جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۴:۱۸
دسته بندی: فناوری
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۱

شرکت های دانش بنیان یزد ظرفیت موثری برای اشتغال نخبگان است

محمدسپهر روزپنجشنه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: بیشتر صنایع یزد سنتی است که با نیروهای ساده کارگری فعالیت دارد و این مساله سبب مهاجرت نیروهای غیرفنی سایر مناطق به استان و در مقابل مهاجرت نیروهای نخبه و تحصیل کرده از یزد به دیگر استان ها شد. عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه یزد با بیان اینکه […]



محمدسپهر روزپنجشنه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: بیشتر صنایع یزد سنتی است که با نیروهای ساده کارگری فعالیت دارد و این مساله سبب مهاجرت نیروهای غیرفنی سایر مناطق به استان و در مقابل مهاجرت نیروهای نخبه و تحصیل کرده از یزد به دیگر استان ها شد.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه یزد با بیان اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست ، تاکید کرد: حمایت دولت از عرضه خوب است؛ اما برای تقاضا حمایت وجود ندارد و باید بخشی از حمایت های بخش عرضه کاسته و به بخش تقاضا منتقل شود.

وی همچنین ایجاد مشوق های لازم برای به کارگیری و ایجاد رونق در سرمایه گذاری های راکد استان را خواستار شد و یادآور شد: اگر سرمایه گذاری در مسیر پروژه های جدید تعریف شود، طبیعتا مسیر تولید و ایجاد ظرفیت های اشتغال طولانی می شود؛ اما اگر از طرفیت های موجود استفاد کنیم این مسیر کوتاه و  زودتر به نتیجه می رسیم.

سپهر با بیان اینکه سرمایه های بلااستفاده در استان یزد کم نیست، ادامه داد: باید سرمایه های موجود استان به سمت ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان هدایت شود.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد مشوق ها از جمله تسهیلات بانکی، معافیت مالیاتی، بیمه  و سایر امور می تواند سرمایه های بلااستفاده را به سرمایه های مولد تبدیل کند.

همچنین سوم دیماه ۱۳۹۹،مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات یزد گفته بود که  این استان از لحاظ شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات آی.دی.آی(IDI) در جایگاه سوم بعد از تهران و سمنان قرار دارد.

محمدرضا پاکدل در جمع خبرنگاران،افزود: استان در سه زیرشاخص توسعه یافتگی فاوا( فناوری اطلاعات و ارتباطات) همچون دوره‌های قبل در رتبه‌های بالای کشوری قرار دارد و بر اساس آمارها در زیرشاخص دسترسی با ۸۹ درصد رتبه ۲، زیرشاخص مهارت با ۶۸ درصد رتبه ۲ و زیر شاخص استفاده با ۶۴ درصد رتبه ششم کشور را داراست.

وی با اشاره به  رویکرد  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایجاد زیرساخت‌های شبکه، حمایت از کسب و کارهای نوپا در حوزه فاوا، به روند رو به رشد گفت: تا رسیدن به جایگاه مبتنی به توسعه متوازن شاخص‌ها مخصوصا در استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی این روند ادامه یابد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات یزد تعداد مشترکان اینترنت پهنای باند به تفکیک ثابت و سیار استان را به ترتیب ۱۷۳ هزار و ۲۹۸ نفر و یک میلیون و ۱۲۵ هزار نفر بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دانش بنیان به عنوان حوزه ای است که می تواند استان را به سمت پیشرفت های زیادی سوق دهد و با توجه به محدودیت های زیست محیطی می توان از این طریق با استفاده از منابع انسانی گام های اساسی در این مسیر برداشت.

وی اضافه کرد: از یکهزار و ۱۳۷ روستای بالای ۲۰ خانوار ۸۰ درصد دسترسی به اینترنت پرسرعت دارند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × پنج =