یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۸:۳۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲:۰۹

خاموشی: پیام برگزاری مسابقات قرآن در ایام کرونا زنده بودن اسلام است

به گزارش بامداد پنجشنبه فرهنگ سار از سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه چهارشنبه شب در آیین اخنتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، افزود: مبعث رسول گرامی اسلام تلاقی عالم بالا و عالم پایین است؛ به پیامبر […]



به گزارش بامداد پنجشنبه فرهنگ سار از سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه چهارشنبه شب در آیین اخنتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، افزود: مبعث رسول گرامی اسلام تلاقی عالم بالا و عالم پایین است؛ به پیامبر اکرم (ص) ابلاغ شد: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ.اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَم. الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ.

رئیس سازمان اوقاف تصریح کرد: سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش برادران در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ قرآن کریم برگزار شد؛ همچنین چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش خواهران در رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش طلاب علوم دینی در رشته‌های قرائت و تفسیر، ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر، خطابه و همچنین تفسیر تخصصی برگزار شد؛ دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم و همچنین دومین دوره همایش بین‌المللی کتابت قرآن کریم با ارائه‌ی مقالات علمی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام در این زمان (شیوع ویروس کرونا) مسابقات قرآن را تعلیق کرد یا برگزار نکرد، افزود: تنها ایران اسلامی با یاری خداوند و استفاده از فناوری و فضای مجازی سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را برگزار کرد.

رئیس سازمان اوقاف تکریم قرآن کریم به‌عنوان کتاب اندیشه و عمل، نیل به سعادت و خوشبختی در بین امت اسلامی، تکریم و تجلیل از مقام و منزلت قاریان و حافظان قرآن کریم و همچنین ایجاد زمینه‌های مناسب برای ایجاد همبستگی و وحدت و یکپارچگی امت اسلامی را از اهداف برگزاری این دوره از مسابقات دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تاکید کرد: برگزاری مسابقات قرآن کریم در ایام شیوع ویروس کرونا می‌تواند، این پیام را به جهانیان منعکس سازد که اسلام و قرآن زنده است و جامعه اسلامی، پویا و بالنده در سایه‌سار تعالیم قرآن کریم راه سعادت و تکامل را می‌پیماید.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این دوره از مسابقات، دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم، خوشنویسی و خطاطی قرآن برگزار می‌شود که آثار متعددی در دو بخش کتابت فاخر و کاتبان جوان به‌عنوان آثار برتر انتخاب شده‌اند؛ همچنین دومین دوره همایش بین‌المللی کتابت قرآن کریم با موضوع کتابت قرآن _ تبادلات فرهنگی و ارائه مقالاتی از کشورهای ایران، ترکیه، عراق و فرانسه برگزار شد.

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به اینکه مسابقات در سه بخش مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی (اختتامیه) برگزار شده است، گفت: مرحله نیمه نهایی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور ۱۲۲ نفر از ۴۵ کشور در بخش‌های برادران، خواهران و طلاب حوزه‌های علمیه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی از تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۹ تا ۲ بهمن ۹۹ برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: مرحله نهایی با حضور ۵۷ نفر از ۲۶ کشور از ۶ اسفند ۹۹ تا ۲۱ اسفند ۹۹ برگزار شد؛ بیشترین تعداد کشورهای شرکت‌کننده به ترتیب از قاره‌های آفریقا، آسیا اروپا اقیانوسیه و آمریکا بوده است.

وی تصریح کرد: شیوه ضبط مسابقات اینچنین بوده است که تمامی نفرات راه یافته به مرحله نهایی در نمایندگی‌های فرهنگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط فنی اعلام شده و با حضور ناظران ضبط و ارسال شد و جهت پخش در رسانه ملی آماده‌سازی شد.

رئیس سازمان اوقاف درباه نحوه داوری سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: داوری مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی با قضاوت ۳۷ داور برادر و خواهر از جمهوری اسلامی ایران، سوریه، اردن، عراق، تونس، اندونزی، لبنان و سودان انجام شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی یادآور شد: جوایز مسابقات نسبت به دوره قبل افزایش ۵۰ درصدی داشته است؛ با توجه به نحوه برگزاری مسابقات حدود ۶۰ درصد صرفه‌جویی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۲.۵ میلیون نفر از شبکه دانش‌آموزی شاد برای بازدید از مسابقات استفاده کردند؛ ۶ میلیون جمع کل بازدید از فضای مجازی بوده است، یعنی روزانه ۵۵۰ هزار نفر در فضای مجازی از مسابقات بازدید داشته‌اند؛ البته این آمار غیر از رسانه ملی است؛ این آمار نشان‌دهنده استقبال مردم از این نوع برگزاری و کسر هزینه‌های برگزاری است؛ ما در آینده می‌توانیم این دانش را به دیگر نهادها و حتی دیگر کشورها انتقال دهیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × چهار =