سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۱:۳۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

مخاطب به آسانی پایان شاد فیلم «بن بست» را حدس می‌زند

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، فیلم سینمایی بن‌بست ساخته وینکو میدرندورفر از فیلمسازان مشهور اسلوونی است. بن‌بست روایت یک قلب است که دو زوج را بدون هیچ نقطه اشتراکی، گرد هم می‌آورد. داستان با حضور زوجی از طبقه مرفه اسلوونی در خانه زوجی از طبقه کارگر مهاجر بوسنی آغاز می‌شود و در محیطی […]



به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، فیلم سینمایی بن‌بست ساخته وینکو میدرندورفر از فیلمسازان مشهور اسلوونی است.

بن‌بست روایت یک قلب است که دو زوج را بدون هیچ نقطه اشتراکی، گرد هم می‌آورد. داستان با حضور زوجی از طبقه مرفه اسلوونی در خانه زوجی از طبقه کارگر مهاجر بوسنی آغاز می‌شود و در محیطی بسته و پرتنش با حضور همین چهار شخصیت دنبال می‌شود.

این فیلم در دومین روز سی‌ و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش سینمای سعادت نمایش داده شد.

مازیار معاونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ سار درباره کیفیت فنی و هنری این فیلم اظهار داشت: فیلمساز اسلوونیایی که گویا درسینمای اروپای شرقی کارگردان شناخته شده ای محسوب می شود، فیلم خود را با تعلیقی تاثیرگذار آغاز می کند. مرد میانسال خوش پوش و مرتبی را شاهدیم که با سماجتی زیاد درخواست ورود به خانه یک زن و گفت و گویی مهم با او را دارد.

وی افزود: ترس منطقی زن و اصرارهای مرد شیک پوش به رغم تلاش او برای معرفی خود به عنوان کسی که قصد مزاحمت ندارد از یک سو و صبر و بردباری کارگردان برای لو ندادن اصل خواسته مرد و روشن تر شدن موضوع  فیلم را تا یک سوم ابتدایی یعنی حدود دقیقه سی پیش می برد اما با شروع بخش میانی فیلم که مرد خوش پوش (که چهره اش برای ما مخاطبان ایرانی چهره علی مصفا را به یاد می آورد) از اطلاعات گوشی همراهش شروع به خواندن نتیجه سی تی اسکن سر آسیب دیده پسر زن و مرد میزبان می کند، همه چیز به آسانی  و در یک لحظه لو می رود و تمام آن فضای تعلیق آغازین جایش را به سوژه کلیشه ای درخواست یک خانواده از خانواده ای دیگر برای اجازه پیوند عضو فرزندشان را می دهد.

به گفته معاونی فیلم در ادامه تقریبا حرف مهم دیگری برای گفتن ندارد و کش و قوس های طرفین ماجرا آن هم در فقدان یک پرداخت نوآورانه کمکی به راضی نگهداشتن تماشاگری که به آسانی پایان شاد (هپی اند) داستان را حدس زده نمی کند.

این منتقد سینما ادامه داد: حتی پیشنهاد نهایی و جنون آمیز مرد پولدار به مرد میزبان مبنی بر تملک همسر زیبایش در مقابل رضایت پیوند عضو هم بیشتر از یکی دو دقیقه فیلم را نجات نمی دهد و تماشاگر خاص جشنواره جهانی فجر که تماشاگر متخصص و فیلم بین و فیلم شناس است ناراضی سالن سینما را ترک می‌کند.

معاونی در پایان تاکید کرد: اینکه در جشنواره جهانی فجر به کشور مهجور اسلوونی و فیلمی از این کشور پرداخته شود البته که خوب و ستودنی است ولی همچنان کیفیت هر فیلم را باید مهمترین معیار  امکان یا عدم امکان پذیرفته شدن آن فیلم در یک جشنواره سینمایی دانست و به آثاری بهتر و با کیفیت تر از بن بست مجوز حضور داد.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × 3 =