پنجشنبه, ۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۹:۲۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

«اکبر عالمی» مردی بااخلاق بود

بابک بهداد مستندساز در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار و در توضیح کارنامه کاری اکبر عالمی، بیان کرد: پیش از هر چیز درگذشت اکبر عالمی را به جامعه هنری ایران و مستندسازان تسلیت عرض می‌کنم. وی افزود: اکبر عالمی مجری و کارشناس تلویزیون بود و بسیار در این حوزه مسلط و متخصص بودند؛ […]



بابک بهداد مستندساز در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار و در توضیح کارنامه کاری اکبر عالمی، بیان کرد: پیش از هر چیز درگذشت اکبر عالمی را به جامعه هنری ایران و مستندسازان تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: اکبر عالمی مجری و کارشناس تلویزیون بود و بسیار در این حوزه مسلط و متخصص بودند؛ ایشان مجری برنامه‌هایی مانند هنر هفتم، سینما ماورا، هنر درباره تاریخ، استاد دانشگاه تربیت مدرس و مستندساز مطرحی بودند.

آقای عالمی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده‌های هنر دراماتیک و دکترای سینما از دانشگاه انگلستان و عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بودند و همان‌طور که همه می‌دانیم در سال ۷۵ ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و هنر و آموزش عالی و در سال ۱۳۶۰ مسئولیت لابراتوار سازمان صداوسیما را بر عهده داشتند.

بهداد در توضیح روحیات عالمی تاکید کرد: ایشان متولد اهواز و بسیار انسانی خون گرم و دل‌نشین بودند و بسیار زود با افراد اخت می‌شدند. به‌ شخصه تجربه همکاری با ایشان را در دوره‌ای در جشن خانه سینما داشتم؛ کارشناس و مجری اختتامیه برنامه بودند که چند روزی در خدمت ایشان بودیم و باهم صحبت می‌کردیم چطور می‌توانیم یک اختتامیه خوب را برگزار کنیم. انسانی دقیق و منظم بودند؛ البته پیش از آن‌هم چند بار در جلسات نقد و بررسی یا در کلاس‌های درس ایشان (از دوران دانشجویی) حضور پیدا و از دانش ایشان استفاده می‌کردم.

عالمی، مردی با اخلاق و خوش‌برخورد

وی افزود: آخرین باری که ایشان را دیدم و باهم صحبت کردیم نشستی تخصصی در جلسه فیلم خاطرات نگاتیو فرهاد ورهرام بود؛ فیلمی که در مورد تاریخ لابراتوار در ایران بود و در آن جلسه بسیار خوب و مسلط صحبت کردند و درباره نگاتیو و مراحل سیر تکاملی و افول این لابراتوار در ایران توضیح دادند.

اکبر عالمی درزمینهٔ عکاسی، لابراتوار، جلوه‌های ویژه و مباحث فنی و تخصصی سینما چند کتاب نوشته است و ده‌ها فیلم مستند صنعتی و تبلیغاتی و بلند و کوتاه مستند ساخته است.

این مستندساز یادآور شد: از فیلم‌هایش می‌توانم به فیلم مروارید خلیج‌فارس یا مجموعه خلیج‌فارس: نواحی نه‌گانه، اشاره‌کنم. همچنین از باب موضوعات فیلم‌هایی که آقای عالمی ساخته است و فیلم‌های صنعتی هستند می‌توانم به صنایع داروسازی، پتروشیمی و نساجی که سفارش می‌گرفتند، اشاره‌کنم و این‌که در حوزه عکاسی در ایران‌خودرو کار می‌کردند و اگر اشتباه نکنم در آنجا هم یکی، دو فیلم صنعتی ساختند.

و جالب است که بگویم این فیلم‌ها را به زبان‌های انگلیسی فرانسوی اسپانیایی آلمانی ایتالیایی و عربی هم کار می‌کردند

وی تصریح کرد: از کتاب‌های ایشان قدرت واژگان، تمهیدات سینمایی و فرهنگ جامعه انیمیشن هست؛ اما یک کتاب بسیار خوب و ترجمه بسیار خوب به نام ظهور در عکاسی و سینما دارند که کتابی پایه در این حوزه محسوب می‌شود.

در نهایت باید بگویم اکبر عالمی مردی با اخلاق و خوش‌برخورد بود، انسانی اندیشمند که همهٔ اطلاعات و دانش خودش را بی‌دریغ در اختیار دانشجویان خود قرار می‌داد؛ یادشان گرامی.

یک عمر تلاش برای وطن

اکبر عالمی که همزمان با ساخت فیلم مستندی از بیماران کرونایی به این بیماری مبتلا شده و از اول هفته جاری در بیمارستانی بستری شده بود، بامداد سه شنبه (۲۲ مهر) در سن هفتادوپنج سالگی درگذشت. اردشیر عالمی فرزند وی با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: پدر رفت؛ فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود؛ تأثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند. اردشیر عالمی اعلام کرده که زمان و شرایط برگزاری مراسم ترحیم به زودی اعلام خواهد شد.

عالمی (۱۸ تیر ۱۳۲۴ – ۲۲ مهر ۱۳۹۹) مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. عالمی یک ایرانی عاشق میهن بود که تجلی این عشق در زندگی و تصمیمات شخصی و تحصیلات و دغدغه‌مندی‌هایش تجلی یافته است. چنانچه وی به رغم تحصیل در کشور انگلستان و کسب مدرک دکتری سینما از این کشور به ایران بازگشت و در تا پایان عمر درگیر پیگیری این دغدغه‌ها بود. ۸ اسفند ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانهٔ هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصهٔ عکاسی و سینما تجلیل شد و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.

این مستندساز و مدرس سینما ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش همگی به کووید ۱۹ مبتلا شدند. با تشدیدشدن بیماری‌اش پس از ابتلا به کرونا، همچنان در بیمارستان بستری شد و با دستگاه تنفس می‌کرد. سرانجام بامداد سه‌شنبه ۲۲ مهر، اردشیر عالمی فرزند ایشان، در اینستاگرام نوشت که «پدر رفت».

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × چهار =