دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۲۰:۰۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲

بیان حرف دین مستلزم توجه به غذای جسم و دوری از بلایاست

حجت الاسلام ناصر خلج به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: وقتی خدا انسان را آفرید، به او جسم و روح داد که هم جسم و هم روح احتیاج به غذا دارد و از طرف دیگر روح و جسم در معرض بیماری قرار می گیرند. وی افزود: استاد شهید مرتضی مطهری در یکی از آثار خود […]



حجت الاسلام ناصر خلج به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: وقتی خدا انسان را آفرید، به او جسم و روح داد که هم جسم و هم روح احتیاج به غذا دارد و از طرف دیگر روح و جسم در معرض بیماری قرار می گیرند.

وی افزود: استاد شهید مرتضی مطهری در یکی از آثار خود می گوید دین اسلام هم کامل است و هم تمام. اسلام کامل است چون همه جوانب را بیان کرده و یک دین تمام است چون برای همه بشریت آمده و به همین دلیل دستور اسلام بر حفظ جسم و حفظ روح است.

خلج ادامه داد: اکنون نیز در شرایط کرونایی به سرمی بریم که با عزای سیدالشهداء مصادف شده و اگر قرار باشد حرف دین را بزنیم، باید به غذای جسم توجه کنیم و جسم خود را از خطرات و بلایا مصون بداریم و به همین دلیل باید با رعایت دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت بایسته و شایسته به آن توجه کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر روح انسان نیز نیاز به حیات و غذا دارد و موظیفم به روح ضرری نرسانیم. چون اگر روح انسان بمیرد به فرموده امیرمومنان علی (ع) چنین انسانی در واقع مرده ای در میان زندگان است.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث حیات طیبه روحی می شود، شرکت در عزای سیدالشهدا(ع) است و به همین دلیل باید در مراسم عزاداری شرکت کرد و به شکلی شایسته آن را تکریم و تجلیل کرد. چون یکی از بزرگترین شعائر الهی است.

وی ادامه داد: قرآن می فرماید هر کسی شعائر الهی را پاس دارد، این کار از تقوای دل انسان است. شعائر جمع شعیره به معنای پرچم و علامت است. هر قوم و گروهی یک پرچم دارد و مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می گوید شعائر پرچمی است که انسان رابه سمت طاعت خدا می برد.

خلج با استناد به آیات ۳۶ سوره حج و ۱۵۸ سوره بقره گفت: آن شتری که برای قربانی کردن علامت گذاری می شود یا دو کوه صفا و مروه از شعائر الهی است و یکی از بزرگترین شعائر، عزاداری سیدالشهدا و اصحاب با وفای آن حضرت است که جامعه را به سمت طاعت خدا می برد و امام خمینی (ره) فرمود این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

وی تاکید کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا موضوع هایی همچون غسل عزیزان متوفی، کمک به بیماران و پرستاران و کادر بیمارستانی، سم پاشی و ضد عفونی کردن معابر و رزمایش همدلی مطرح شد که عمده افرادی که در این موضوع وارد شدند، اغلب هیاتی بودند که اکنون نیز بیش از دیگران رعایت می کنند.

این کارشناس مذهبی افزود: با ورود افراد مذهبی به مساله کرونا و اقداماتی که جهت مقابله با این ویروس انجام دادند، شاهد عملکرد خوب آنها بودیم و اکنون هم در عزاداری سیدالشهداء به طور قطع و یقین این افراد دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا را بیشتر رعایت و هم برای حفظ جان خود و هم برای جان دیگران تلاش می کنند.

خلج با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر تعطیلی مراسم عزاداری ماه محرم گفت: آنچه در این زمان مهم است عزاداری ماه محرم با حفظ دستورالعمل هاست و باید با عظمت ترین شعائر الهی پاس داشته شود و رهبر انقلاب نیز فرمود که تابع نظرات کارشناسان و ستاد مقابله با کروناست ولی نفرمود که عزاداری برگزار نشود.

وی با بیان این که در عزای حسینی ما مامور به وظیفه هستیم نه مامور به نتیجه اضافه کرد: آب دریا را اگر نتوان کشید /هم به قدر تشنگی باید چشید. اگر افرادی مانند بیماران یا افراد مسن نمی توانند در مراسم عزاداری امسال شرکت کنند ولی می توانند در خانه از برنامه های صدا و سیما استفاده کنند و از این طریق می توانند در این کاروان سیدالشهدا وارد شوند.

خلج ادامه داد: این  افراد حداقل با زدن یک پرچم مشکی بر سر در خانه خود می توانند اقامه عزا کنند و با استفاده از برنامه های تلویزیونی پاداشی همچون عزاداران حسینی داشته باشند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 4 =