یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۱:۳۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹

ابزارهای کسب رضایت الهی چیست؟

پیامبر اکرم (ص) در نهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَهِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَهِ وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَهِ بِمَحَبَّتِک یا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. خدایا برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات قرار ده، و به دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی […]



پیامبر اکرم (ص) در نهمین روز از ماه مبارک رمضان اینگونه دعا کردند: اللّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَهِ وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَهِ وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَهِ بِمَحَبَّتِک یا أَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ. خدایا برای من در این ماه بهره‌ای از رحمت گسترده‌ات قرار ده، و به دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مِهرت ای آرزوی مشتاقان. 

حجت الاسلام علی‌رضا شاه فضل قمصری به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: دراولین فراز از دعای روز نهم از خدا می خواهیم از رحمت بی پایان خود بهره ای برای ما مقرر بگرداند. در قرآن کریم می فرماید و رحمتی وسعت کل شیء یعنی رحمت خدا همه چیز را در بر می گیرد. به عبارت دیگر رحمت الهی استعداد فراگیری همه چیز را دارد اما این که آیا این رحمت بی حساب و کتاب و بدون مقدمه به افراد داده می شود یا خیر مطلب دیگری است.

 رحمت الهی به دو شکل نصیب بندگان می شود. شکل اول این است که بدون نیاز به مقدمه و واسطه انجام می شود. در آیه ۳۵ سوره نور می فرماید رحمت الهی مانند آتش گیره ای است که بدون نیاز به آتش، خود به خود آتش می گیرد. خدا می فرماید برخی از جلوه های رحمت الهی نیاز به محرک ندارد و بدون اینکه فرد، کاری انجام بدهد مشمول رحمت می شود.

این حافظ قرآن ادامه داد: شکل دوم این است که رحمت الهی نیاز به مقدمه و واسطه دارد. دعا کردن، انجام کارهای خیر، دوری از گناه و امثال آن واسطه هایی هستند که رحمت الهی را برای بشر به فعلیت می رساند. مثلاً در آیه ۷ سوره ابراهیم می فرماید لئن شکرتم لازیدنکم یعنی اگر شکر کردید خدا نعمتش را بیشتر می کند که در اینجا شکر محرکی برای رحمت بیشتر است یا در آیه ۱۵۶ سوره اعراف می فرماید فساکتبها للذین یتقون و یوتون الزکو بآیاتنا ه و الذین همیومنون یعنی شرط تحقق رحمت واسعه الهی که استعداد فراگیری همه چیز را دارد، عبارت از تقوی و ایتاء زکات و ایمان است. 

وی  افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا می خواهیم ما را به ادله محکم خود در مسیر دینداری و خداشناسی رهنمون کند. یکی از مشکلات بشر امروزی شبهات فراوانی است که در مسیر خداشناسی و بندگی خدا پیش روی او وجود دارد. شبهاتی در مورد اصل وجود خدا، صفات خدا، قیامت، معاد، عدل الهی و مانند آن؛ به ویژه جوانان در این برهه به میزان فراوانی در معرض این شبهات هستند و دشمنان دین سعی می کنند جوانان را با ابزارها و روش های مختلف از راه دین دور کنند.

در این شرایط براهین محکم می تواند ما را از این شبهات و انحرافات حفظ نماید. در این فراز از خدا می خواهیم به وسیله قرآن، روایات و کلام بزرگان این برهان های استوار را برای ما قرار دهد تا بتوانیم در تندباد شبهات و حوادث موفق و سربلند بیرون بیاییم.

این استاد دانشگاه افزود: در فراز دیگر این دعا از خدا طلب می کنیم ما را به سمت رضایت کامل خویش سوق دهد. منظور از این عبارت این است که خدا به ما توفیق دهد کارهایی انجام دهیم که بتوانیم رضایت کامل الهی را کسب کنیم و از هر آنچه ما را از رضایت الهی دور می کند، پرهیز کنیم. عمل کردن به واجبات و ترک محرمات الهی مهمترین ابزارهای کسب رضایت الهی است. کمک کردن به نیازمندان و هدایت افراد به سمت امور دینی و معنوی می تواند نقش بسیاری در رضایتمندی خدا از انسان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در ماه مبارک رمضان روزه داری، تلاوت قرآن و صدقه دادن از اموری است که رضایت الهی را به همراه دارد. باید تلاش کنیم تا حد امکان در این ماه نسبت به واجبات اهتمام بورزیم و در انجام مستحبات کوشا باشیم تا بتوانیم زمینه های رضایت الهی را فراهم آوریم. همه آنچه در این دعا از خدا می خواهیم از محبت او طلب می کنیم چرا که او بزرگترین آرزوی مشتاقان درگاهش بوده و محبت الهی راه بسیار همواری برای تقرب به خداوند است. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × یک =