چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶:۳۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

آمریکای پساترامپ و آینده روابط کرملین و کاخ سفید

به گزارش شنبه فرهنگ سار تحلیلگران بر این باورند که در دولت تحت ریاست جو بایدن،  بهبود روابط روسیه و ایالات متحده بعید به نظر می رسد، اما در عین حال هم انتظار نمی رود تحریم های سختی در این زمینه اعمال شود. درچارچوب این تحلیل، دولت جدید آمریکا تأثیری مثبت در اقتصاد روسیه نخواهد داشت چرا که سیاست […]



به گزارش شنبه فرهنگ سار تحلیلگران بر این باورند که در دولت تحت ریاست جو بایدن،  بهبود روابط روسیه و ایالات متحده بعید به نظر می رسد، اما در عین حال هم انتظار نمی رود تحریم های سختی در این زمینه اعمال شود.

درچارچوب این تحلیل، دولت جدید آمریکا تأثیری مثبت در اقتصاد روسیه نخواهد داشت چرا که سیاست آمریکا در قبال پروژه های اقتصادی در روسیه مانند سال های گذشته تهاجمی خواهد بود و تمام کاری که روسیه می تواند برای رفاه خود انجام دهد استفاده صحیح از فرصت هایی است که بایدن نسبت به ترامپ ممکن است داشته باشد.

براساس یک نظرسنجی که در زمان انتخابات آمریکا برگزار شد، بیشتر روس ها ترامپ را نسبت به بایدن  برای روسیه بهتر ارزیابی کردند. به عقیده روس ها با وجود اظهارات تند بایدن در مورد روسیه، ترامپ بهتر به نظر می رسد.

پاسخ دهندگان گفته بودند که می دانند چه انتظاری از ترامپ دارند بنابراین، ریاست او برای روسیه بهتر و راحت تر است و علاوه بر این، به گفته برخی از پاسخ دهندگان، ترامپ “چشم خود را بر روی بسیاری از چیزها بست و هرگز از روسیه و پوتین انتقاد نکرد. برعکس، به نظر می رسید بایدن منتقد ثابت کشور روسیه بوده چون او صریحاً می گوید مسکو یک دشمن است.

تحلیلگران روس چه می گویند؟

به گفته ابزالوف یک تحلیلگر روس، ورود یک دموکرات می تواند منجر به مشکلات جدی در فضای پس از شوروی شود. وی گفت: “تاکنون، بایدن هیچ واکنشی به اوضاع بلاروس، قره باغ نشان نداد و در مورد مسمومیت ناوالنی اظهار نظری نکرد، اما او احتمالاً نسبت به ترامپ در چنین مسائلی سختگیرتر خواهد بود. “

اما به گفته وی در عین حال در بعضی موارد بایدن با مسکو مسالمت آمیز رفتار می کند،  بایدن فشار بی موردی به خط لوله جریان شمالی (Nord Stream ۲) وارد نخواهد کرد، اما در بلندمدت، هنگام اتمام پروژه، احتمالاً تحریم ها یا مالیات هایی را اعمال می کند. وی افزود: اگر چه به طور کلی، روسیه تحت نظر بایدن خطرات تحریم بیشتری خواهد داشت.  اما در بخشی موضوعات و بخش ها دموکرات ها با تصمیمات سیاسی عمل می کنند. “

کیریل سوکولوف اقتصاددان ارشد روس هم در مقاله ای اظهار داشت: “در سناریوی پیش روز ما انتظار داریم روابط بین روسیه و ایالات متحده وخیم تر شود اما برای اوضاع ژئوپلتیک جهان خبر خوبی نخواهد بود.   

سوکولوف پیش بینی کرد که نسخه سخت تحریم ها علیه روسیه منجر به وخیم تر شدن اوضاع ژئوپلتیک در جهان خواهد شد که برای دولت جدید آمریکا و سرمایه گذاران آمریکایی زیانبار است بنابراین ممکن است بایدن نرم رفتار کند.

اولگ شیبانف، مدیر یک مرکز مالی روسیه نیز  معتقد است که تحریم های سخت مانند قطع ارتباط روسیه از سیستم بانکی( SWIFT) یا تحریم نفت و گاز  بسیار بعید است.

این اقتصاددان گفت: احتمالاً تحریم های جدید وجود دارد، اما شدت آنها متوسط ‌خواهد بود و تأثیر چندانی روی روبل روسیه نخواهد داشت.

روبل و اقتصاد روسیه پس از انتخابات چه خواهد شد؟

کیریل سوکولوف می گوید:در ماه های اخیر، نرخ ارز روبل و قیمت سهام روسیه تحت تأثیر عدم اطمینان مرتبط با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سمت منفی حرکت کرده است. اما به نظر می رسد پس از انتخابات، این عدم اطمینان از بین خواهد رفت،

این اقتصاددان ارشد روس در تحلیل خود تصریح کرد: انتظار مثبت کلی در بازارهای جهانی بعد از شروع به کار بایدن با وجود وخامت احتمالی روابط بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده  وجود دارد. بنابراین دارایی های روسیه تا پایان سال یا اوایل سال ۲۰۲۱ از سطح فعلی رشد می کنند.

اما همه این کارشناسان نتیجه گیری می کنند که وظیفه شماره یک روسیه در این زمینه یادگیری نحوه تعامل با رئیس جمهوری آینده آمریکاست و تحمیل دستورکار خود به بایدن است.

چه تحریمی هایی قبلاً علیه روسیه وضع شده است؟

در حال حاضر، چندین بسته اقدامات محدودکننده علیه روسیه معرفی شده است. برخی از آنها قبل از آمدن ترامپ به کاخ سفید، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، به تصویب رسیده بودند.

در سال ۲۰۱۴، پس از الحاق کریمه و درگیری در شرق اوکراین، ایالات متحده به همراه اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه ۱۱ مقام و شهروند روسیه اعمال کرد.  این لیست چندین بار گسترش یافت و تا مارس ۲۰۲۰(فروردین۱۳۹۹)، حدود ۶۹۰ نفر در این فهرست بودند.

همچنین در رابطه با الحاق کریمه، تحریم های بخشی وضع شد که شهروندان آمریکایی را از تجارت با برخی از شرکت ها در بخش های مالی، انرژی و دفاعی روسیه منع می کند.

همچنین حدود ۵۰ شهروند روسیه، از جمله مقامات ارشد اطلاعات روسیه، به دلیل دخالت در انتخابات تحریم شدند.  

ایالات متحده  همچنین عرضه کالاها و خدمات خاص به روسیه را ممنوع کرد. دولت ایالات متحده ارائه وام به مقامات روسی را به بانک های آمریکایی ممنوع کرده است (به استثنای وام خرید مواد غذایی). این تحریم ها همچنین شامل ممنوعیت خرید اوراق قرضه دولتی با ارزش روبل روسیه در بازار اولیه بود.

آمریکا همچنین در ارتباط با سوریه و ونزئلا و ایران دست کم ۲۲ فرد مرتبط به روسیه را تحریم کرد. بر اساس  “قانون مگنیتسکی هم ” ۵۵ نفر تحریم شدند. بر اساس این قانون، مقامات ایالات متحده می توانند اقدامات محدود کننده ای را علیه افرادی که در زندان و مرگ وکیل «سرگئی مگنیتسکی» متهم شدند اعمال کنند. این لیست همچنین شامل شهروند روسی است که در نقض حقوق بشر در روسیه نقش دارند.

در اواخر سال ۲۰۱۹، ایالات متحده تحریم های خط لوله گاز جریان شمالی را اعمال کرد. کرد. پیمانکاران اروپایی “گازپروم” که مشغول کار بودند، به دلیل تحریم ها کار خود را در این پروژه متوقف کردند. مقامات روسی اطمینان داده اند که قادر خواهند بود ساخت خط لوله گاز را به تنهایی به پایان برسانند.

سیاست مهار عمومی دولت جدید آمریکا

«سرگی ریابکوف»، معاون وزیرخارجه روسیه معتقد است که مسکو در رابطه با آمریکا باید به سیاست مهار عمومی و گفت‌وگوی گزینشی روی بیاورد.

وی پنجشنبه هفته گذشته در مصاحبه با رسانه‌های محلی تصریح کرد: «فدراسیون روسیه، باید به رویکرد مهار عمومی آمریکا یا همان بازدارندگی در همه حوزه‌ها روی بیاورد، زیرا سیاست آمریکا در رابطه با روسیه عمیقا خصمانه است و در تضاد با منافع بنیادی مسکو است.  

 وی افزود: وجه دوم باید گفت‌وگوی گزینشی باشد و این روش «تنها در خصوص سوژه هایی» که برای روسیه جالب است، مد نظر قرار گیرد.  

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «وقتی که روی این ریل ها قرار بگیریم، فکر می‌کنم آنگاه مبناهایی برای عادی سازی تدریجی روابط با واشنگتن پدید می‌آید».

پیشتر ریابکوف در پاسخ به این پرسش که مسکو چه انتظاراتی از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا دارد گفت که روسیه منتظر هیچ چیز مثبتی نیست.

سناتور الکسی پوشکوف هم روز قبل اعلام کرد که تعداد دائما فزاینده تحریم‌های ضدروسی از سوی آمریکا نشان از آن دارد که مقامات آمریکا خط مشی «جنگ یخی» با فدراسیون روسیه را در پیش گرفته‌اند.

دوشنبه هفته گذشته اعلام شد که مشاوران بایدن امکان وضع تحریم علیه روسیه بخاطر حمله سایبری علیه نهادهای دولتی آمریکا که واشنگتن آن را به مسکو نسبت می‌دهد را بررسی می‌کنند.

خود بایدن روز قبل اعلام کرد که حملات سایبری که به سیستم‌های دستگاه‌های دولتی آمریکا شده است بدون پاسخ نخواهد ماند.

 بر همین اساس روابط ایالات متحده و روسیه بسیار متشنج است. بایدن قصد خود را برای ادامه یک مسیر قاطع نسبت به مسکو اعلام کرد. مراسم تحلیف جو بایدن در تاریخ ۲۰ ژانویه ( ۱ بهمن) برگزار می شود

امیدواری پوتین به همکاری با بایدن

اما با وجود این اختلافات و بیم کرملین از عملکرد منفی دولت آینده آمریکا در عین حال پوتین امیدوار است که با بایدن همکاری کند.

رسانه های آمریکایی چهار روز پس از رای گیری در ۳ نوامبر ( ۱۳ آبان) جو بایدن را به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اندکی پس از آن اعلام کرد که قصد دارد قبل از تبریک پیروزی به بایدن، منتظر نتایج رسمی انتخابات باشد. پوتین تنها پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور در ۱۴ دسامبر ( ۲۴ آذر) بود که به او پیام تبریک فرستاد.

رئیس جمهوری روسیه در پیام خود ابراز اطمینان کرد که روسیه و ایالات متحده با وجود اختلاف نظرها، قادر به حل بسیاری از مشکلات و چالش های جهان خواهند بود. در همان زمان، پوتین تأکید کرد که، به نوبه خود، آماده همکاری و تماس با بایدن است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هشت − 5 =