شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۳:۴۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

معماری آرامگاه‌های ایران متاثر از درخت سرو است

به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی فرهنگ سار از روابط عمومی دانشگاه سوره، داود اسدالله وش در وبینار آموزشی «لزوم مرمت آثار تاریخی» با اشاره به اهمیت درخت سرو و وجود نمادین این درخت در شکل‌دهی معماری ایرانی گفت: درخت سرو در فرهنگ ایرانی به معنای درخت زندگی است و ویژگی مهم آن، بی‌خزانی و جاودانه بودن آن است. […]



به گزارش روز جمعه گروه فرهنگی فرهنگ سار از روابط عمومی دانشگاه سوره، داود اسدالله وش در وبینار آموزشی «لزوم مرمت آثار تاریخی» با اشاره به اهمیت درخت سرو و وجود نمادین این درخت در شکل‌دهی معماری ایرانی گفت: درخت سرو در فرهنگ ایرانی به معنای درخت زندگی است و ویژگی مهم آن، بی‌خزانی و جاودانه بودن آن است. چنین امری‌ است که آن‌ را واجد احترام می‌کند. شکل و صورت‌بندی درخت سرو به معماری مقابر و آرامگاه‌ها جهت داده و آن‌ها را متاثر از خود کرده است.

این کارشناس مرمت اشیای تاریخی اضافه کرد:  معماری برج‌ مقبره‌های ما بازنمای آن نماد سرو بوده و در نهایت تقدس را انتقال می‌دهد. مطالعه روی مقابر به ‌گونه‌ای است که براساس الگوی معماری قاعده‌مند می‌شود، که این امر نشانه‌ فکری و هنری در تمدن ایرانی- اسلامی است.

اسدالله وش درباره ارزش آثار تاریخی خاطر نشان کرد: هر اثر تاریخی حاوی مطالب، معانی و ارزش‌هایی است که ما براساس آن‌ها، می‌توانیم آن‌ را یک اثر تاریخی بنامیم. معنایی که در کالبد است و کالبدی که آن معنای خاص را منتقل می‌کند؛ مقوله‌ای است که در بازسازی و مرمت اثر تاریخی تأثیرگذار و تعیین کننده است.

وی افزود: خوشبختانه مبانی معماری و هنر ایران در دانشکده‌های هنر تدریس و به آن پرداخته می‌شود اما باید نگاه خودمان را به معماری گسترش دهیم و ابعاد متفاوتی از آن را بررسی کنیم. به علاوه به ریشه‌ معماری و منشا آن نیز باید توجه شود، زیرا معماری ما به مثابه یک دستور زبان است.

معماری آرامگاه‌های ایران متاثر از درخت سرو است

طرح ماندالا کهن ترین الگوی معماری جهان است

اسدالله وش به طرح ماندالا به عنوان مؤثرترین و کهن‌ترین الگوی معماری جهان اشاره کرد و افزود: ماندالا نقش‌مایه‌ای به قدمت تاریخ و خاطره‌ ازلی بشر است که قسمت دایره شکل، نشانه ملکوت و قسمت مربع شکل آن نشانه‌ زمین و ناسوت است.

وی به بیان توصیف و توضیحاتی از باب الگوی ماندالا پرداخت و گفت: تأثیرات طرح ماندالا در معماری قابل شناسایی بوده و ترسیم این نقش‌مایه نیز در کشور هند به عنوان یک آیین مقدس شمرده می‌شود. 

این کارشناس مرمت اشیای فرهنگی افزود: چهار ضلعی بودن و مرکز داشتن، از جزئیات این طرح است. تاثیر این نقشمایه در معماری ایرانی به خصوص در آتشکده‌ها نمایان شده که نوعی معماری آیینی است.

اسدالله وش ادامه داد: اجراء و نمایش این طرح در آیین ازلی بشری یعنی حج و طواف به دور مرکزی به نام کعبه به خوبی قابل مشاهده است. در این قسمت آنچه مهم است، چگونگی تبدیل طرح دو بعدی ماندالا به شکل و نقش و حجم سه بعدی است.

وی افزود: تقدس عدد هشت در نقش ماندالا وجود داشته که به مرور زمان در معماری ما نیز منعکس شده است. همچنین این فرم یک فرم جهانی است که با دقت در آثار تاریخی، فرهنگی، هنری و مذهبی می‌توان بروز و ظهور آن را تشخیص داد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نه + ده =