پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۰:۰۸
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

فرمانده ارتش پاکستان در ریاض چه می کند؟

به گزارش روز سه‌شنبه فرهنگ سار، گفته می‌شود این دومین ماموریت ژنرال «قمر جاوید باجوا» با هدف تنش زدایی میان پاکستان و عربستان پس از ماجرای مخالفت اسلام‌آباد با درخواست ریاض برای پیوستن به جنگ یمن به شمار می‌رود. اگرچه مرد شماره یک نیروهای مسلح پاکستان از سال ۲۰۱۷ تاکنون چندین بار سفرهای رسمی به مقصد سعودی انجام […]



به گزارش روز سه‌شنبه فرهنگ سار، گفته می‌شود این دومین ماموریت ژنرال «قمر جاوید باجوا» با هدف تنش زدایی میان پاکستان و عربستان پس از ماجرای مخالفت اسلام‌آباد با درخواست ریاض برای پیوستن به جنگ یمن به شمار می‌رود.

اگرچه مرد شماره یک نیروهای مسلح پاکستان از سال ۲۰۱۷ تاکنون چندین بار سفرهای رسمی به مقصد سعودی انجام داده است اما ناظران سیاسی سفر فعلی او را  همزمان با مواضع بی‌سابقه دولت اسلام‌آباد مهم ارزیابی کرده اند.
سخنان بی‌سابقه اخیر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در گفت وگو با یک شبکه خبری این کشور به مناسبت اولین سالگرد لغو خودمختاری منطقه کشمیر خشم سعودی‌ها را برانگیخته است.
سخنگوی ارتش پاکستان هفته گذشته برنامه سفر ژنرال باجوا به ریاض را از پیش تعیین شده دانست درحالی که منابع رسانه ای می‌گویند که خشم سعودی‌ها از اظهارات «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان و دیدارهای اخیر سفیر سعودی در اسلام‌آباد با فرمانده ارتش و نخست وزیر پاکستان، باعث شد تا ژنرال باجوا بازدید خود از عربستان را در اولین فرصت انجام دهد.

منابع خبری می‌گویند: دیدارهای غیرمنتظره سفیر سعودی در اسلام‌آباد با مقام‌های ارشد دولتی، ایالتی و پارلمانی پاکستان و سفر ژنرال باجوا به ریاض حاکی از تلاش دو کشور برای زدودن فضا غبار آلود از مناسبات دو کشور است.

سخنان اخیر وزیر خارجه پاکستان که انتقاد مستقیم از بی‌توجهی حاکمان سعودی به مواضع دولت اسلام‌آباد در قبال تنش‌های پاکستان با هند و اوضاع کشمیر، بود روابط ریاض-اسلام‌آباد را تحت الشعاع قرار داده است.

براساس این گزارش، فرمانده ارتش پاکستان روز گذشته و امروز در ریاض با فرمانده ارتش، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح سعودی و همچنین با معاون وزیر دفاع این کشور دیدارهای جداگانه‌ای انجام داد.

روابط عمومی ارتش پاکستان (ISPR) در بیانیه مطبوعاتی خود بدون اشاره به هرگونه رایزنی دو کشور درخصوص تحولات اخیر در مناسبات دوجانبه، اعلام کرد: ژنرال باجوا با طرف‌های سعودی درباره روابط نظامی، تبادل برنامه‌های آموزشی، مناسبات امنیتی، روابط دفاعی و تحولات امنیتی در منطقه‌ای رایزنی و تبادل نظر کرد.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع آگاه گزارش دادند: طرف سعودی در واکنش به سخنان شاه محمود قریشی ضمن پس گرفتن یک میلیارد دلار از پاکستان که در قالب یک بسته ۳ میلیارد دلاری دو سال پیش به حساب ارزی بانک مرکزی پاکستان واریز کرده بودند، تسهیلات فروش نفت با بازپرداخت بلندمدت را نیز برای پاکستان قطع کرده‌اند.

«سلیم صافی» کارشناس امور سیاسی و از مجریان نام آشنای شبکه خبری جیو نیوز پاکستان در این زمینه گفت: خشم سعودی‌ها از تغییر مواضع پاکستان به حدی است که آنان یک میلیارد دلاری را که به حساب بانک مرکزی پاکستان واریز کرده بودند ،پس گرفتند و اسلام آباد برای پس دادن این مقدار بسته مالی سعودی‌ها توانست از چین کمک بگیرد.

وی افزود: اقدام ریاض برای کاهش کمک‌های مالی به اسلام آباد بسیار تاسف برانگیز بود هر چند فرمانده ارتش پاکستان اکنون با سفر به ریاض تلاش می‌کند تا بار دیگر قول حمایت و پشتیبانی اسلام آباد از ریاض را تکرار کند. 

 اما مقام های پاکستان فشار توسط ریاض برای پس دادن یک میلیارد دلار را رد کرده و اظهار کردند: این رقم کمک مالی بود که براساس جدول زمان‌بندی شده به عربستان پس داده شده است.

برخی رسانه های پاکستان گزارش دادند که قریشی هفته گذشته برای توضیح بیشتر درباره مواضع خود دو بار نشست مطبوعاتی برگزار کرد اما هر دو نشست در آخرین لحظه لغو شد. این نشان می‌دهد که رهبران نظامی پاکستان که نسبت به رهبران سیاسی این کشور روابط به مراتب بهتری با سعودی‌ها دارند، تلاش دارند تا امور را به دست بگیرند و اجازه ندهد تا مواضع سیاسیون منجر به عمیق‌تر شدن تنش‌ها میان دو کشور شود. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 − پنج =