یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۱۱:۵۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

از انتشار فراخوان نمایش آیینی و سنتی تا معرفی نامزدهای بازی‌نامه‌نویسی

به گزارش فرهنگ سار، هم‌زمان با آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ خورشیدی و مساعد شدن شرایط برای فعالیت هنرمندان نمایش گمان آن می‌رفت که پس‌از پشت سرگذاشتن یک‌سال توأم با بیم و ترس و تعطیلی‌های مکرر، شاهد از سرگیری حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سراسر کشور در سایه کاسته شدن از شیوع ویروس کرونا و رنگ […]



به گزارش فرهنگ سار، هم‌زمان با آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ خورشیدی و مساعد شدن شرایط برای فعالیت هنرمندان نمایش گمان آن می‌رفت که پس‌از پشت سرگذاشتن یک‌سال توأم با بیم و ترس و تعطیلی‌های مکرر، شاهد از سرگیری حرکت چرخ هنرهای نمایشی در سراسر کشور در سایه کاسته شدن از شیوع ویروس کرونا و رنگ باختگی نقاط قرمز و نارنجی به سمت شرایط عادی‌تر باشیم.

اما دلایلی چون عادی پنداری شرایط کرونا توسط برخی شهروندان، مسافرت‌ها در تعطیلات نوروزی و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی بار دیگر باعث خیزش موج چهارم شیوع کرونا بعد از تعطیلات نوروز شد. با قرمز شدن شرایط پایتخت و بسیاری دیگر از استان‌ها و شهرستان‌های کشور بار دیگر مُهر عدم فعالیت و خاموشی بر تالارهای نمایشی و سالن‌های سینمایی کوبیده شد و آرزوی شروع مجدد فعالیت‌ها برای هنرمندان بار دیگر به صبر و انتظاری طولانی گره خورد.

بعد از پشت سر گذاشتن یکی از گرم‌ترین فصل‌های سال برای هنرمندان تئاتر یعنی تعطیلات نوروزی و داغ نشدن تنور اجراها در سایه شیوع ویروس کرونا، یک‌بار دیگر هنرمندان تئاتر اغلب فعالیت خود را در پس فضای مجازی جست‌وجو می‌کنند. هر چند انتشار فراخوان رویدادهای نمایشی و معرفی دبیران جشنواره‌های پیش‌رو در عرصه تئاتر این‌بار در کنار امیدی که هنرمندان نسبت به بهبود شرایط دارند بازتاب دهنده نگاه مثبت و رو به آینده فعالیت‌های اجرایی توسط مدیران و دست‌اندرکاران اجرای امر نمایش کشور است.

هنرمندان تئاتر با وجود تمامی شرایط سخت باز هم رقم زننده رویدادهایی در همین ایامی بودند که سایه اصلی آن سکوت و رخوت عمیق و تلخ این روزهاست. می‌توان خبرهایی چون انتشار فراخوان بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، معرفی آثار برتر مرحله اول بخش نمایشنامه مسابقه کانون پرورش فکری، اعلام تقاضای ۱۵ استان کشور برای حضور در فصل ششم «چهارفصل تئاتر ایران»، انتشار فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر، معرفی نامزدهای چهارمین مسابقه بازی نامه‌نویسی، ‌ حضور ایوب آقاخانی به عنوان بازیگر تله تئاتر «یک آشنایی ساده» و انتخاب هنرمند ایرانی به عنوان یکی از مدیران ارشد اتحادیه جهانی یونیما از مهمترین اخبار  عرصه هنرهای نمایشی طی هفته جاری از دوم تا ۹ اردیبهشت ماه دانست.  که در ادامه سطور مهم این اخبار را مرور می‌کنیم.

انتشار فراخوان بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

از سوی ستاد جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی فراخوان بیستمین دوره این رویداد به دبیری داود فتحعلی‌بیگی و برای برگزاری در مهر و آبان سال جاری منتشر شد.

فراخوان بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در بخش‌های نمایش‌های تخت حوضی (بخش ویژه علی نصیریانمجالس شبیه خوانی (یادواره زنده یاد هاشم فیاضنمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره زنده یاد کاکامحمد شیرازی)، بخش نقالی و روایت های ملی (یادواره زنده یاد مرشد ولی الله ترابیمعرکه ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده یاد محمود استادمحمدجوانه های نمایش ایرانی (ویژه کودک و نوجوان بخش ویژه هنگامه مفید)، هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار خواهد شد.

در بخشی از فراخوان آمده است: کانونِ نمایش‌های آیینی و سنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور گسترش زمینه‌های پژوهشی و اجرایی و ژرفکاوی در ریشه‌های نمایش ایرانی و نیز ثبت و حفاظت از کهن الگوهای نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای ارتقای تئاترملی؛ بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را با اولویت نمایش‌های الهام گرفته از آثار «نظامی گنجوی» در مهر و آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌کنند.

متقاضیان شرکت در این رویداد می‌توانند از ۱۱ اردیبهشت برای ثبت تقاضای خود جهت شرکت در بخش‌های مختلف به تارنمای ایران تئاتر مراجعه کنند.

معرفی آثار برترمرحله اول بخش نمایشنامه مسابقه کانون پرورش فکری

هیأت انتخاب بخش نمایشنامه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان متشکل از منوچهر اکبرلو، زهره بهروزی‌نیا، آرش شریف‌زاده، سعید زین‌العابدین و علیرضا آقایی پس از بررسی ۳۱۶ اثر رسیده به دبیرخانه این رویداد هنری، ۲۳ نمایشنامه برتر را معرفی کردند.

«آرزوهای بزرگ» اثر سمیرا سلیمانی‌فارسانی از فارسان، «پنگوئن طلایی» اثر مرضیه شریفی از فلاورجان، «دنیایم را سبز رنگ می‌کنم» اثر محمدحسین باقری شنوه‌ئی از قم، «صدایم را بشو» اثر حجت حسینی از بوشهر، «آواز ساعت‌ها (عقربه‌ها)» اثر علیرضا اسدی از مشهد، «سبز در سبز» اثر علی بهزادی از ساری، «دماغ یا بوق» اثر لیلا روغنگیرقزوینی از قزوین، «دوستان جدید» اثر رقیه نیکی‌یار از تبریز، «نقطه‌ها کو؟» اثر سعید گل‌گل از دزفول، «نقل شهریار» اثر سمیه آورند از شیراز و «قهرمان مان» اثر اسماعیل رحیمی‌سروش از لاهیجان، به عنوان برگزیدگان بخش نمایشنامه این مسابقه اعلام شدند.

همچنین نمایشنامه‌های  «گردنبند خورشید» از مریم علی‌نیا، «قدرت نه گفتن» از لیلا بیگوند، «اپلیکیشن بابایاب» از محمد عبدی‌جمالی، «علیمردان‌خان و جعبه نمایش» از محمدرضا قلی‌پور، «اژدهای شب برفی» از امین‌رضا ملک‌محمودی، «عروسک‌ها رویاها را می‌سازند» از مصطفی نظری‌زاده، «سفر در کاموا» از محمدجواد سامع، «بجنگ سرباز! بجنگ» از بهناز مهدیخواه، «هیولایی در میان ما» از نجیبه نعمتی، «چاوش و شهر مدفون» از مهسا علینقیان و حمید سلیمی، «مترسک برفی» از زهره شفیعی، «زنگ انشاء» از محمد کاظم‌تبار همه از تهران، دیگر برگزیدگان بخش نمایشنامه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان هستند.

برگزیدگان بخش نمایشنامه یک ماه فرصت دارند تا نسخه اصلی اثر خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال کنند.

۱۵ استان کشور متقاضی حضور در فصل ششم «چهارفصل تئاتر ایران»

ایوب آقاخانی، طراح و مدیر پروژه‌ جامع ملی سراسری آموزش نمایشنامه‌نویسی «چهارفصل تئاتر ایران» با اعلام تداوم مسیر فعالیت این پروژه با حمایت و متولی‌گریِ مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و دفتر مطالعات و پژوهش‌های آن مرکز، خبر از دریافت طرح‌هایی از ۱۵ استان کشور برای شرکت در ششمین فصل از دور نوین پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» داد.

اعضای هیات‌ علمی این فصل که در فراخوان «کودک و محیط زیست» نام گرفته است، شهرام کرمی، حسین فدایی حسین و سعید اسدی خواهند بود. طرح‌های برگزیده‌ این فصل به‌زودی با انتخاب اعضای هیات‌ علمیِ فصل معرفی خواهند شد تا نگارش نهایی طرح‌ها آغاز شود و نویسندگان برای حضور در کارگاه‌های فصلی پروژه با حضور اعضای هیات ‌علمی آماده شوند.

نقطه‌ پایانی مسیر این پروژه چاپ آثار برگزیده‌ نهایی توسط انتشارات سوره‌ مهر است که نمایشنامه‌های برگزیده‌ نهایی فصل پنجم نیز با عنوان «مدافعان سلامت» شامل «نامه‌پاره زیر پای زعیم» نوشته‌ آرزو بهرامی از استان زنجان، «تحویل سال» نوشته‌ لیلا روغنگیر قزوینی از استان قزوین، «مرثیه‌های ابدی» نوشته‌ مصطفی جعفری خوزانی از استان اصفهان، «کیانا» نوشته‌ پژمان شاهوردی از استان لرستان از طرف دفتر مطالعات و پژوهش‌های حوزه‌ هنری به مدیریت ایوب آقاخانی با پیشنهاد چاپ به انتشارات سوره‌ مهر معرفی شده است.

پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» از سال ۱۳۸۷ کار خود را آغاز کرده و در طول دوران فعالیتش در توسعه‌ نمایشنامه‌نویسی علمی در خارج از پایتخت فعال بوده است.

انتشار فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان خانه تئاتر

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه خود را منتشر کرد.  بر اساس اعلام این انجمن، علاقه مندان و فعالان عرصه مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در حوزه تئاتر می‌توانند همچون دوره‌های پیشین، آثار خود را در بخش‌های گزارش، گفتگو، یادداشت، نقد، مقاله، ترجمه و عکس به نشانی پستی این انجمن: تهران، صندوق پستی ۱۶۴- ۱۵۶۱۵ (محمدرسول صادقی) ارسال کنند.

از متقاضیان شرکت در این مسابقه تقاضا می‌شود که ابتدا فرم مربوطه را تکمیل و سپس با پیوست کردن آثار خود داخل یک پاکت و با درج مشخصات فردی، نشانی کامل محل سکونت و تلفن‌های ثابت و همراه روی آن، آثار خود را برای این انجمن ارسال کنند.

آثار متقاضیانی که فرم شرکت در مسابقه را پر نکرده باشند از فرایند مسابقه کنار گذاشته می شوند.

نامزدهای چهارمین مسابقه بازی نامه‌نویسی معرفی شدند

هیأت داوران چهارمین مسابقه بازی نامه نویسی متشکل از محمد حسین ناصربخت، رحمت امینی و رضا کوچک زاده پس از مطالعه و بررسی کارشناسی و ارزیابی آثار متقاضی این مسابقه در تاریخ یکم اردیبهشت ۱۴۰۰ و از طریق جلسه مجازی آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد.

در این بخش، هیأت داوران ۱۱ نمایشنامه «ارغوانی» به نویسندگی سجاد یاری فیروزآبادی از کوهدشت؛ نمایشنامه «آتوربان را ایستاده خواهم» به نویسندگی علی مرتضوی فومنی از تهران؛ نمایشنامه «جنگ نامه ای برای قحطی زدگان» به نویسندگی محمد فخرایی مطلق از بندر دیر؛ نمایشنامه «جیک و بوک» به نویسندگی شاپور ترکمنی سرایی از مشهد؛ نمایشنامه «در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز» به نویسندگی شهرام احمدزاده از تهران؛ نمایشنامه «روایت آنکه صبور بود که حکمت پروردگار دید و رأفت سلطان» به نویسندگی نیما جهان بین از رشت؛ نمایشنامه «روشنک» به نویسندگی حامد مکملی از قزوین؛ نمایشنامه «سودابه خوانی» به نویسندگی سید حمید رضوی از تهران؛ نمایشنامه «مجلس شبیه خوانی آزمون فریدون» به نویسندگی علی عزیزی از سمنان؛ نمایشنامه «مجلس نامه مقرب الخاقان» به نویسندگی مهدی دریایی از اراک و نمایشنامه «هفت خوان رخش و رستم» به نویسندگی محسن سلیمانی از تهران را بدون اولویت به عنوان نامزدهای این مسابقه اعلام کرده است.

براساس فراخوان این مسابقه و همچنین ضوابط بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نمایشنامه های مذکور می توانند به طور مستقیم متقاضی حضور در مرحله ارزیابی اجرایی این دوره از جشنواره باشند. متقاضیان باید برای این موضوع  باتوجه به ضوابط فراخوان جشنواره اقدام کنند.

ایوب آقاخانی بازیگر تله تئاتر «یک آشنایی ساده» شد

ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر به جمع بازیگران تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده» به نویسندگی والنتین کراسناگوروف و کارگردانی محمد قنبری پیوست.

تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده» با بازی شبنم قلی‌خانی و ایوب آقاخانی از پلتفورم‌های خصوصی پخش خواهد شد.

تله‌تئاتر «یک آشنایی ساده» که ماندانا مجیدی ترجمه آن را به عهده داشته است قصه زن و مردی است که در رستوران یک هتل با هم آشنا می‌شوند و با ورود زن به زندگی خصوصی مرد کشمکشی اتفاق می‌افتد.

هنرمند ایرانی مدیر کمیته هماهنگی اتحادیه جهانی یونیما شد

کنگره جهانی یونیما که قرار بود در سال ۲۰۲۰ در کشور اندونزی برگزار شود، به دلیل بحران همه‌گیری کرونا امسال از تاریخ ۳۰ فروردین ماه تا سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به صورت آنلاین و با حضور بیش از ۱۵۰ نماینده از سراسر جهان برگزار شد.

در این کنگره اردشیر صالح‌پور ریاست مبارک یونیما و سلما محسنی مدیر بخش بین‌الملل مبارک یونیما به عنوان نمایندگان ایران حضور داشتند. در این مدت، طبق برنامه، گزارش کمیته اجرایی یونیمای جهانی، گزارش مراکز ملی و گزارش کمیته‌های گوناگون یونیما ارائه شد و تغییراتی نظیر مبلغ حق عضویت‌ها و برخی تبصره‌های اساسنامه به رای گذاشته شد.

در روز دوم اردیبهشت ماه انتخابات هیات مدیره جدید یونیما برای چهار سال آینده انجام گرفت که کارن اسمیت از ایالات متحده به عنوان رییس و دیمیتری جاگینیو از بلژیک به عنوان دبیرکل یونیما برگزیده شدند. سلما محسنی از ایران نیز که از طرف یونیمای هلند به عنوان کاندیدا معرفی شده بود به عنوان یکی از ۱۶ نفر اعضای هیات اجرایی انتخاب شد و در روز سوم اردیبهشت ماه، روز انتخاب ریاست کمیته‌ها، به ریاست کمیته همکاری (Co-operation) نیز برگزیده شد.

پس از بهروز غریب‌پور و حمیدرضا اردلان، سلما محسنی سومین ایرانی در هیات اجرایی یونیمای جهانی است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − 15 =