یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۱:۰۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

پایبندی مردم به عزاداری ماه محرم، امسال ثابت شد

غلامرضا منتظری به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: امسال با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا مردم با نگاهی خلاقانه و نو به موضوع عزاداری ماه محرم پرداختند و تلاش کردند با وجود همه موانع و مشکلات ناشی از ویروس کرونا پایبندی خود را به برگزاری سنت دینی عزت‌بخش به‌خوبی نشان دهند؛ به گونه‌ای که هم […]



غلامرضا منتظری به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: امسال با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا مردم با نگاهی خلاقانه و نو به موضوع عزاداری ماه محرم پرداختند و تلاش کردند با وجود همه موانع و مشکلات ناشی از ویروس کرونا پایبندی خود را به برگزاری سنت دینی عزت‌بخش به‌خوبی نشان دهند؛ به گونه‌ای که هم تهدیدی برای سلامتی افراد نباشد و هم بتوانند شعائر دینی را به بهترین شکل انجام دهند.

وی افزود: هنر ما باید این باشد که به تناسب شرایطی که پیش می آید روش هایی را برگزینیم که ما را با کمترین آسیب به مقصد برساند و آنچه محرم امسال شاهد آن بودم و توانستم از نزدیک بررسی کنم این بود که مردم کارنامه قابل‌قبولی در این زمینه داشتند.

توصیه‌های رهبری چراغ راه مردم بود

نماینده مردم گرگان و آق قلا اضافه کرد: تلاش عزاداران این بود که بر اصل فاصله گذاری و استانداردهای تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا پایبند باشند و توصیه های مقام معظم رهبری بیش از هر چیز چراغ راه عزاداران حسینی بود و نشان می داد مردم دوست دارند در حد توان خود به این مسائل پایبند باشند.

وی درباره نماز جماعت ظهر عاشورا گفت: تقریبا شیوه‌نامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت صد درصد رعایت شد، به خصوص درباره سخنرانی‌های هیئت‌ها می توان گفت در حدود ۹۰ درصد رعایت شد ولی در عزاداری ها اگرچه مکان عزاداران در هیئت ها مشخص شده بود، گاهی شور و احساس باعث می شد عزاداران متوجه فاصله نشوند که در این زمینه اگرچه نسبت به بقیه نمره کمتری می توان داد قابل قبول است.

منتظری افزود: یکی از کارهای خوبی که اکثر هیئت ها انجام دادند، انتخاب فضای باز برای برگزاری مراسم عزاداری بود و اگرچه این برنامه ها در مکان هایی مانند دبیرستان و ورزشگاه نیاز به هزینه های بسیاری داشت هیئت ها هزینه کرده و با سیاهپوش کردن و گذاشتن صندلی تلاش خود را برای برگزاری منظم مراسم به کار بسته بودند که بسیار ارزشمند بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خادمان امام حسین (ع) به شکلی جدید به عزاداران خدمت می کردند و اگر نواقص و کاستی هایی از نظر استانداردهای بهداشتی در بعضی هیئت ها وجود داشته قابل اغماض و پذیرش است، نکته مهم این است که برگزاری محرم امسال یک تجربه موفق بود.  

کرونا باعث شد قدر و قیمت عزاداری سیدالشهدا را بدانیم

وی تاکید کرد: کرونای امسال باعث شد قدر و قیمت عزاداری برای بسیاری افراد بیشتر مشخص شود و همین محدودیت ها به شعله ورتر شدن عطش عزاداران منجر شد. ویروس کرونا تلنگری بود تا بیشتر توجه کنیم که عزاداری سیدالشهدا (ع) چه نعمت بزرگ و ارزشمندی است که گاهی به آن توجه نمی کنیم.

منتظری افزود: از برخی جوانان دانشجو که خادم مراسم عزاداری در جمعیت های دانشجویی بودند درباره برنامه های دهه دوم ماه محرم پرسیدم که با آهی پاسخ دادند که متاسفانه برنامه ای ندارند.

بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا که چند روز قبل از آغاز ماه محرم ابلاغ شد، مراسم عزاداری ماه محرم باید فقط در اماکن و فضاهای باز با رعایت فاصله حداقل دو متر از هر طرف و تجمعات حداقلی برگزار می‌شد و زمان برگزاری مراسم نیز حداکثر باید دو ساعت می‌بود. جابه جایی هیئت ها، دسته‌روی و استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه ممنوع بود، اما سینه زنی و زنجیرزنی (با زنجیرشخصی) مجاز است.

همچنین استفاده مستمر از ماسک برای همه شرکت کنندگان در مراسم عزاداری ماه محرم و صفر ضروری اعلام شد، فاصله گذاری حداقل دو متری در همه مراحل این مراسم ضروری بود. ضمن اینکه پیش بینی های لازم برای برگزاری مراسم جایگزین به صورت غیرحضوری در جاهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم حضوری نبود، باید انجام شود. هر گونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم عزاداری، ممنوع شد و نذورات صرفا باید در قالب مواد غذایی خشک یا خام توزیع می‌شد و برپایی هر نوع ایستگاه صلواتی توزیع نذورات و چای در همه استان‌ها و شهرستان‌ها ممنوع بود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

یک × دو =