چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۶:۳۴
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳

آشفتگی سیاسی رژیم اسرائیل را به کدام سمت سوق می‌دهد؟

نظام سیاسی رژیم صهیونیستی به تدریج در حال روبرویی با بحرانی است که شاید تا مدت‌ها گریبانگیر آنها باشد و در نهایت یک بن بست سیاسی آشکار به وجود آید. این را می‌توان از برگزاری ۳ دوره انتخابات پارلمانی در طول کمتر از ۱۵ ماه در فلسطین اشغالی دریافت بعلاوه اینکه اخیرا برگزاری انتخابات چهارم […]



نظام سیاسی رژیم صهیونیستی به تدریج در حال روبرویی با بحرانی است که شاید تا مدت‌ها گریبانگیر آنها باشد و در نهایت یک بن بست سیاسی آشکار به وجود آید. این را می‌توان از برگزاری ۳ دوره انتخابات پارلمانی در طول کمتر از ۱۵ ماه در فلسطین اشغالی دریافت بعلاوه اینکه اخیرا برگزاری انتخابات چهارم پس از گذشت تقریبا ۳ ماه از تشکیل کابینه دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

علت برگزاری انتخابات پارلمانی به صورت زنجیره وار بروز اختلافات عمیق در میان مقامات صهیونیست است که با گذر زمان این شکاف و رخنه بیشتر و بیشتر شده است. صرف نظر از بقیه مسائل مهمترین موضوع پرونده‌های فساد مالی نتانیاهو است که اخیرا جنبش اعتراضی علیه وی و متحدانش در حزب لیکود را به همراه داشته است. در کنار خواست معترضان در جهت کنار گذاشتن نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالفان وی در پارلمان نیز به دنبال سرنگونی «بی‌بی» هستند اما به نظر، او دست بردار قدرت نیست و همچنان دنبال راه فراری برای سر کردن سالهای آخر عمر سیاسی خود است.

اصرار نتانیاهو و اطرافیانش برای حفظ وی در سمت نخست وزیری حالا برخی از مقامات رژیم صهیونیستی را به تجمیع علیه او در پارلمان واداشته است. یائیر لاپید رهبر حزب یش آتید که به عنوان رهبر مخالفان در پارلمان نیز مشخص شده است، در حال تهیه طرحی است تا مانع ماندن رهبر حزب لیکود در سمت نخست وزیر باشد.

لیکود نیز برای مقابله به مثل دست به همین کار زده و به دنبال راهی است تا با تصویب طرحی در پارلمان بر سر راه لاپید برای رسیدن به نخست وزیری سنگ اندازی کند. اما افول نتانیاهو و حزب متبوعش شاید اجازه اجرایی شدن چنین کاری را به آنها ندهد چرا که اکنون بیشتر از همیشه تحت فشارهای داخلی قرار دارند و براساس نظرسنجی‌ها با افت شدید تعداد کرسی در پارلمان مواجه شده‌اند.

پرونده‌های فساد نتانیاهو، نارضایتی ساکنان فلسطین اشغالی و ناتوانی در مبارزه با گسترش ویروس کرونا از عوامل تاثیر گذار در این مساله هستند و در شرایط فعلی عزم مخالفان را برای سرنگونی نتانیاهو جزم کرده است. حتی برخی از چهره‌ها که طرفداران بی‌بی بودند حالا به جبهه مقابل پیوسته و می‌گویند در انتخابات احتمالی چهارم نتانیاهو را برای نخست وزیری پیشنهاد نمی‌کنند؛ این یعنی نتانیاهو لیکود را هم با خود به قعر دره می‌برد.

از جمله کسانی که بر ضد نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند، حزب یمینا با وجود چهره‌هایی مانند نفتالی بنت وزیر جنگ پیشین، آیلت شاکد وزیر اسبق دادگستری و بتزالل اسموتریچ است و حتی اعضای حزب آبی‌سفید به رهبری بنی گانتس هم با وجود اتحاد با لیکود در کابینه، مخالف سر سخت نتانیاهو هستند.

از طرف دیگر، مهره تقریبا فراموش شده به نام اویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل خانه ما در مدت زمانی که از نتانیاهو در ائتلاف حداکثری در پارلمان جدا شده، او را بارها به باد انتقاد گرفته است. به طور مثال لیبرمن  امروز در صفحه توئیتر خود نتانیاهو را مانعی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی دانست. ضمن اینکه چند ماه پیش در اظهار نظری گفته بود بی‌بی در تلاش برای انجام یک کودتا است.

قطعه بزرگ پازل مخالفان، معترضان خیابانی به فساد نتانیاهو هستند که روز یکشنبه برای چهارمین هفته متوالی با برگزاری تجمع‌های گسترده خواهان استعفای نخست وزیر شدند. حجم گسترده اعتراض‌ها در فلسطین اشغالی یک صدا علیه رهبر حزب لیکود است و همین هجمه می‌تواند سقوط حزب را به دنبال داشته باشد. البته با توجه به فریب‌کاری نتانیاهو در تشکیل کابینه و کشاندن حزب آبی‌سفید به سمت خود به بهانه مبارزه با ویروس کرونا، باید منتظر نشست و دید که وی بار دیگر با چه ترفندی برای ماندن در قدرت دست و پا خواهد زد.

اصرار نتانیاهو بر ماندن، اختلافات بین احزاب (مانند اختلاف بین لاپید و گانتس در پی جدایی گانتس از ائتلاف چند حزبی در جهت پیوستن به نتانیاهو در کابینه رژیم صهیونیستی) و همچنین تلاش احزاب کوچک برای نزدیک شدن به قدرت در نظام سیاسی رژیم صهیونیستی را که ادعای تکثرگرایی دارد بسیار کور می‌کند. در همین حین، هشدار روون ریولیون رئیس رژیم صهیونیستی به نتانیاهو و گانتس که در راس کابینه ائتلافی قرار دارند نیز قابل تامل است که می‌گوید:حرکت در مسیر تکرار انتخابات در شرایط کنونی به مثابه نقطه افولی هراس انگیز و ضربه ای سخت و فراموش نشدنی خواهد بود.

دست کم می‌توان پیش بینی کرد این گره سیاسی تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت زیرا با وجود عدم حضور یک ائتلاف حداکثری نه احزاب چپ حاضر به پذیرش طرح‌های راست گرایان در پارلمان هستند نه راست‌های افراطی به راحتی زیر بار برنامه‌های احزاب چپ و میانه می‌روند. طبق نظر سنجی روزنامه معاریو هنوز تشکیل ائتلاف حداکثری در پارلمان رژیم صهیونیستی غیر ممکن است و عدم وجود دیدگاه حداکثری به معنای سد محکم برای پیشبرد طرح‌ها و لوایح است.

همچنین در حالیکه انگشت اتهامات به سمت نتانیاهو نشانه رفته حتی با کنار رفتن او هم شاید این گره کور باز نشود و صهیونیست‌ها همین چرخه باطل برگزاری انتخابات را دوباره تکرار کنند. 

     

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت + دو =