یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۱:۰۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

جشنواره تجسمی فجر، ایران شمول است

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار هادی مظفری روز سه شنبه در نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن تبریک این ایام گفت: سالها جشنواره تجسمی فجر در سپهر جشنواره های فجر کم فروغ تر بود و مخاطبان اصلی نداشت به طوریکه احساس می شد در نیمه راه به این فضا اضافه شده است ولی در چند […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار هادی مظفری روز سه شنبه در نشست خبری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن تبریک این ایام گفت: سالها جشنواره تجسمی فجر در سپهر جشنواره های فجر کم فروغ تر بود و مخاطبان اصلی نداشت به طوریکه احساس می شد در نیمه راه به این فضا اضافه شده است ولی در چند سال اخیر این نگاه تغییر کرد و اکنون منتقدان به این باور رسیدند که این جشنواره توانسته در بسیاری از موارد پیشرو جشنواره ها باشد.
وی گفت: جشنواره تجسمی فجر جایگزین دوسالانه های هنری نشده است و هرکدام با اهداف و برنامه های مجزا با جامعه هدف خود در حال برگزاری است و هر کدام مخاطبان خود را دارند.
مدیرکل هنرهای تجسمی بر افزایش کیفیت جشنواره تجسمی تاکید کرد و گفت: این رویداد ایران شمول است و تنها به پایتخت متمرکز نیست و ۷۰ درصد آثار متعلق به شهرستان ها است و این آمار قابل توجه است.
مظفری گفت: بیماری کرونا به بسیاری از فضاهای هنری آسیب زد ولی در کنار این مشکلات فرصت هایی را برای فضای هنری ایجاد کرد. هنرجویان و اساتید در این ایام آثار فاخری را خلق کردند و در این رویداد بخشی از این آثار که تاثیر گرفته از فضای کرونا است را می توان دید.

مظفری گفت: هنر یک قرن گذشته ایران مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است و در قالب مقالاتی، از کمال الملک آغاز می شود و در دهه ۹۰ به پایان می رسد. در این کتاب کار متفاوتی نسبت به سال های گذشته انجام شده است و می تواند به عنوان منبع و مرجعی برای پژوهشگران باشد.
رییس شورای سیاست گزاری جشنواره تجسمی فجر از برگزاری این رویداد  به صورت برخط خبر داد و گفت: تمام رویدادهای هنری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی و بانی برگزاری آن بود را در یک سال گذشته به صورت مجازی نیز برگزار کردیم که گالری نمایش آثار هنرهای تجسمی در ادامه این روند خواهد بود.
وی از جایگزینی بخش چاپ دستی به جای بخش گالری ها خبر داد و افزود: به دلیل خودداری از تجمع زیاد بازدیدکنندگان در این رویداد که سال های گذشته آن را تجربه کردیم تصمیم گرفتیم که در این دوره برای اجرای تمهیدات پیش گیری بیماری کرونا از اجرای آن انصراف دهیم.
علی اشرف صندوق آبادی دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز در این نشست گفت: در این رویداد چند بخش را داشتیم که یک بخش طوبای زرین است و موارد متعددی را برای افزایش کمیت و کیفیت این رویداد برنامه ریزی کردیم. کیفیت آثار به گواه تمام اساتید بی سابقه بوده است و حتی به دلیل کمبود فضا به دنبال حذف آثار متوسط بودیم ولی داوران بر این باور بودند که قدرت آثار بسیار بالا است و توصیه می کنیم علاقه مندان تماشای این آثار را از دست ندهند.

وی با اشاره به استعداد جوانان در هنرهای تجسمی گفت: در این رویداد برگزیدگان جوان دوره های قبل را بدون داوری به این نمایشگاه رساندیم.
وی با ارائه آمار شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان گفت: بانوان در این رویداد پیشتاز بودند که چون این عزیزان؛ مادران امروز و آینده کشورمان هستند می توانیم شاهد ترویج فضای فرهنگی و هنر در کشور باشیم و این نوید تاثیرات مثبتی را می دهد. 
وی با اشاره به به بخش نام آوران جهانی در این رویداد گفت: آثار برگزیدگان رویدادهای جهانی هنرهای تجسمی در قالب کتاب و نمایشگاهی در این رویداد ارایه می شود. بخش مقالات نیز در کتاب نفیسی به چاپ خواهد رسید و در دسترس پژوهشگران و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: مراسم تجلیل از پیشکسوتان را در این رویداد برگزار خواهیم کرد. هنرمندانی که در سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مورد تجلیل قرار می گیرند، جعفر نجیبی هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته مجسمه و سرامیک، احمد عبداللهی نیا هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته کاریکاتور، سعید رزاقی هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته تصویرسازی، گارنیک درهاکوپیان هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته نقاشی، خشایار قاضی زاده هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته نگارگری، احمد آقا قلی زاده هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته گرافیک، یعقوب آژند پیشکسوت و فعال در رشته پژوهش، محمد حسین حیدری هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته عکاسی و محمد سلحشور هنرمند پیشکسوت و فعال در رشته خوشنویسی هستند.

احمد وکیلی دبیر هنری و کیوریتور چاپ دستی این رویداد نیز گفت: امسال بخشی را بر روی چاپ متمرکز کردیم چون برخی از افراد تفاوت چاپ دستی و ماشینی را نمی دانند و ما به دنبال آشنا کردن مردم با این تکنیک ها هستیم. در گذشته چاپ های دستی از طرف اساتید در ایام نوروز به شاگردانشان به عنوان عیدی هدیه داده می شد که هر هنرمندی از این عیدی ها بیشتر نزد خود داشت نشان دهنده قدمت شاگردی اش نزد اساتید بود و من بیش از ۲۰ سال است که در احیا کردن این فرهنگ تلاش کردم.

وی از کارگاه های آموزشی چاپ دستی خبر داد و گفت: این تکنیک ها از طرف اساتید به صورت عملی انجام خواهد شد که چاپ فلز، لیتوگرافی، چاپ لینو، چاپ دستی، چاپ صنعتی و مرور صنعت کاغذسازی سنتی از موارد مباحث آموزش کارگاه های این  این رویداد خواهد بود. همچنین از هر هنرمند فعال در این رویداد چند اثر خریداری خواهد شد.
کیانوش غریب پور مدیرهنری این رویداد در پیامی ارسالی برای این نشست نوشته است: پوسترهای امسال، بر پایه آثار هنرمندان حاضر در سیزدهمین جشنواره طراحی شد. امسال تصمیم گرفتیم از استعدادهای درخشانی که در سال‌های اخیر در بخش‌ طوبای زرین درخشیده‌اند یا هنرمندان حرفه‌ای مدعو در بخش‌های جانبی در طراحی پوستر یاری بگیریم، تا پس از سه دوره طراحی منسجم و هویت‌سازی‌های فراگیر و نافذ، هم از احتمال تکرار سلیقه پیشگیری کنیم، هم میدان یک رویداد کشوری را به‌روی هنرمندان کشور باز کنیم.
دو پوستر بخش اصلی و بخش جانبی، هر دو زیر نظر مستقیم مدیر هنری رویداد شکل گرفت و هر چند هر دو اثر در نهایت با طراحی او فراهم شد، اما در حقیقت دو پوستر، با درونمایه اثر دو هنرمند مستقل خلق شده است.

پوستر طوبای زرین از مجموعه روایت‌های طناز عاطفه شید مؤدب ساخته شد که پرداختی معاصر و دقیق از تصویرگری معاصر نگاره‌های آشنای نگارگری ایران است. پوستر بخش عیدی‌سازی نیز، برشی از یک اثر خوش‌ساخت و استادانه از آقای احسان خاکسارحقانی است که پرداختی معاصر از امتداد سنت و زیبایی‌شناسی سده‌های متأخر هنر ایران است.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ماه جاری در فرهنگستان هنر، موسسه صبا برگزار ‌می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده − 2 =