شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹:۳۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

شاعران، راویان تاریخ و فرهنگ به زبان کلمه هستند

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، سید عباس صالحی در مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر، در جمع خبرنگاران با توضیح نقش شاعران در معرفی قهرمانان ملی ایران گفت: ملت ها به طور عام و ملت‌هایی که سابقه تمدنی و تاریخی دارند، نیاز به روایت دارند تا تاریخ برای دیگران به یادگار بماند. اینکه چگونه مقاومت […]



به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، سید عباس صالحی در مراسم افتتاحیه جشنواره شعر فجر، در جمع خبرنگاران با توضیح نقش شاعران در معرفی قهرمانان ملی ایران گفت: ملت ها به طور عام و ملت‌هایی که سابقه تمدنی و تاریخی دارند، نیاز به روایت دارند تا تاریخ برای دیگران به یادگار بماند. اینکه چگونه مقاومت کردند و توانستند عزت خود را به یادگار بگذارند.

وی افزود: شعر و شعرا بخشی از راویان تاریخ این ملت‌ها هستند، شاعران می‌توانند با بیان و کلماتی که کنار هم قرار می‌دهد و عرضه می کنند تاریخ تصویری را ما را به زبان کلمه ارایه کنند. بخش قابل توجهی از آن چه ما از رشادت های انسان های بزرگ در طول تاریخ داشتیم، به طور خاص اصحاب امام حسین (ع)، شخص ایشان و رویدادهای عاشورا، توسط شاعران روایتگری و بازسازی شده است و فرهنگ درونی جامعه محب اهل بیت و کل جامعه انسانی را شکل داده است.

 در تاریخ ایران هم، روایت‌های قابل‌توجهی را شاهد بوده‌ایم. در طول هزار سال و به طور خاص خواص در صد سال اخیر و به طور اخص در ایام انقلاب اسلامی و بعد از آن، به نظر می آید شاعران در فضای اجتماعی ما بخش مهمی از راویان متون تاریخی بودند. با این نگاه جشنواره های فجر در سال های مختلف در کنار هم قرار گرفتند و امسال هم در شرایط متفاوتی آن را برگزار می کنیم.

وزیر فرهنگ ادامه داد: آغاز جشنواره را با نام شهید سردار سلیمانی و شهید فخری زاده همچنین در چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم. این هماهنگی با بحث شعر نسبت برقرار می کند. شعر و شاعران می توانند این اسطوره ها و این تاریخ را در قالب کلمات به تصویر بکشند و در نهاد جامعه جایگزین کنند. 

به گزارش فرهنگ سار، جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال ۱۳۸۵ هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است و پانزدهمین دوره این جشنواره نیز در سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه − سه =