شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۶:۲۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

برگزاری جشنواره تئاتر فجر شجاعانه بود

جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در شرایطی سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر گذاشت و شامگاه دوشنبه (۲۰ بهمن) به اختتامیه رسید که همه گیری ویروس کرونا و گسترش آن در کشور برگزاری جشنواره‌ها […]



جشنواره تئاتر فجر به‌عنوان مهم‌ترین رویداد رقابتی و جشنواره‌ای در عرصه هنر تئاتر و بازتاب‌ آینه تمام‌نمای هنر انقلاب در ایام دهه فجر امسال (۱۳۹۹) در شرایطی سی‌ونهمین دوره خود را با دبیری حسین مسافرآستانه پشت سر گذاشت و شامگاه دوشنبه (۲۰ بهمن) به اختتامیه رسید که همه گیری ویروس کرونا و گسترش آن در کشور برگزاری جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری به‌ویژه در عرصه تئاتر را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. دو محور «رادیوتئاتر» و «فیلم‌تئاتر» به‌عنوان دو بستر متفاوت تولید آثار نمایشی و ارائه آن به مخاطبان برای نخستین‌بار به‌عنوان بخش‌های اصلی و استوانه این جشنواره تعریف شده است.

در کنار دو بخش یادشده، بخش «سرباز انقلاب» به مناسبت نخستین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده نیز به این دوره از جشنواره افزوده شده است، از دیگر بخش‌ها می‌توان به بخش «نمایش‌های میدانی و خیابانی»، «بخش دیگر گونه‌های اجرا»، «بخش رقابتی آثار صحنه‌ای»، «بخش رقابتی برگزیدگان جشنواره‌های استانی» و «بخش رقابتی نمایشنامه‌نویسی» اشاره کرد.

برگزاری جشنواره تئاتر فجر شجاعانه بود

فاتح بادپروا درگفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار برگزاری جشنواره تئاتر فجر را شجاعانه توصیف کرد و افزود: خوشبختانه تمام  شیوه نامه های بهداشتی نیز  در در روزهای برگزاری جشنواره رعایت می شود و برگزاری جشنواره امید زیادی را در دل فعالان این حوزه روشن کرده است.
کارگردان تئاتر آژاکس برگزاری جشنواره تئاتر بین المللی خیابانی مریوان و تغییرات آن به دلیل همه‌گیری کرونا امسال، گفت: به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا قرار است در اسفند تمام گروه های تئاتری در شهرهای خودشان اجرا کنند و فیلم آن را برای جشنواره تئاترخیابان ایران بفرستند.
وی در خصوص هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز نیز گفت: این این جشنواره نیز جایگاه خودش را پیدا کرده و در سال های پیش گروه هایی از اربیل عراق، سوریه و ترکیه  نیز در این جشنواره حضور پیدا می‌کردند. اما به دلیل همه گیری کرونا امکان برگزاری چنین جشنواره ای نبود.
وی در خصوص گروه های کرد حاضر در جشنواره تئاتر فجر گفت: با وجود همه‌گیری کرونا استان کردستان بیشترین گروه تئاتر را به این جشنواره اعزام کرده است، دلیل این موضوع ظرفیت بی بدیل تئاتر در استان کردستان است.

فعالان تئاتر شهرستان‌ها دست‌روی دست نگذاشتند
بادپروا ادامه داد: فعالان حوزه تئاتر در تمام استان ها  با وجود همه گیری کرونا  دست روی دست نگذاشتند و به جای تعطیلی برخی جشنواره های تئاتر جشنواره های دیگری را جایگزین کردند. جشنواره نمایشنامه نویسی، جشنواره فیلم کوتاه برای فضای مجازی از فعالیت های جایگزین در دوره شیوع کرونا بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت‌ دولت از تئاتر گفت: در همه جوامع از تئاترهایی که تولید اندیشه و تفکر در جامعه می کند، حمایت می شود؛ زیرا همه تئاتر ها بازاری نیستند و نمی توانند بدون حمایت‌های دولتی کسب درآمد کنند.  همانطور که کشور نیاز به ساخته جاده و پل و دیگر فعالیت های عمرانی دارد، نیازمند حمایت  فرهنگ و هنر  نیز هست و این موضوع نباید محدود به سخنرانی ها شود و نیازمند حمایت عملی دولتمردان است.

ارتقای فرهنگ در تمام جوامع می تواند به بهتر شدن کیفیت زندگی کمک کند در حالی که بسیاری از مسئولان در صحبت هایشان به اهمیت فرهنگ و هنر تاکید می کنند در عمل شاهد حمایت‌های جدی و کافی از حوزه فرهنگ و هنر نیستیم.

بادپروا درباره تئاتر خیابانی و صحنه‌ای در استان ها گفت: در سال های اخیر علاقه‌مندان و فعالان این دو حوزه تئاتر در استان ها فعالیت زیادی برای حضور موفق در جشنواره‌ها کرده اند تا به جز بازتاب مشکلات و آسیب های جامعه در تئاتر به جامعه نیز نشاط و امید ببخشند. چراغ تئاتر باید در تمام استان‌های کشور روشن بماند و این مهم بدون حمایت دولتی ممکن نیست.

چراغ تئاتر باید در تمام استان‌ها روشن بماند

وی با تاکید بر ضرورت حمایت های دولتی گفت: باید چراغ تئاتر در تمام استان‌های کشور روشن شود و قطعاً این مهم بدون حمایت دولتی ممکن نیست. این حمایت‌ها باید ساختارمند و نظام مند شود و با رفت و آمد مدیران دولتی نباید این حمایت‌ها کم و زیاد شود.

مسئولان اداراه کل هنرهای نمایشی در استان ها باید بدانند بودجه سالیانه که در اختیار آنها قرار می گیرد چه میزان است تا بتوانند برنامه ریزی مناسبی برای تمام  طول سال داشته باشند.

وی درباره آسیب های ناشی از کرونا بر تئاتر گفت: تئاتر در شرایط عادی نیز مظلوم بود و در یک سال گذشته با توجه به شیوع کرونا شرایط بدتری را تجربه کرده است. حمایت ها کافی نبود و بعضی از این حمایت‌ها در قالب  اعطای وام در نظر گرفته شده بود که برخی از آنها محقق نشده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده + دوازده =