دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۴۳:۱۲
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

دنیا، فضای مجازی را به عنوان یک ظرفیت واقعی فرهنگی پذیرفته است

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اهمیت آن برای اهالی نشر اظهار کرد: کرونا در کنار همه بدی‌هایی که به جامعه امروز بشر تحمیل کرده است، […]



به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اهمیت آن برای اهالی نشر اظهار کرد: کرونا در کنار همه بدی‌هایی که به جامعه امروز بشر تحمیل کرده است، برای جامعه ما که دیر به تکنولوژی پیوند می‌خورد و از آن استفاده می‌کند و همچنین خیلی دیر خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد، نعمت‌هایی به همراه داشته است.

او درباره جلسات و نشست‌هایی که اکنون به صورت وبینار برگزار می‌شود عنوان کرد: شاید بیشتر از یک دهه از وجود این نرم‌افزارها می‌گذرد ولی در طول سال‌های مختلف وقتی جلسه‌ای در تهران برگزار می‌شد همه مدیران یا کارشناسان باید از سراسر کشور به تهران می‌آمدند و هزینه‌های زیادی بابت رفت و آمد پرداخت می‌شد، کرونا به ما یادآوری کرد که چنین امکاناتی وجود دارد و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

فلاح افزود: اکنون خوشحال هستیم از این رو که بازده و بازخورد این جلسات بالا رفته است؛ زیرا حاشیه‌های کمتری به همراه داشته و افراد به راحتی طرح خود را در قالب این وبینارها ارائه می‌کنند؛ حتی آموزش و پرورش هم در این زمینه وارد شده است و آموزش‌های فضای مجازی به شکل گسترده در حال انجام است.

وی همچنین درباره اهمیت فضای مجازی در حوزه فرهنگ نیز توضیح داد: کرونا به ما یادآوری کرد که از این فضا می‌توانیم به شکل بهتر و مناسب‌تری برای توسعه کارهای فرهنگی خود استفاده کنیم؛ بازار مصرف کالاهای فرهنگی در فضای مجازی است و امروز سطح مبادله این کالاها پیشی گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه باید به فضای مجازی و اهمیت و جایگاه آن بیش از پیش اهمیت داده شود گفت: نهادهای فرهنگی فعالیت‌های خود را به عرصه فضای مجازی نمی‌آورند در حالی که دنیا، فضای مجازی را به عنوان یک ظرفیت واقعی فرهنگی پذیرفته است و نباید از آن غفلت شود؛ افرادی که می‌خواهند به فرهنگ کشور آسیب برسانند از این فضا به خوبی استفاده می‌کنند.

او تاکید کرد: ما در زمینه تولید محتوا، تولید محتوای ارزشی و همچنین تولیدات فرهنگی فاخر در فضای مجازی ضعف‌های زیادی داریم در حالی که شاهد بودیم اولین کنسرت موسیقی در فضای مجازی با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شد یا اولین تله‌تئاترها در فضای مجازی به زودی برگزار می‌شود که تجربه‌های بسیار خوبی به شمار می‌آیند. برخی از این طرح‌ها و برنامه‌ها با بیش از ۵۰ هزار بازدیدکننده همراه بود در حالی که هیچ سالنی چنین ظرفیتی ندارد.

وی با طرح این موضوع که فضای مجازی امکان جدیدی است که هرچه بیشتر از آن استفاده کنیم امکان توسعه در عرصه فرهنگی بیشتر برای ما فراهم می‌شود عنوان کرد: سایت‌های خرید و فروش کتاب اکنون با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو شده است و قطعا نمایشگاه مجازی کتاب نیز با اقبال خوبی مواجه می‌شود زیرا ظرفیت‌های بسیار خوبی را در دل خود جای داده است.

فرشید فلاح در پایان گفت: برای حضور نمایشگاه‌های فرهنگی در فضای مجازی بسیار علاقه‌مند و مشتاق هستم و امیدوارم که نمایشگاه مجازی کتاب تهران  بتواند در اولین تجربه خود موفق باشد؛ همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی نویسندگی، تصویرسازی و تولید کتاب را نیز در کنار برنامه‌های خود داشته باشد زیرا امروز جامعه به شدت نیازمند پر کردن خلاءهای موجود در حوزه آموزش این دوره‌ها است.

به گزارش فرهنگ سار، پس از لغو سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در فروردین ماه به دلیل شرایط کرونایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها، نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب محازی گرفت. محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد. نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 − هفت =