جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲:۲۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

کوتاه کردن مسیر زندگی با دور زدن قوانین محدودیت‌های کرونایی

به گزارش فرهنگ سار با آغاز دور جدید محدودیت های کرونایی در سه شهرستان اهواز، کارون و مسجدسلیمان از اول آذرماه همزمان با سراسر کشور به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونا، تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع شد اما متاسفانه در این شرایط معضل جدیدی ظهور کرده و برخی از شهروندان بدون توجه به […]



به گزارش فرهنگ سار با آغاز دور جدید محدودیت های کرونایی در سه شهرستان اهواز، کارون و مسجدسلیمان از اول آذرماه همزمان با سراسر کشور به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونا، تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ممنوع شد اما متاسفانه در این شرایط معضل جدیدی ظهور کرده و برخی از شهروندان بدون توجه به هشدارهای بهداشت با پوشاندن پلاک خودرو خود با گِل و یا دست کاری اعداد پلاک در زمان محدودیت برای مخفی شدن از دید دوربین‌های راهنمایی و رانندگی تردد می کنند.

۹ ماه از زمان شیوع ویروس کرونا درخوزستان و کشور می گذرد و با وجود هشدارهای زیاد وزارت بهداشت و افزایش آمار ابتلا و مرگ بر اثر کرونا ،همچنان افرادی هستند که اعتقادی به رعایت محدودیت ها و نکات بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال کرونا ندارند.

کارشاسان نیز این اعتقاد را دارند در هر شرایط سختی اگر همکاری مردم وجود نداشته باشد امکان موفقیت وجود ندارد.

درتمام دنیا دولت‌ها برای کاهش خطر ابتلا به کرونا و قطع زنجیره انتقال این ویروس محدودیت‌های کرونایی اعمال کرده اند اما اگر مردم به این باور نرسیده باشند که خطر ابتلا به این ویروس در کمین آنها است و قوانین محدودیت‌ها را رعایت نکنند کرونا کنترل یا ریشه کن نخواهد شد.

به گفته کارشناسان جریمه‌های نسبتا سنگین تخطی از محدوده زمانی تردد زمانی بازدارندگی لازم را خواهند داشت که شهروندان نیز به درک ضرورت رعایت محدودیتها برسند و برای حفظ سلامتی خود و دیگران آنها را رعایت کنند. 

حبس و جریمه در صورت دستکاری پلاک خودرو

رییس پلیس راهور خوزستان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار از مردم تقاضا کرد : برای حفظ سلامتی خود و دیگران محدودیتهای کرونایی و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، پلیس دوست مردم است و انتظار داریم در این شرایط سخت مردم همراهی کنند.

سرهنگ منصور جمشیدی افزود: متاسفانه مواردی مشاهده شده که برخی افراد برای تردد در زمان محدودیت های کرونایی که از ساعت ۲۱ تا چهار صبح است ،برای فرار از دید دوربین های راهنمایی و رانندگی شماره پلاک های خود را گل اندود کرده یا به نوعی تغییر می دهند، این کار نقض صریح قوانین راهنمایی و رانندگی و تخلف است، اعمال محدودیتها برای تضمین سلامت جمعی مردم است زیرا تردد در این شرایط همه گیری کرونا باعث انتقال هر چه بیشتر این بیماری می شود.

وی ادامه داد: این محدودیت ها صرفا برای حفظ سلامت و جان مردم در برابر این بیماری است و نقض آن ممکن است سلامت افراد زیادی را به خطر بیندازد.

سرهنگ جمشیدی اظهارداشت: طبق قانون افرادی که پلاک خود را دستکاری کنند علاوه بر جریمه نقدی بین سه تا ۶ ماه به حبس محکوم خواهند شد.

وی افزود: در حوزه سلامت پلیس همراه مردم و مسوولان است و از آحاد جامعه تقاضا داریم که برای کنترل این بیماری به قوانین محدودیت های کرونایی احترام بگذارند.

اجبار، تعهد، پایبندی اخلاقی پایه های اصلی نظم اجتماعی

امیرحسین زندی دکترای تخصصی جامعه شناسی و مدرس دانشگاه نیز به خبرنگار فرهنگ سار گفت: نظم اجتماعی از سه پایه اصلی اجبار، تعهد و پایبندی اخلاقی و وابستگی متقابل تشکیل شده که به اتفاق نظم را در زندگی اجتماعی برقرار می کنند و چنانچه تعادل میان این عناصر به هم بخورد کل نظام و اجتماع دستخوش بی‌نظمی خواهد شد.

وی افزود: مولفه های فوق دربرگیرنده عناصری  چون قواعد و قوانین موضوعه در جامعه، مقوله اعتماد که خود بحثی گسترده است و در بخش های مختلف چون اعتماد سیاسی اجتماعی و مدنی و اعتماد در پدیده‌های اخلاقی و غیره قابل بررسی است.

این مدرس دانشگاه گفت: باور به ارزشمند بودن و اعتماد به جامعه برای کمک به حفظ تعادل و موازنه جامعه در زیر پوست حیات اجتماعی لازم است.

دکتر زندی افزود: جامعه برای برقراری نظم، استمرار حیات و بقای نظام و جلوگیری از بی نظمی به نظام کنترل اجتماعی متوسل می‌شود و هنجارها و قوانین را مقتدرانه اعمال، همنوایان را تشویق و کج رفتاران را تنبیه و بدین وسیله جریان منظم و بهنجار امور جامعه را تضمین می‌کند.

این دکترای تخصصی جامعه شناسی بیان کرد: اندیشمندانی چون فوکویاما نظم اجتماعی را متناظر با سرمایه اجتماعی دانسته و فقدان آن عین نابه هنجاری و پیامد حضور شدید و پر شتاب انواع انحرافات اجتماعی و فروپاشی نهادهای اجتماعی دانسته اند لذا نظم اجتماعی، سرمایه اجتماعی و همنوایی اجتماعی هر سه مفاهیم متناظر یکدیگرند و نبود هر یک مبین نابهنجاری، انحراف ، آسیب اجتماعی و اختلال در نظام کارکردی نهادهای مختلف در جامعه است.

 علت تمایل به دور زدن قوانین توسط برخی افراد

این مدرس دانشگاه گفت: قانون گریزی در یک جامعه به مثابه دیگر پدیده های اجتماعی را نمی توان به یک عامل تقلیل داد چراکه می تواند معلول ساختار، ساختارها و نهادها، عاملیت و کنش انسانی و ابهام در قوانین و قواعد باشد البته باید به این نکته توجه داشت که در همه جوامع قانون گریزی و دور زدن قانون وجود دارد اما وقتی از حالت طبیعی و نرم خود خارج شود، پیامدها و مشکلاتی را به همراه دارد.

 وی با اشاره به دلایل قانون گریزی افزود: براساس تحقیقات انجام شده عواملی چون تبعیض و احساس محرومیت، نداشتن اعتماد به عنوان مقوله ای تاثیرگذار سیاسی، اجتماعی و مدنی، نداشتن اعتماد به قوانین و قواعد، فردگرایی، نداشتن تعهد، افول اخلاق و نارضایتی را می‌توان از علل و عوامل برجسته قانون گریزی نام برد.

وی ادامه داد:  در مقوله کرونا با وجود اینکه بسیاری از افراد اشراف کامل دارند که این بیماری می‌تواند جان آنها و نزدیکانشان را به مخاطره اندازد اما دلایلی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می آورند که این دلایل و عوامل زمینه های قانون‌گریزی و بی اعتمادی را به وجود می‌آورد مانند حس نارضایتی گسترده و نگرانی از شکنندگی زندگی که به  انباشت یاس و بی اعتمادی  دامن می زند.

این دکترای تخصصی جامعه شناسی گفت: شهروندان جامعه‌ ما در اخبار و جراید افرادی را می‌بینند که در قالب مسئول و کارمند در سازمان‌های دولتی و غیردولتی در حال دور زدن قانون و قانون گریزی هستند و از این طریق به ثروت‌های بادآورده رسیده اند.

وی ادامه داد: چنین ناهنجاری هایی که با ارزش های دینی و ملی ما نیز مغایرت دارند، به قول جامعه‌شناسان دارای کارکرد شده و در رفتار افراد و گروه ها خود را نشان می دهند و در شخصیت افراد نهادینه می‌شوند.

دکتر زندی با بیان اینکه انسان ها از هر چیزی محدود شوند، بیشتر به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند، گفت: جایگاه مسائل ساختاری  و مسائل خرد و کلان موجود در جامعه که فکر جامعه را به خود مشغول کرده را باید در ایجاد چنین پدیده هایی ببینیم یعنی هم موارد فردی و روانشناختی و هم موارد اجتماعی و جامعه شناختی و اقتصادی و سیاسی باید مدنظر باشند.

رعایت فاصله مهم ترین راه پیشگیری از کرونا

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: راه انتقال این بیماری همچون سایر ویروس‌های تنفسی به صورت فرد به فرد است و فرد آلوده با عطسه و یا سرفه کردن یا نفس کشیدن می‌تواند تعدادی ویروس را به صورت قطرات به اطراف پرتاب کند؛ این ویروس در فاصله ۱.۸ متری رسوب می‌کند و شرایط انتقال این است که فرد در فاصله کمتر از یک متر باشد به همن دلیل با اعمال محدودیت های ترددی تلاش می شود تا از اجتماع در سطح شهر جلوگیری شود تا زنجیره انتقا شکسته شود.

دکترمحمد علوی افزود: مهم ترین راه انتقال این بیماری حضوردر اجتماعات و مکان های شلوغ است، متاسفانه در یک ماه اخیر روند ابتلا به کرونا دوباره سیر صعودی پیدا کرده است و برای جوگیری از این روند نیاز به همکاری مردم است.

وی گفت: رعایت نکردن قوانین محدودیت های کرونایی و یا پروتکل های بهداشتی نوعی زرنگی نیست بلکه گول زدن خود و افتادن در دام بیماری و به خطر انداختن جامعه است، مردم باید به این باور برسند که کادر درمان به تنهایی قادر به مبارزه با این بیماری نیست و در این مسیر به همکاری و همراهی مردم و رعایت قوانینی که اعلام می شود است.

نسبت به هم بی تفاوت نباشیم

اهمیت ندادن به هشدارها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و  محدودیت های کرونایی  نوعی بی تفاوتی نسبت به همنوع است.

زمانی می توان در مقابل این ویروس مقابله کرد که نسبت به هشدارهایی که اعلام می شود و رعایت نکات بهداشتی بی تفاوت نباشیم.

دور زدن قوانین محدودیت های مقابله با کرونا دور زدن زندگی و کوتاه کردن مسیر زندگی با وجود خطر ویروس کرونا است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

10 + 4 =