یکشنبه, ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۰:۲۳
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

جاسوسی پروتئین‌ها با نانوآنتن‌های ساخته شده از دی‌ ان ای

به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از پایگاه خبری ساینس، بررسی دنیای میکروسکوپی پروتئین‌ها و نحوه عملکرد آنان بسیار دشوار است. نانوآنتن‌های توسعه یافته توسط محققان دانشگاه مونترال از بخش‌های کوتاه دی ان ای ساخته شده‌اند که شامل رنگ‌های فلورسنت هستند. رنگ ها مانند دریافت‌کننده آنتن عمل می‌کنند و می‌توانند سطح […]



به گزارش روز پنجشنبه گروه علم و آموزش فرهنگ سار از پایگاه خبری ساینس، بررسی دنیای میکروسکوپی پروتئین‌ها و نحوه عملکرد آنان بسیار دشوار است.

نانوآنتن‌های توسعه یافته توسط محققان دانشگاه مونترال از بخش‌های کوتاه دی ان ای ساخته شده‌اند که شامل رنگ‌های فلورسنت هستند. رنگ ها مانند دریافت‌کننده آنتن عمل می‌کنند و می‌توانند سطح مولکولی و فعال و انفعالات یک پروتئین خاص را حس کنند.

مانند یک دستگاه بی‌سیم، که قادر به دریافت و ارسال امواج رادیویی است، نانوآنتن فلورسنت نور را در یک طول موج دریافت می‌کند و بسته به حرکت پروتئین، نور را با یک رنگ دیگر ارسال می‌کند و به این ترتیب قابل شناسایی می‌شود.

با تغییر در طول و ساختار بخش‌های دی ان ای، و چسباندن رنگ‌های مختلف به مکان‌های مختلف، نانوآنتن‌هایی ساخته می‌شوند که می‌توانند هنگام عملکردهای مختلف پروتئین، سیگنال‌های مختلفی را منتشر کنند. با استفاده از این راهکار می‌توان بر حرکات، اعمال و تغییرات پروتئین‌ها در طول زمان نظارت کرد که معمولا مشاهده مستقیم آن دشوار است.

محققان امیدوارند با استفاده از این رویکرد بتوانند عملکرد و واکنش آنزیم آلکالین فسفاتاز را با انواع مولکول‌های بیولوژیکی و داروها بررسی کنند. این آنزیم در بسیاری از بیماری‌ها، از جمله انواع سرطان و التهاب روده نقش دارد.
نتایج این مطالعه در نشریه  Nature Methods منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + 17 =