الکامپ بزرگترین رویداد فناوری کشور است و شعار امسال آن #آینده_بهتر حاکی از آن است که این نمایشگاه در جستجوی پیشرفت اقتصادی کشور است
تا همین چند سال پیش، الکامپ محفلی برای دورهم بودن اصحاب الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک بود. البته هنوز هم رسالت الکامپ همین است ولی تغییرات الکامپ در چند سال گذشته نکته چشمگیری است زیرا سهم تجارت الکترونیک در سالهای نه چندان دور خیلی کمتر از بخشهای دیگر نمایشگاه بود و تعداد سالنهای متعلق به استارتاپها نیز محدود بود. اما اکنون الکامپ از فضای فنی خود خارج شده و استارتاپها جایگاه ویژهای را در این نمایشگاه از آن خود کردهاند. درنتیجه تجارت الکترونیک در الکامپ ۲۰۱۹ نقش مهمی داشته است. بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در ۲۷ تیر ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد و در ۳۰ تیر ۱۳۹۸ به کار خود خاتمه داد. الکامپ بزرگترین رویداد فناوری کشور است و شعار امسال آن #آینده_بهتر حاکی از آن است که این نمایشگاه در جستجوی پیشرفت اقتصادی کشور است. در افتتاحیه الکامپ سال ۹۸، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:« زیستبوم ICT ایران دارای قدرت زیادی بوده و بخشی از این توانایی در نمایشگاه الکامپ ۹۸ به معرض نمایش در آمده است. این انگیزه و انرژی باعث خواهد شد تا آینده روشنی را در پیش داشته باشیم و در آیندهای نزدیک شاهد ایران هوشمند خواهیم بود.» با توجه به رویداد ایران هوشمند که روز قبل از افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در سالن اجلاس سران و با حضور رییس جمهور و مسئولین استارتاپی به همت سازمان فناوری و اطلاعات برگزار شد، میتوان نسبت به چشمانداز فناوری اطلاعات ایران امیدوار بود. سهم استارتاپها در الکامپ ۹۸، شش سالن بود که این سالنها به تفکیک استارتاپهای بزرگ و کوچک پرداخته بود، استارتاپها در نمایشگاه الکامپ محصولات خود را به نمایش میگذاشتند تا در صورت امکان محصولاتشان را به فروش بگذارند یا تحت حمایت شتاب دهندهها و شرکتهای سرمایهگذاری خطر پذیر قرار بگیرند. اگرچه بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی و خارجی همچون شرکتهای فناوری، استارتاپی و دانشبنیان در الکامپ ۲۰۱۹ حضور داشتند و بازدید از نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته افزایش قابل توجهی داشت اما برای بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ مراسم اختتامیه برگزار نشد. شاید جذابترین بخش نمایشگاه الکامپ در سال جاری الکام استارز بود. استارتاپها در حوزههای مختلفی حضور خود را نشان دادند که در این میان از استارتاپهای بلاکچین، هوش مصنوعی و فین تک بیشترین استقبال را داشتهاند. در الکامپی که گذشت سالن دولت الکترونیک بسیار خلوت بود و خدمات نوینی را ارائه نکرد. در الکامپ ۹۸، تفاهمنامهها بازار داغی داشتند که در این میان سه تفاهمنامه توسط شناسا انجام گرفت. یکی از این تفاهمنامهها مربوط به توسعه اکوسیستم کارآفرینی در حوزه فناوری ورزش و سلامت بود. علاوه بر این تفاهمنامهای میان شرکت ابرآروان و شتابدهنده تریگآپ امضا شد. این تفاهمنامهها به دلیل تقویت زیستبوم کارآفرینی انجام گرفتند. البته تفاهمنامههای امضا شده در الکامپ ۹۸ تنها متعلق به شناسا نبود. فارغ از نگاه آماری و فنی به نمایشگاه الکامپ، باید بدانیم از زاویه نگاه بازدیدکنندگان و غرفهداران الکامپ چگونه بوده است. اسنپ با ساخت استراحتگاههایی متفاوت، سبز و مجهز به پنکه آبی ، هوای گرم و تابستانی نمایشگاه را بهاری کرده بود اما این استراحتگاهها با توجه به وسعت نمایشگاه کافی نبودند و به دلیل محدودیتهای بانوان در کشور، استفاده از وسایل استراحت برایشان امکان پذیر نبود. از طرفی در سال جاری با وجود تعداد سالنهای بیشتر، نمایشگاه آشفته بود. یکی از نکات جالب در الکامپ ۹۸ حضور فعال رسانهها و مردم بود. تا جایی که هشتگهایی چون #الکامپ۹۸، #الکامپ۲۵ و هشتگهای مشابه در شبکههای اجتماعی کاربرد زیادی داشت و بخش زیادی از اخبار نمایشگاه توسط بازدیدکنندگان منتشر میشد. نباید فراموش کنیم که الکامپ دیگر شبیه نمایشگاهی چون تلکام نیست زیرا شرکتهای استارتاپی با ایدههای خلاق خود آن را از یک محیط خشک و فنی خارج کردهاند. الکامپ ۹۸ فرصت خوبی برای یادگیری و شبکهسازی بود. فرصت خوبی برای یادگیری بود چون ورکشاپهای متعددی در الکامپ به صورت رایگان برگزار شد. تنوع این ورکشاپها به دلیل حضور طیف گسترده شرکتکنندهها، حس خوبی را به بازدیدکنندگان القا میکرد. این ورکشاپها از چگونگی شروع یک استارتاپ گرفته تا چیستی اینترنت اشیا در الکامپ ۹۸ وجود داشتند. از سوی دیگر الکامپ فرصت خوبی برای شبکهسازی بود چون بسیاری از استارتاپهای کوچک که در شهرستانها مشغول به کار هستند، ناشناخته ماندهاند. به عنوان مثال استارتاپ ماهوت که در زمینه لوازم جانبی تلفن همراه و وسایل الکترونیکی فعالیت میکند و در دیجی کالا محصولات فراوانی را ارائه کرده است، کاملا ناشناخته مانده است. استارتاپهای بزرگ نیز در نمایشگاه الکامپ با یکدیگر دیدار کردند و از هم آموختند. متاسفانه مشکل ترافیک، نبود تاکسی و مشکلاتی از این دست همواره گریبان نمایشگاهها را گرفته و الکامپ نیز از این قاعده مستثنی نبود.