شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۰:۰۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹

چک‌لیست‌های مدیریت بحران در کاخ صاحبقرانیه نیاوران

به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این پروژه بخش ها و سطوح مختلف مطالعاتی و عملیاتی را در این کاخ موزه در بر می گیرد که از آن جمله می توان به مطالعات آسیب شناختی و شناسایی عوامل آسیب با رویکرد حفاظت پیشگیرانه، تنظیم و تکمیل چک لیست های مدیریت بحران در […]



به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ سار از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این پروژه بخش ها و سطوح مختلف مطالعاتی و عملیاتی را در این کاخ موزه در بر می گیرد که از آن جمله می توان به مطالعات آسیب شناختی و شناسایی عوامل آسیب با رویکرد حفاظت پیشگیرانه، تنظیم و تکمیل چک لیست های مدیریت بحران در بخش معماری و زیرساخت های الکتریکال و مکانیکال، گالری ها و فضاهای نمایشی، آثار نمایشی و داخل مخازن، تزئینات، دسترسی ها و سیستم های اعلام و اطفای حریق اشاره کرد.

همچنین انجام تست غیر مخرب ان. دی. تی NDT الکتریکال و رطوبتی، فیلترینگ هواسازها، بررسی و استحکام بخشی اتصالات آثار نمایشی، اصلاح نورپردازی با استفاده از نورهای اس. ام. دی SMD، شناسایی عوامل بیولوژیک و رفع آن، بسترگذاری، اصلاح چیدمان های دارای همجواری کاتالیزوری، بررسی وضعیت مخازن و رفع عوامل آسیب، تقسیم بار مخرب آثار نمایشی بر اساس محاسبه نقاط و اجرای اتصالات تکیه گاهی و اجرای فیلتر بر تکیه گاه تابلوهای نقاشی از دیگر اقداماتی است که در این پروژه صورت می گیرد.  

علاوه آن، کمیته مدیریت بحران و حفاظت پیشگیرانه در بخش سطوح نیز به آماده سازی جهت مدیریت بحران در کاخ موزه صاحبقرانیه می پردازد و در این راستا، بررسی دسترسی ها و رفع موانع، نشانه گذاری مسیرهای دسترسی خروج اضطراری، جانمایی تابلوهای اطلاعات اضطرار بحران، جانمایی و نشانه گذاری مکان امن، تعیین نقشه های مسیر جهت تردد خودروهای امدادی و بررسی سیستم های اعلام و اطفاء حریق همراه با نقشه های جانمایی انجام می شود.  

 بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این کمیته، همزمان با اجرای این پروژه، امر آموزش تخصصی امنای اموال و مسئولان موزه ها و دیگر کارشناسان مجموعه، در قالب کارگاه های نظری و عملی صورت می پذیرد.

داستان صاحبقرانیه

ناصرالدین شاه در سال ۱۲۲۹ هجری شمسی دستور داد قصر نیاوران را در دو طبقه شامل شاه نشین، کرسی خانه، حمام، تالار آینه و ۵۰–۴۰ دستگاه خانه هر کدام شامل ۴ اتاق و یک ایوان برای زنان حرمسرایش بسازند. وی در سی و یکمین سال حکومتش خود را صاحب‌قران نامید و این کاخ را «کاخ صاحبقرانیه» نام نهاد.

تالار آینه (جهان‌نما) با تابلوهای نقاشی گران بها و اشیاء بسیار نفیس تزیین شدند. آینه کاری‌های تالار اصلی آن در زمان ناصرالدین شاه آغاز شد و در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار به پایان رسید. تالار آینه دارای چهار اتاق است: اتاق منشی دفتر شاه، اتاق هدایا، اتاق دندانپزشکی و سرویس بهداشتی.

طبقه زیرین این کاخ حوض خانه نام دارد که در زمان ناصرالدین شاه، ورودی حرمسرایش بوده و در کنار صاحبقرانیه ساختمانی با ۴۰ اتاق قرار داشته که حرمسرای شاه بوده که آن ساختمان به دستور رضا شاه پهلوی تخریب شد. حوض خانه در زمان محمدرضاشاه به محل برگزاری جشن‌های غیررسمی پهلوی تبدیل شد.

پس از ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه تغییراتی در ساختمان ایجاد و قسمتی از حرمسرا را خراب کرد.  فرمان مشروطیت نیز در حیاط کاخ صاحبقرانیه، توسط او امضا گردید.

در دوران پهلوی اول این کاخ برای برگزاری مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه بازسازی می‌شود، اما به علت سرمای شدید آن سال مراسم در مکان دیگری برگزار می‌گردد.

فرح دیبا در زمان پهلوی دوم تغییراتی اساسی در قسمت‌های داخلی بنا و دکوراسیون آن ایجاد کرد و طبقه اول یعنی حوضخانه برای پذیرایی میهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار محمد رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت. از دیگر اتاق‌های این کاخ می‌توان به اتاق‌های استراحت نیمروزی و اتاق مذاکرات جنگی (با شیشه‌های ضدگلوله و فضای آکوستیک) و اتاق مذاکرات خصوصی، انتظار سفرا، منشی، هدایا، دندانپزشکی و استراحت محمدرضا پهلوی نام برد. همه درها و پنجره‌های چوبی این بنا به شکل اُرُسی بوده و با شیشه‌های رنگی تزئین شده‌است. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ از این کاخ به عنوان دفتر کار شاه استفاده می‌شده‌ا ست.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده − دو =