دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۶:۴۵
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

تسهیلات بذری ۵۰۰ میلیون تومانی صندوق نوآوری برای توسعه کسب و کارهای استارتاپی

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار، سیاوش ملکی‌فر در دوازدهمین رویداد پیوند و اولین رویداد تخصصی در حوزه حسابداری و مالی افزود: رویدادهای پیوند به منظور تکمیل اکوسیستم نوآوری و ارائه طرح‌ها و ایده‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و اتصال آن‌ها به شتاب دهنده طراحی شده است که از […]



به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار، سیاوش ملکی‌فر در دوازدهمین رویداد پیوند و اولین رویداد تخصصی در حوزه حسابداری و مالی افزود: رویدادهای پیوند به منظور تکمیل اکوسیستم نوآوری و ارائه طرح‌ها و ایده‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و اتصال آن‌ها به شتاب دهنده طراحی شده است که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ رویداد در حوزه‌های صنایع خلاق، ساختمان، جلبک، کتاب و کودک، معدن و روانکارهای صنعتی برگزار شده است.  

وی افزود: طی ۱۱ رویداد پیوند، صندوق نوآوری میزبان حدود ۱۰۰ تیم برای ارائه ایده‌های فناورانه و نوآورانه خود در حضور سرمایه‌گذاران و شتاب دهنده‌ها بوده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: هر شتاب دهنده دانش بنیان می‌تواند از تسهیلات بذری ۵۰۰ میلیون تومانی این صندوق با کارمزد ۲ درصد  روی قرارداد شتاب دهی با استارتاپ‌ها استفاده کند. 

ملکی‌فر ادامه داد: تاکنون ۱۵ شتاب دهنده به عاملیت صندوق نوآوری برای هم‌سرمایه‌گذاری اقدام کردند که برای آنها ۴۲ میلیارد تومان به عنوان سهم صندوق برای هم‌سرمایه‌گذاری تصویب شده است که با اضافه کردن سهم شتاب دهنده‌ها، ۶۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها صورت گرفته است و نشان از پتانسیل بالقوه این حوزه برای سرمایه‌گذاری است.

وی درباره دوازدهمین رویداد پیوند در حوزه حسابداری و مالی نیز اظهار داشت: این رویداد با همکاری دانشگاه آزاد واحد تهران غرب برگزار شده است. فرایند این رویداد از دی ماه آغاز شد و پس از ثبت‌نام تیم‌ها و برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی و پس از دو جلسه پیش ارائه، هشت تیم برای ارائه انتخاب شدند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ هر روز دو «تک شاخ» (استارتاپ‌هایی با بیش از یک میلیارد دلار درآمد) به حوزه استارتاپ‌ها معرفی می‌شوند، گفت: آمریکا در معرفی تک شاخ‌ها رتبه اول و چین رتبه دوم را کسب کرده‌اند، طبق آمارهای موجود در دنیا، سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری رشد بیشتری نسبت به استارتاپ‌های معمول دارد؛ به طوری که بررسی عملکرد هتل هیلتون به عنوان یک استارتاپ رگولاتور و معمول و Airbnb به عنوان یک استارتاپ فناورانه نشان می‌دهد که هتل هیلتون بعد از ۹۶ سال به چنین ساختاری رسیده، ولی Airbnb بعد از چهار سال به رشد دست یافته است.

ملکی‌فر با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ‌های «ژرف فن» رو به افزایش است، گفت: استارتاپ‌ها به دو دسته متعارف و رگولاتور و استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری (ژرف فن) تقسیم‌بندی می‌شوند. استارتاپ‌های رگولاتور کسب و کارهایی هستند که بر اساس پلتفرم‌های موجود خدمات آنلاین ارائه می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های «ژرف فن» به ۹ میلیارد یورو رسیده است؛ چرا که یک استارتاپ رگولاتور تلاش می‌کند یک طرح و کسب و کار را ثابت و بعد رشد ‌کند، این در حالی است که  استارتاپ‌های «ژرف فن» بر تحقیق و توسعه متمرکز شده‌اند.

به گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی،‌ وی درباره سرمایه‌گذاری در حوزه ژرف فن نیز گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در حوزه ژرف فن در اتحادیه اروپا به یک چهارم کل سرمایه‌گذاری جسورانه رسیده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت «بایو اند تک» که روی درمان شخصی‌سازی سرطان متمرکز شده بود، نمونه استارتاپ «ژرف فن» است، اظهار داشت: این استارتاپ از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ حدود ۴/۹ میلیون یورو گرنت از اتحادیه اروپا دریافت کرده بود و بعد از آن شرکت فایزر ۴۲۵ میلیون یورو روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و تحقیقات این شرکت به سمت تولید واکسن آنفلوآنزا هدایت شد. با این میزان سرمایه‌گذاری، ارزش این شرکت به ۲۲ میلیارد دلار رسید.

برقراری زیست‌بوم‌های نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد در دستور کار قرار دارد
در این رویداد، دکتر پروین داداندیش رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است تا تحولات نوآوری و فناوری که در دنیا اتفاق می‌افتد را به کشور انتقال دهد. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز منابع خوبی را در اختیار اکوسیستم نوآروی کشور قرار داده است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: اگر پیوند و ارتباطات در کشور شکل نگیرد و به‌طور جزیره‌ای عمل کنیم، در مسیر نوآوری و فناوری به نتیجه نخواهیم رسید.  

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در مورد فعالیت‌های این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه باید تغییرات جدیدی را در مسیر تحولات نوآوری انجام دهد و البته برقراری زیست‌بوم‌های نوآوری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار دارد.

داداندیش ادامه داد: در دانشگاه ۴۰ نیاز اساسی کشور را به صورت مکتوب گردآوری کرده‌ایم تا دانشجویان برای انتخاب موضوع پایان‌نامه خود بتوانند از این موضوعات استفاده کنند. همچنین از سند تحولی برخورداریم که باید طی پنج سال چرخش داشته باشیم.  

وی در ادامه رویدادهای پیوند را به عنوان الگوهای کوچک، مناسب برای جوانان کشورمان عنوان کرد و گفت: خرداد ماه ۱۴۰۱ همزمان با چهلمین سال تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، رویداد بزرگ پیوند را برگزار می‌کنیم.

 در حاشیه دوازدهمین رویداد پیوند در حوزه حسابداری و مالی، قراردادی میان مرکز نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و استارتاپ بی‌ریسک با حضور علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به امضاء رسید.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش − چهار =