود.

وی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه های مطبوعات این فرصت را می توانند فراهم کند.

اعتقاد به سه میم خانواده مطبوعات

خدادی با بیان این که برای خانواده مطبوعات به سه میم اعتقاد دارم تاکید کرد: مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می شود و عدم توجه به این سه واژه زمینه های حذف رسانه را ایجاد می کند. خانه های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهم در ارتقا و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش های‌ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث است. انرژی اصلی بعضا صرف توزیع یارانه و دادن مجوز می‌شود و رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.

اهالی رسانه با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه جامعه هستند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود توضیح داد: بعضا صداهایی می شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می شوند و همدیگر را متهم می کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه ترین نخبه های کشور و با معرفت ترین و پرتلاش ترین لایه های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفتگو کنند.

تاکید بر رقابت در بستر رفاقت در خانه مطبوعات

خدادی با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بستر رفاقت داشته باشد توضیح داد: خانه های مطبوعات اولویت اولشان باید پیداکردن نسخه برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد زیاد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است؛ چرا که زندگی بخشیدن به انسان ها حال خوبی می دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

رسانه‌ها موظف به بیمه کارکنان خود هستند

خُدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند کارمندان‌شان را بیمه کنند. رسانه های اصلی ما این اقدام را انجام داده و ۵ هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی بیمه شده‌اند. با این حال هر روز مراجعانی داریم که می‌گویند بیمه نشده‌اند. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.

وی سیاست معاونت مطبوعاتی تقویت رسانه بر بستر محتوا و تقویت مهارت خواند و ادامه داد: اعتقاد داریم شبکه های اجتماعی رقیب رسانه های فعال کشور نیستند؛ بلکه شریک آنها هستند. ما خوشحالیم که میلیاردها شریک و همکار به ما اضافه شده است.

هویت مستقل خانه مطبوعات حفظ شود
رئیس پیشین خانه مطبوعات و رسانه های کشور هم در این مجمع گفت: هیات مدیره جدید خانه مطبوعات باید اصلاح اساسنامه را به سمتی ببرد که هویت مستقل خانه مطبوعات حفظ بشود.
مصطفی کواکبیان اظهار داشت: پیشنهاد من این است که جلسه‌ای با مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها برگزار و در راستای کاهش تصدی گری دولت ۱۶ وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه مطبوعات کشور واگذار شده است، ولی بعضی مسئولان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نسبت به واگذاری این وظایف به خانه های مطبوعات مقاومت می کنند.
وی افزود: برخی مسئولان اجرایی جایگاه و شان خبرنگار و حرفه خبرنگاری و خانه مطبوعات را نادیده می گیرند. در بسیاری از جلسات استانداری‌ها و کمیته‌های اطلاع رسانی باید نماینده ای از خانه مطبوعات حضور داشته باشد. اما گاهی این نمایندگان را دعوت نمی کنند یا آنها را پشت در نگه می دارند.
درد و رنج خبرنگاران را در نظر بگیریم
کواکبیان توجه به امنیت شغلی خبرنگاران را ضروری دانست و تاکید کرد: خبرنگارانی داریم که در ماه ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند. باید درد و رنج این دوستان را در عرصه مشغولیتی که دارند در نظر بگیریم. من در انتخابات خانه مطبوعات نامزد نشدم و دنبال رای جمع کردن نیستم. واقعا برای این قشر زحمتکش دلم می سوزد.
وی اصلاح اساسنامه خانه مطبوعات را ضروری خواند و گفت: در اساسنامه خانه مطبوعات استان‌ها احراز صلاحیت باید توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. اشکال کار این‌جاست که اگر قرار باشد سلیقه ای عمل شود دوستان جایی را ندارند که شکایت کنند.
رئیس پیشین خانه مطبوعات و رسانه های کشور که امروز جزو نامزدهای هیئت مدیره نبود توضیح داد: من به دلایل شخصی نامزد نشدم. خانه مطبوعات مثل فرزند من است و اگر جزو هیئت مدیره نباشم هم برای اهداف این نهاد حمایت و پیگیری می‌کنم. من به گردش نخبگان اعتقاد دارم و خواستم با نامزد نشدن زمینه را برای دیگران فراهم کنم.

مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه های کشور هم اکنون با حضور اعضا و جمعی از اصحاب رسانه و خانه های مطبوعات کشور در محل معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − هشت =