جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۸:۱۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

صادرات نفتی از بندر شهید رجایی تسهیل می‌شود

محمد راستاد روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از شش طرح دریایی و بندری در بندرشهید رجایی اظهارداشت: ناوگان کشتیرانی کانتینری امروز به دنبال استفاده از کشتی های بزرگ است و لذا بنادری در گردونه کشتی‌های کانتینری قرار می‌گیرند که قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را داشته باشند. وی با بیان اینکه از بزرگ‌ترین، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین […]



محمد راستاد روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از شش طرح دریایی و بندری در بندرشهید رجایی اظهارداشت: ناوگان کشتیرانی کانتینری امروز به دنبال استفاده از کشتی های بزرگ است و لذا بنادری در گردونه کشتی‌های کانتینری قرار می‌گیرند که قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ را داشته باشند.

وی با بیان اینکه از بزرگ‌ترین، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی که از این نوع در دنیا وجود دارد امروز این پروژه در ایران و بعد از ۵۰ سال این ناوگان نوسازی شده است، افزود: با این بهره‌برداری از پروژه دریایی و بندری می‌توان اعماق کانال‌های ورودی دریایی بنادر کشور را علاوه بر ‌افزایش، به واسطه رسوب‌گذاری برای پذیرش کشتی‌های بزرگتر حفظ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود دو دستگاه لایروب مکنده به ناوگان خدماتی دریایی کشور، بیان داشت: اعماق کانال‌های ورودی بنادر افزایش پیدا کرده است.

راستاد افزود: پس از ۵۰ سال نوسازی این لایروب‌ها در دستورکار قرار گرفت و ۲ دستگاه لایروب مدرن بهره‌برداری شد و یک دستگاه برای آب‌های استان هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان و یک دستگاه برای آب‌های استان خوزستان و استان بوشهر اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به جذب سرمایه بخش خصوصی در بنادر، تصریح کرد: جذب سرمایه بخش خصوصی در قالب BOT انجام می‌شود که ۳۴۰ قرارداد است و ۳۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارد؛ از این‌رو ۱۷ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه بخش خصوصی است که ۷۰ درصد آن تحقق یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت تجهیزات بندر شهید رجایی عنوان کرد: امروز ۳۱ هکتار پسکرانه در اسکله شهید رجایی وجود دارد که امکان پهلوگیری کشتی‌ها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد.

محمد راستاد درخصوص اهمیت یک پست اسکله با ۳۱ هکتار پسکرانه در پایانه کانتینری بندرشهید رجایی، نیز گفت: این اسکله نیز در همین راستا و برای حفظ رقابت‌‍پذیری و قابلیت پذیرش کشتی‌های با ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU که تمامی مراحل آن از طراحی تا اجرا در داخل کشور انجام شده، منجر به ارتقای جایگاه کشور در بنادر کانتینری خواهد شد.

روز پنجشنبه با دستور رییس جمهوری، شش طرح دریایی و بندری در بندرشهید رجایی به ارزش سه هزارو ۱۹۷میلیارد تومان به صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید.  

بهره‎ برداری ازیک پست اسکله و ۳۱هکتار بارانداز پایانه کانتینری با ۴۷۲۰ میلیارد ریال، سه پست اسکله نفتی(بخش عملیات عمرانی)، ۲ فروند لایروب هاپرساکشن چهارهزار مترمکعبی با اعتبار ۸۵ میلیون یورو و یک فروند قایق طناب گیر با اعتبار ۸۰۰ هزار یورو از دیگر طرح های بندری و دریایی در بندر شهید رجایی بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

عملیات اجرایی طرح توسعه بندرشهید رجایی سال ۹۶ به دستور رییس جمهوری کلید خورد و امروز بخش نخست مرحله سوم این طرح افتتاح شد.

با تکمیل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی، امکان پهلوگیری همزمان۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷.۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم می شود و قدرت رقابتی بزرگ‌ترین بندر بازرگانی کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش به سزایی خواهد یافت؛ همچنین این طرح موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.

در این آیین همچنین طرح ساختمان مرجع دریایی بندر جاسک با اعتبار ۷.۹ میلیارد تومان و سامانه جامع اطفا حریق بندرلنگه به ارزش ۴.۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

ساخت این ساختمان مرجع دریایی با زیرساخت مهندسی دقیق و رعایت الزام های سازه ای کامل استاندارد و با تمامی خدمات حوزه دریایی از جمله برج مراقبت، کادر و پلیس دریایی درسطح بین المللی در اسکله اداره بندرجاسک از سال ۹۷ آغاز شده بود.

 بندر شهید رجایی با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

قرارگرفتن در دهانه ورودی خلیج‌فارس و تنگه هرمز، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، اتصال به شبکه بین‌المللی ریلی، امکان واگذاری زمین و دیگر امکانات به سرمایه گذاران بخش خصوصی و ده‌ها مزیت دیگر موجب شده تا این بندر به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بندری در خاورمیانه تبدیل شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

20 + 19 =