چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۱۱:۵۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

“مکانیزم صلح” کابل- اسلام آباد ؛گام جدید همسایگان برای تنش زدایی

به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، منابع رسمی پاکستان از برگزاری دور جدید برنامه اقدام مشترک پاکستان و افغانستان برای صلح و همبستگی موسوم به «مکانیزم صلح» امروز به میزبانی دولت کابل برگزار می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این خصوص گفت که «سهیل محمود» معاون این وزارتخانه در جریان سفر رسمی به افغانستان […]



به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، منابع رسمی پاکستان از برگزاری دور جدید برنامه اقدام مشترک پاکستان و افغانستان برای صلح و همبستگی موسوم به «مکانیزم صلح» امروز به میزبانی دولت کابل برگزار می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در این خصوص گفت که «سهیل محمود» معاون این وزارتخانه در جریان سفر رسمی به افغانستان ریاست هیات پاکستانی در گفت وگوهای فشرده با مقامات کابل را برعهده خواهد داشت.

کابل و اسلام‌آباد که از دهه‌ها دارای اختلافات سیاسی، امنیتی به ویژه تنش‌های مرزی هستند دو سال پیش با هدف مدیریت موثر مرزها و حل اختلافات از مجاری دیپلماتیک و سیاسی اقدام به تدوین سازوکار مشترک صلح و همبستگی تحت عنوان برنامه اقدام مشترک (APAPPS) کرده که اولین نشست آن ۲۹ خردادماه سال گذشته در اسلام‌آباد کلید خورد.

پاکستان و افغانستان تحت چارچوپ برنامه اقدام مشترک صلح و همبستگی ۵ کارگروه تشکیل داده که مسئولیت هر کدام توسعه مناسبات سیاسی و دیپلماتیک، همکاری‌های نظامی، همکاری‌های اطلاعاتی، رسیدگی به مسائل اقتصادی و امور پناهجویان می‌باشد.

قرار است در نشست امروز کابل مقامات دو کشور همسایه پیشرفت‌های صورت گرفته پیرامون کار گروه‌های مکامیزم صلح را مورد بررسی قرار داده و چارچوب برنامه آتی را نهایی کنند.

ارتش پاکستان اوایل فروردین ۱۳۹۶ پروژه حصارکشی هزار و ۲۰۰ کیلومتر از حساس‌ترین بخشهای مرز مشترک با افغانستان را آغاز کرد. به گفته منابع رسمی پاکستان، تاکنون عملیات حصارکشی ۹۰۰ کیلومتر از مرز مشترک انجام شده است. در عین حال این طرح همچنان محور اختلافات کابل با اسلام آباد به شمار می‌رود.

افغان‌ها معتقدند که پاکستان با حصارکشی در مناطق مرزی، بیش از آن که به دنبال امنیت باشد، به دنبال تثبیت ‘خط دیورند’ است. دو کشور همسایه در خصوص مسائل مرزی اختلاف دارند که موضوع خط دیورند، از جمله مهم‌ترین و قدیمی‌ترین این اختلافات است.

دولت اسلام‌آباد و جامعه بین‌المللی خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی پاکستان و افغانستان به رسمیت می‌شناسند.پاکستان حدود دو هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز زمینی با افغانستان دارد که بیشتر آن در مناطق کوهستانی قرار دارد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × 3 =