دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۱۹:۴۰
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

هیجانی به نام الکامپ!

استارت آپ ها شرکت های نوپا و خلاقی هستند که به واسطه نیاز های دنیای مدرن شکل می گیرند و خدمات متنوعی را به مشتریان خود عرضه می کنند.



پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ سار، نمایشگاه الکامپ تهران را می توان از جمله مهمترین رویداد ها در کشور دانست. رویدادی که امسال ۲۵ امین دوره خود را پشت سر گذاشته است. قرن ۲۱ اگر بخواهد به نامی شناخته شود احتمالا آن نام عصر دیجیتال خواهد بود. در قرن بیست یک تقریبا تمامی کارهای حتی روزمره شما با دنیای دیجیتال پیوند خورده است. اگر در گذشته برای پیگیری اخبار باید روزنامه از کیوسک می خریدید امروز می توانید اخبار را در شبکه های مجازی پیگیری کنید یا حتی خرید های خانه و حتی حمل و نقل خود را همگی در بستر دنیای دیجیتال انجام دهید. دنیای دیجیتال این امکان را به وجود آورده است تا کسب کارهای مبتنی بر دنیای الکترونیک با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و تکثیر باشند.

نمایشگاه الکامپ دقیقا به همین خاطر پایه گذاری شده است. نمایشگاهی با نام الکامپ (ELECOMP)، Electronics, Computer & E-Commerce که به دنیای الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک می پردازد. این نمایشگاه که هر ساله در تهران برگزار می شود امروزه تبدیل به یکی از بزرگترین گردهایی ها برای شرکت های فعال در عرصه دنیای الکترونیک و صنایع خلاق شده است. نمایشگاهی که امسال با شعار آینده بهتر و با حضور شرکت های خارجی بسیاری برگزار شد. شعاری که به قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نشان‌دهنده‌ی هدف اصلی کسب‌وکارهای ایرانی برای بهبود زندگی تمام اقشار جامعه بدون تبعیض و ساخت آینده‌ی روشن برای همگان است.

یکی از شاخصه های اصلی نمایشگاه الکامپ تهران در چند سال اخیر حضور شرکت های استارت آپی است. استارت آپ ها شرکت های نوپا و خلاقی هستند که به واسطه نیاز های دنیای مدرن شکل می گیرند و خدمات متنوعی را به مشتریان خود عرضه می کنند. خدماتی که تقریبا به تمامی حوزه های اقتصادی و حتی فرهنگی مرتبط است. شرکت های استارت آپی با ایده های خلاق خود در این نمایشگاه حضور پیدا کردند تا بتوانند در اقتصاد امروز ایران که مبتنی بر انرژی و صنایع سنگین است راهکارهای تازه ای را برای تامین نیاز های داخلی کشور فراهم آورند. ایران در برهه زمانی کنونی با وجود تحریم ها و فشارهای زیادی که بر روی اقتصاد خود حس می کند می تواند با بهره گیری از این شرکت های استارت آپی نه تنها بر خودکفایی و بومی سازی چرخ های صنعت و اقتصاد تاکید کند بلکه می تواند به جهان نشان دهد که نیازی به آن ها ندارد.

وجود جوانان پرشور و ایده های بومی و جذابی که همه ساله در فضای استارت آپی کشور به خصوص نمایشگاه الکامپ تهران دیده می شود نوید دهنده این تفکر است که جوانان امروز کشور اگر حمایت شوند می توانند ایران را در راستای اهداف خود که همان بومی سازی و حمایت از تولید داخلی است پیش ببرند.

حمایتی که در چند سال اخیر از سوی دولت و نهاد های زیر مجموعه آن رشد قابل توجهی داشته است اما همچنان جای رشد دارد. حمایت هایی همچون توسعه‌ی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور برای توسعه کسب‌و‌کارهای دیجیتال، راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) استانی، ایجاد فضایی برای ورود سرمایه‌گذاران جدید به حوزه های فناوری و اعطای تسهیلات و وام های هدفمند که می توانند فضای کسب کارهای استارت آپی کشور را به سوی رشد و شکوفایی هدایت کنند. البته اکامپ امسال مثل تمامی سال های گذشته موافقان و مخالفان زیادی را نیز داشته است. موافقان از استقبال بیشتر مخاطبان از نمایشگاه و حضور شرکت های جدید در کنار شرکت های قدیمی تر صحبت می کنند. همچنین گستردگی موضوعات و شور هیجانی که هم بین شرکت کنندگان و هم مخاطبان ایجاد شده است از دیدگاه موافقان نمایشگاه امسال توانسته است سطح کیفی نمایشگاه را ارتقا دهد. البته از طرفی مخالفان نیز موارد قابل تاملی را در خصوص این نمایشگاه یادآوری شدند که مباحث اقتصادی شاید مهمترین آن ها باشد. همچنین عدم نظم در برگزاری نمایشگاه امسال، حضور کمرنگ شرکت های بزرگ بر خلاف استارت آپ ها و تکراری شدن نمایشگاه از دلایل دیگری هستند که باعث پسرفت نمایشگاه امسال از دید مخاطبان شده اند.

الکامپ با تمام فراز و فرود های خود هنوز هم می تواند مهمترین اتفاق در حوزه کسب کارهای نو پا باشد و فضایی فراهم آورد تا استارت آپ های جوان با حضور در آن بتوانند راه پر پیچ خم تولید محصول را کمی زودتر طی کنند.

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × 4 =