یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶:۵۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹

باغ‌موزه نگارستان میزبان نقاش بهشت می‌شود

 به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، ۱۲ اثر از حسین محجوبی که در میان اهالی هنر به نقاش بهشت شهرت دارد وقف دانشگاه تهران شده است و در پی مذاکرات نماینده انحصاری حفظ و نشر آثار حسین محجوبی با دانشگاه تهران این آثار دیده نشده از سبک‌های متفاوت از دوره‌های مختلف زندگی این هنرمند پیشکسوت […]



 به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، ۱۲ اثر از حسین محجوبی که در میان اهالی هنر به نقاش بهشت شهرت دارد وقف دانشگاه تهران شده است و در پی مذاکرات نماینده انحصاری حفظ و نشر آثار حسین محجوبی با دانشگاه تهران این آثار دیده نشده از سبک‌های متفاوت از دوره‌های مختلف زندگی این هنرمند پیشکسوت در باغ موزه نگارستان و در سالن اختصاصی به نام استاد محجوبی به صورت دائمی به نمایش در خواهد آمد.

در میان نقاشان ایرانی که به بازنمایی درخت و طبیعت می پردازند، حسین محجوبی جایگاه ویژه‌ای دارد. درخت‌های او نه تجلی صرف از طبیعت هستند و نه همچون نگارگری ایرانی فضایی فارغ از بُعد و تونالیته دارند.
اگر چه محجوبی در ترسیم درخت‌ها و اسب‌هایی که سرمستانه در دشت‌های بهاری می‌تازند، به نگارگری سنتی ایران نظر دارد، با این حال ویژگی‌های منحصر به فردی در آثار او دیده می‌شود که تأثیرپذیری از نگارگری را به برداشتی بسیار آزاد و سیال تقلیل می‌دهد.

در واقع محجوبی نقاش همان طبیعت رویایی و بهشت موعودی است که جز خیال، نمی‌توان جایگاهی برایش متصور شد.  آثار این هنرمند یک بهشت خاص و عالم مثالی است و جهان بی نهایت خرد و بی نهایت بزرگ را می توان در آثار او دید.

حسین محجوبی نقاش صاحب نام معاصر ایران و از چهره‌های بین‌المللی هنر نقاشی در سال ۱۳۰۹ در لاهیجان متولد شد و از نوجوانی به نقاشی روی آورد. وی در سال ۱۳۲۹ برای ادامه تحصیلات متوسطه به دبیرستان البرز تهران رفت و سپس در رشته معماری فضای سبز از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ فارغ التحصیل شد.

در کنار نقاشی، حسین محجوبی معماری، طراحی و ساخت پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ را انجام داده و نظارت بر اجرای ساخت پارک‌های ملت، نیاوران، لاله، جمشیدیه، کوروش و خزانه و همچنین اولین پارک‌های کویری ایران را نیز به عهده داشت. در سال ۱۳۵۳ خانه موزه محجوبی را تاسیس کرد. او با حدود ۱۰۰ نمایش انفرادی و شرکت در صدها نمایشگاه گروهی در ایران و سایر کشورها از پرکارترین هنرمندان برجسته و صاحب سبک محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 2 =