شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۳:۱۳
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

نخستین کارگاه روزنامه‌نگاری علم جایزه مصطفی(ع) برگزار شد

به گزارش روز پنج شنبه ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، این مسابقه با هدف توانمندسازی علاقه‌مندان به نگارش یادداشت‌های تحلیلی و تشکیل اجتماعی از تحلیلگران رسانه‌ای در حوزه‌های علمی طراحی شده است. شرکت کنندگان در این دوره طی دو روز، ضمن آشنایی با موضوعات مسابقه، اصول اولیه روزنامه نگاری علم و یادداشتنویسی تحلیلی را […]



به گزارش روز پنج شنبه ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، این مسابقه با هدف توانمندسازی علاقه‌مندان به نگارش یادداشت‌های تحلیلی و تشکیل اجتماعی از تحلیلگران رسانه‌ای در حوزه‌های علمی طراحی شده است. شرکت کنندگان در این دوره طی دو روز، ضمن آشنایی با موضوعات مسابقه، اصول اولیه روزنامه نگاری علم و یادداشتنویسی تحلیلی را در قالب کارگاه­ های آموزشی فرا گرفته و منتخبان دوره به طور حرفه‌ای به یادداشت نویسی تحلیلی خواهند پرداخت.

مسابقه روزنامه­نگاری علم جایزه مصطفی(ص) دارای مزایایی چون اهدای جوایز نقدی به بهترین یادداشتها، کسب مهارت‌های رسانه‌ای، انتشار یادداشت‌ها در معتبرترین خبرگزاریها و مجلات علمی و عضویت منتخبان در شبکه نویسندگان بنیاد مصطفی(ص) است.

کاظم کوکرم،  به عنوان مدرس فرمی این دوره، در روز اول مخاطبان حضوری و مجازی، با اصول روزنامه‌نگاری علم و یادداشت نویسی تحلیلی آشنا شدند؛ و در اولین کلاس روز دوم نیز علی‌محمد سلطانی؛ به بیان داستان پیشرفت نانو پرداخت.

بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در راستای ایجاد زیست‌بومی جهت ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، فعالیت‌هایی را در راستای تبیین علم و فناوری به عنوان گفتمان عمومی جامعه و ایجاد نشاط و انگیزه علمی در جامعه دانش‌آموزی، دانشجویی، دانشمندان و فناوران در سطح جهان اسلام برنامه‌ریزی کرده است.

علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امروز در این کارگاه درمورد آینده فناوری نانو اظهار داشت: پیش‌بینی می شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری ارائه شده و نانو با فناوری‌های دیگر همگرا شود؛ مثلا فناوری زیستی‌نانو یا الکترونیک و فناوری ارتباطات و اطلاعات. همچنین نانو یکی از پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.

وی این گونه به شرح چرخه سیاستگذاری در حوزه نانو پرداخت: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسئولان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا قرار دارد.

مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر اینکه برنامه تدوین شده هر سه سال یکبار بازبینی میشود اظهار داشت: تحولات علمی در دنیا به سرعت در حال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود. فناوری را نمی توان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه  را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن اینکه متوجه شدیم برنامه های ملی بهتر است به صورت چندمرحله ای اجرا شوند.

سلطانی افزود: در مرحله اجرای سیاست ها ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایت ها، فعالسازی امکانات موجود به جای ایجاد موسسات و زیرساخت های جدید، رتبهبندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از راه جذب بودجههای تخصصی و ترویج و اطلاعرسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.

وی در مورد ارزیابی برنامه ها نیز گفت: اندازه گیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازبینی برنامهها هر سه سال یکیار برای ما بسیار مهم بود تا سیاستگذاریها را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم.

سلطانی در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و گفت: تشکیل باشگاه دانش آموزی نانو از سال ۸۷ راه افتاد و تاکنون ۱ میلیون و ۲۸۷ هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن اینکه ۸۸ آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.

به گفته سلطانی در این مدت ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ نفر دکتری مرتبط با نانو دانش آموخته شده اند. ۱۵۷ دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و ۲ هزار عضو هیات علمی در این زمینه فعالیت میکنند.

وی  به المپیاد دانش‌آموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره کرد و گفت: روند انتشار مقالات نانو در ایران از سال ۲۰۰۱ و ۱۰ مقاله در سال به بیش از ۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ رسید. رتبه ایران هم در ماه مه ۲۰۲۱ بعد از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. ۲۴ درصد کل پتنت های خارجی ایران در این زمینه است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یازده − پنج =