چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۹:۲۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

نگاه های هیز به جواهر دریای عرب

 جزیره سقطری مجمع الجزایری در جنوب یمن است که در غرب اقیانوس هند، در دهانه خلیج عدن و بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد. این جزیره نه تنها استراتژیک است، بلکه به دلیل گونه های خاص گیاهی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردش بسیار معروف است. مجمع الجزایر سقطری، در برگیرنده جزیره […]



 جزیره سقطری مجمع الجزایری در جنوب یمن است که در غرب اقیانوس هند، در دهانه خلیج عدن و بین دو قاره آسیا و آفریقا قرار دارد. این جزیره نه تنها استراتژیک است، بلکه به دلیل گونه های خاص گیاهی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردش بسیار معروف است.

مجمع الجزایر سقطری، در برگیرنده جزیره های مرجانی «سقطری، عبدالکوری، سمهه، درسه» و چندین جزیره کوچک تر است که روی هم رفته ۳ هزار و ۶۲۵ کیلومتر مربع وسعت دارند. جزایر سقطری، زیست بومی بسته است، به همین دلیل گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فردی دارد. نزدیک به یک سوم جانداران این جزایر، تنها در همان جا یافت می شوند. گونه ای درخت که به «خون اژدها» مشهور است، در این منطقه فراوان دیده می شود. این جزیره حدود ۵۰ هزار سکنه دارد.

گفته می شود که جزایر سقطری یکی از عجایب کره زمین است و قدمتی به اندازه خود زمین دارد. پوشش گیاهی و جانوری آن به قدری منحصربه‌فرد و عجیب است که در هیچ جای دیگر دنیا نظیر آن‌ها یافت نمی‌شود.

دولت امارات از اردیبهشت ۱۳۹۷ جزیره یمنی سقطری را اشغال کرده است. اشغال جزیره سقطری از سوی امارات در شرایطی است که کنترل آن پیش از آن در اختیار دولت مستعفی و فراری یمن به ریاست منصور هادی بود و کشور امارات هم به عنوان یکی از اعضای ائتلاف عربی – آمریکایی ظاهرا از این دولت حمایت می کرد. اقدامات امارات از زمان اشغال این جزیره انگیزه توسعه طلبانه و چشم داشت اقتصادی و ژئوپلتیکی این کشور به این جزیره استراتژیک را نشان می دهد

با شعله ورتر شدن جنگ یمن مشخص شد که اهداف متجاوزان در یمن به ویژه امارات بسیار گسترده تر است و ابوظبی چشم طمع و غصب و غارت این جزیره مهم و استراتژیک را دارد.

رسانه های عرب زبان منطقه پیشتر از قول یک مقام دولت مستعفی یمن هشدار داده بودند که امارات از زمان حضور خود در سقطری اقدام به تخریب محیط زیست و آثار و جاذبه های طبیعی این منطقه کرده است. یکی از این مصاحبه ها با شبکه الجزیره بود که تاکید داشت “مناطق وسیعی در سواحل مجمع الجزایر سقطری را امارات با قراردادهای فروش غیرقانونی به کنترل خود درآورده است.”

زیاده خواهی‌های امارات در یمن و به عبارت دقیق تر در جزیره سقطری  با سودای گسترش نفوذ در منطقه تا آنجا پیش رفته  که ابوظبی در صدد ایجاد پایگاههای نظامی در این جزیره به منظور جمع آوری اطلاعات نظامی و جاسوسی است تا جایی که از امارات به عنوان ابزاری در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی یاد می شود.

تحولات شش سال گذشته یمن حالا وارد مرحله جدیدی شده است، اما این بار اوضاع با گذشته تفاوت بیشتری دارد و بنا بر اخبار غیررسمی دریافتی، نظامیان رژیم صهیونیستی و سازمان اطلاعات نظامی این رژیم موسوم به “آمان” با کمک نظامیان اماراتی در یک سال گذشته اقدام به آموزش برخی مزدوران یمنی در جنوب این کشور کرده اند.

 ورود علنی نظامیان و ماموران رژیم صهیونیستی به قضیه یمن، به دنبال توافق عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو در ۲۳ مرداد ماه، افشا شده است و امارات سعی می کند به اهداف صهیونیستی و یا همان غصب جزیره راهبردی سقطری (سوکاترا) در اقیانوس هند که متعلق به یمن است، با کمک رژیم صهیونیستی جامه عمل بپوشاند.

در همین ارتباط چندی پیش پایگاه  jforum یهودی- فرانسوی از همکاری امارات و رژیم صهیونیستی برای ایجاد پایگاه جاسوسی در جزیره سقطری خبر داد و اعلام کرد، در این میان همکاری اسرائیل و امارات برای ایجاد پایگاههای اطلاعاتی و جاسوسی در جزیره سقطری یمن در چارچوب همکاری محرمانه دو طرف جا دارد که از چند سال پیش (به طور محرمانه) کلید خورده است و یکی از اهداف آن نظارت بر تکاپو و فعالیت انصارالله و تسلط بر دریانوری در منطقه است.

به نوشته پایگاه  jforum، اسرائیل پیش از آن یعنی از سال ۲۰۱۶ کار ساخت بزرگترین پایگاه جاسوسی در حوزه دریای سرخ واقع در کوههای امباساریا در اریتره را در یک منطقه راهبردی مشرف به باب المندب آغاز کرده و اکنون به همراه امارات در تکاپوی فراهم کردن تمام نیازهای لجستیکی لازم برای ساخت یک پایگاه جاسوسی دیگر است که هدف از آن جمع آوری اطلاعات از سراسر خلیج عدن از باب المندب تا جزیره سقطری است که تحت سلطه امارات قرار دارد.

 اهداف امارات نسبت به عربستان در یمن گسترده‌تر و استعماری‌تر می باشد که تصرف جزیره بکر و سرشار از منابع طبیعی “سقطری” و تغییر بافت جمعیتی برخی دیگر از استان های یمن در همین راستاست که این مساله با کمک رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

تصرف جزیره سقطری (سوکاترا)، تلاش برای تجزیه یمن (به دو کشور جنوبی و شمالی) و آموزش، تجهیز و تسلیح شمار زیادی از شبه نظامیان (به عنوان عامل امارات) قسمتی از برنامه ها و اقدامات اماراتی ها طی سال های اخیر در یمن بوده است.

نگاه امارات به جزیره سقطری با عینک صهیونیستی یعنی جدا کردن این جزیره از یمن و تغییر موقعیت جغرافیایی آن می باشد تا ابوظبی و رژیم صهیونیستی از این طریق مناطق و گذرگاه های دریایی راهبردی همچون دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب تا باب المندب را در رصد اطلاعاتی و جاسوسی خود قرار دهند.

یکی از اهداف مهم دیگر امارات و رژیم صهیونیستی در تصرف جزیره سقطری پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی از اقدامات دزدان دریایی سومالی می باشد، دزدانی که محدوده کاری آنها بیشتر در مسیر دریایی انتهای دریای عمان تا باب المندب قرار دارد و این دزدان در سال های اخیر دهها کشتی متعلق به کشورهای آسیایی، عربی و اروپایی را ربوده اند.

نکته قابل تاملی که در این میان وجود دارد این است که در گزارش های منتشر شده از دزدان سومالیایی، آنها در سال های اخیر حتی یک کشتی متعلق به آمریکا و یا رژیم صهیونیستی را نربوده اند و این نکته نشان می دهد که صهیونیست ها و آمریکایی ها شریک قافله دزدان دریایی سومالی می باشند.

شواهد نشان می دهد  که اماراتی ها اهداف بلندپروازانه ای در یمن و خصوصا در جزیره سقطری در سر دارند و با توافق عادی سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو که در ۲۳ مرداد ماه با دلالی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا صورت گرفت و پس از آن قرارداد امنیتی میان امارات و رژیم صهیونیستی منعقد گردید، این مساله حالت کاملا اجرایی به خود گرفته و تل آویو – ابوظبی برای تصرف خاک یک کشور اسلامی برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود با هم همدست شده اند. َ

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست + 18 =