چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۱۸:۰۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

سکوت کر کننده و استاندارد دوگانه، رویکرد تکراری غرب در قبال ایران

به گزارش روز یکشنبه فرهنگ سار، به دنبال ترور “محسن فخری زاده”، «اولریکه دمر» سخنگوی صدراعظم آلمان بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی، ایران و آمریکا را به خویشتنداری فراخواند، دومینیک راب هم بدون محکوم کردن این ترور، فقط از این حادثه ابراز نگرانی کرد و گفت “ما منتظر یافتن حقایق کامل درباره این حادثه […]



به گزارش روز یکشنبه فرهنگ سار، به دنبال ترور “محسن فخری زاده”، «اولریکه دمر» سخنگوی صدراعظم آلمان بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی، ایران و آمریکا را به خویشتنداری فراخواند، دومینیک راب هم بدون محکوم کردن این ترور، فقط از این حادثه ابراز نگرانی کرد و گفت “ما منتظر یافتن حقایق کامل درباره این حادثه هستیم”.

اتحادیه اروپا هم در سطح سخنگوی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به صدور بیانیه بسنده کرده؛ بیانیه‌ای که در آن حرفی از محکومیت حمله تروریستی زده نشده و فقط از این ترور به عنوان یک اقدام جنایتکارانه نام برده شده است.

سکوت کر کننده غربی‌ها درقبال ترور یکی دیگر از دانشمندان ایرانی درحالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله تایمز اسرائیل به دخالت این رژیم در این ترور اذعان کرده اند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است از سلاح‌های ساخت اسرائیل در این ترور استفاده شده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه توئیتر خود با اشاره به اینکه نشانه‌هایی جدی از نقش اسرائیل در ترور دانشمند بزرگ ایرانی وجود دارد، گفت: این ترور بیانگر جنگ طلبی عاملان این اقدام از سر استیصال است.

ظریف نوشت: ایران، جامعه جهانی از جمله اتحادیه اروپا را به دست برداشتن از استانداردهای دوگانه و محکومیت این ترور دولتی فرا می‌خواند.

محسن فخری زاده دانشمند دفاعی و هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع عصر جمعه گذشته در منطقه آبسرد شهرستان دماوند به دست تروریست‌ها به شهادت رسید.

طی روزهای اخیر وزیر امور خارجه در گفت و گوهای تلفنی با همتایان خود و حساب کابری خود در توئیتر بر لزوم پرهیز از استانداردهای دوگانه و محکومیت تروریسم دولتی از سوی جامعه جهانی تاکید کرده است.

سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در لندن و پاریس نیز خواستار اقدام دولت‌های غربی و جامعه جهانی برای محکوم کردن این اقدام تروریستی شدند.

فرانسه به عنوان یکی از مدعی‌ترین جوامع در امر حقوق بشر، تاکنون در قبال این جنایت هولناک سکوت اختیار کرده است.

استاندارد دوگانه بنیان سیاست اروپا

اروپایی‌ها سالهاست سیاست‌های خنثی در قبال جنایات غرب در ایران در پیش گرفته اند. پیش از ترور شهید محسن فخری زاده، تروریست‌ها دست به جنایات مختلف علیه دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران زده و با هدف اختلال در برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشورمان این دانشمندان را به شهادت رساندند.

در این میان اروپایی‌ها که همواره بر احترام به حقوق بشر و دعوت به رعایت همه کشورهای جهان از قوانین عرف بین الملل دم زده اند، در پرونده‌های ترور دانشمندان هسته‌ای ایران صرفاً موضع گیری‌های خنثی در دستورکارشان بوده و از اتخاذ تدابیر بین المللی برای کمک به شناسایی و مجازات عاملان این ترورها امتناع کرده اند.

هرچند با بررسی اجمالی می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که صهیونیست‌ها با حمایت آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه خلیج فارس عاملان ترور دانشمندان هسته‌ای ایران بوده‌اند اما اتحادیه اروپا هیچگاه گام مؤثر و ملموسی در جهت مقابله با این یک‌جانبه‌گرایی‌های مُخرب و ضدبشری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برنداشته اند.

از اروپایی‌هایی که در برابر جنایات غرب در ایران صرفاً معتقد به “خویشتنداری” طرف‌ها هستند باید این سوال پرسیده شود که اگر دانشمند و یا مقام اروپایی یا دوست اروپا در خاک خودشان توسط تروریست‌ها جان خود را از دست بدهد، باز هم اروپایی‌ها به استفاده از عبارت ” خویشتنداری” بسنده می‌کنند و یا به سرعت در مسیر کمک به شناسایی و مجازات عاملان چنین ترورهایی به کشورهای مختلف حرکت می‌کنند.

اروپایی که به دنبال ترور محسن فخری زاده صرفاً بیانیه می‌دهد چرا در مسیر پایبندی به حقوق بشر جهانی، اقدامی عملی انجام نمی‌دهد؟ چرا با اینکه مقامات اروپایی به خوبی می‌دانند صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در پشت این جنایت غیرانسانی در ایران بوده اند، بیانیه‌ای در مورد لزوم شناسایی فوری عوامل آن و کمک به فرآیند مجازات این تروریست‌ها در دادگاه‌های بین المللی صادر نمی‌کنند؟

اروپا و بدعهدی در برجام

در مسئله توافق هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی ایران نیز به وضوع استانداردهای دوگانه اروپایی‌ها مشهود بوده است. اروپایی‌ها که پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام همواره بر حفظ این توافق تاکید داشته اند، عملاً اقدام مؤثری در انجام تعهداتشان انجام نداده اند و صرفاً به لفاظی ها در این زمینه پرداخته اند. طرف‌های اروپایی که همواره از ضرورت حفظ برجام سخن می‌گویند، در عمل اما نه تنها نسبت به اجرای تعهداتشان بدعهدی کرده، بلکه ادعاهای بی‌پایه و اساس در خصوص تعهدات تهران در قبال این توافق را مطرح می‌کنند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد. تهران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

از جمله وعده‌های اروپایی‌ها تحت برجام که به طور کامل عملی نشد و هیچ نشانی از یک طرح اجرایی وعده داده شده نداشت، می‌توان به اینستکس اشاره کرد. کشورهای اروپایی طرف برجام که تلاششان برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورده بود، ابتدا قانون مسدودساز اتحادیه اروپا را برای جلوگیری از خروج شرکت‌های اروپایی از ایران فعال کردند که کارآیی چندانی نداشت. آن‌ها سپس اقدام به تأسیس سازوکاری برای انجام تبادلات مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی بدون نیاز به نظام مالی آمریکا ایجاد کردند که در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با تأسیس شرکت «اینستکس» عملی شد، اما چندان با استقبال شرکت‌های تجاری مواجه نشده است.

نکته مهم در مورد استانداردهای دوگانه اروپایی‌ها در قبال برجام نبود صداقت آنهاست. اروپایی‌ها از زمان خروج آمریکا از برجام چنان بارها از حفظ توافق هسته‌ای سخن به میان آورده اند که گویی در صف اول اجرای تعهداتشان در چارچوب این توافق قرار دارند اما نتیجه چیز دیگری است. در این راستا به نظر می‌رسد اروپایی‌ها برای اثبات صداقت و اجرایی شدن تعهداتشان در قبال ایران باید استقلال موضع گیری را در پیش بگیرند و به هیچ وجهه نباید تحت تأثیر سیاست‌های کاخ سفید باشند.

سیاست دوگانه در قبال تحریم

اروپایی‌ها در مسئله تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز سیاست غیرشفاف و مبهمی را در پیش گرفته اند. مقامات اروپایی مدعی احترام به حقوق بشر در حالی پیش از این در مقاطع مختلف خواستار لغو تحریم‌ها علیه تهران در حوزه‌های مختلف به ویژه تحریم‌های دارویی شده‌اند که عملاً گامی سازنده در تحقق این مسئله برنداشته اند و صرفاً بیانیه داده‌اند.

اگر جان شهروندان ایرانی برای اروپایی‌ها مهم بود، نهادهای حقوقی و اجرایی اروپایی می‌بایست طرح‌ها و برنامه‌های جامع بین المللی را برای لغو تحریم‌های ضدبشری آمریکا علیه ایران اجرایی می‌کردند؛ این گونه می‌شد که شعارهای اروپایی‌ها در حمایت از حقوق بشر در جهان تحقق می‌یافت. اما اتحادیه اروپا آشکارا سیاستهایی مغایر با اصولی که خود تعیین کرده، در پیش گرفته است.

حقوق بشر ضدانسانی اروپا

استانداردهای دوگانه اروپا در مسئله حقوق بشر ایران نیز مدتهاست تداوم دارد.

گزارش‌های مختلفی در مورد وضعیت نامساعد حقوق بشر در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان منتشر شده که یکی از نمونه‌های آن خشونت علیه زنان بوده است. برای مثال طبق گزارش سال گذشته (۲۰۱۹ میلادی) وزارت کشور فرانسه از مجموع ۱۴۹ قربانی خشونت‌های خانگی در این کشور، ۱۲۱ نفر را زنان شامل می‌شوند. در آلمان بنا به آمار ارائه شده از سوی پلیس جنایی آلمان، خشونت‌های خانگی به طور متوسط، موجب می‌شود در هر سه روز یک زن جان خود را از دست بدهد. در انگلیس نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۳۹ زن در ۲۰۱۷ میلادی در این کشور به دست مردانی از آشنایان خود کشته شده‌اند که دو پنجم آنها بر اثر خشونت شدید و بیش از حد جان باخته‌اند.

خشونت راست گراها در برخی کشورهای اروپایی نیز تأییدی بر نقض حقوق بشر در این کشورها و تعلل دولت‌ها برای حل اساسی این چالش می‌باشد.

مسئله دیگری رفتارهای غیرانسانی اروپایی‌ها با پناهجویان و مهاجرانی است که به دلیل شرایط کشورشان مستاصل راهی اروپا می‌شوند اما دولتهای این کشورها تدابیر به شدت سختگیرانه و در بیشتر موارد خشونت آمیز در قبال این پناهجویان در پیش می‌گیرند. از جمله موارد دیگر نقض حقوق بشر در اتحادیه اروپا می‌توان به تبعیض نژادی در برخی کشورهای اروپا و سیاستهای دوگانه در قبال سلامت شهروندان اروپایی طی دوران کرونا اشاره کرد که خود گواه بر ناکامی اروپایی‌ها در رعایت و احترام به حقوق بشر بوده است.

حال همین اروپایی که موارد نقض بی شمار حقوق بشر را در کارنامه خود دارد بارها از ایران خواسته به حقوق بشر احترام بگذارد؛ سیاست دوگانه‌ای که مدتهاست نخ‌نما شده است.

“سعید خطیب‌زاده” سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اوایل مهر ماه در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپایی در شورای حقوق بشر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، اقدام اتحادیه اروپا در ارائه بیانیه مشترک در شورای حقوق بشر را غیرقابل قبول می‌داند.

خطیب زاده هرگونه سو استفاده از سازوکارهای حقوق بشری و دخالت در امور داخلی کشورمان را غیرقابل پذیرش دانست و تاکید کرد: این اتفاق جدیدی نیست که برخی کشورهای اروپایی در مقابل بزرگترین نقض‌های حقوق بشری خود و هم پیمانانشان بی تفاوت و ساکت هستند. آنان در فروش میلیاردها دلار سلاح برای کشتار مردم بی دفاع یمن به عربستان و دیکتاتورهای منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی افزود: این استاندارد دوگانه، نشان دهنده نبود صداقت این گروه از کشورها در حمایت از حقوق بشر و استفاده سیاسی از این مفهوم است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − 11 =