پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵:۳۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷

سفیر ایران:تهران آماده توسعه همه‌جانبه روابط با اسلام‌آباد است

به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، «سید محمدعلی حسینی» با حضور در ویژه برنامه شبکه پاکستانی “اکسپرس” در اسلام‌آباد به موضوعات مورد علاقه ایران و پاکستان، همکاری‌های تجاری، مناسبات میان مردم دو کشور، وضعیت افغانستان، تقویت همکاری‌های دوجانبه در دوره پسا کرونا و تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت. رویکرد مثبت آمریکا، شرط تعامل […]



به گزارش روز چهارشنبه فرهنگ سار، «سید محمدعلی حسینی» با حضور در ویژه برنامه شبکه پاکستانی “اکسپرس” در اسلام‌آباد به موضوعات مورد علاقه ایران و پاکستان، همکاری‌های تجاری، مناسبات میان مردم دو کشور، وضعیت افغانستان، تقویت همکاری‌های دوجانبه در دوره پسا کرونا و تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

رویکرد مثبت آمریکا، شرط تعامل با ایران

سفیر کشورمان درباره آینده روابط ایران و آمریکا و تکاپوی نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برای تشکیل دولت جدید این کشور، گفت: ایران همیشه سیاست و عملکرد هر دولتی در آمریکا در قبال جمهوری اسلامی را با دقت بررسی می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر دولت جدید آمریکا رویکرد مثبتی نسبت به ایران اتخاذ کند، می‌شود یک محیط سالم برای تعامل تشکیل شود.

افغانستان و نگرانی مشترک تهران-اسلام‌آباد

حسینی درخصوص تحولات افغانستان و نقش ایران برای کمک به استقرار صلح در این کشور همسایه گفت: صلح در افغانستان نیاز امروز است، موضوعی که هم برای ایران و هم برای پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به دلیل جنگ و بی ثباتی در همسایگی افغانستان، کشورهایی هستند که بیشترین تأثیر را از این وضعیت دریافت می کنند. به همین دلیل ما همیشه آرزوی صلح در کشور همسایه مشترک خود را داریم.

آماده توسعه همکاری‌ها با پاکستان در پسا کرونا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با یادآوری بر مشترکات دو کشور و روابط نزدیک بر اساس دوستی، برادری که ریشه‌های عمیقی در ارزشهای اسلامی دارد، افزود: در عین حال سطح مناسبات تجاری دو همسایه رضایت‌بخش نیست و ما مصرانه خواستار تقویت همکاری‌ها در حوزه تجارت و بازرگانی هستیم.

وی خاطرنشان کرد که حجم فعلی تجارت دو جانبه ۱.۵ میلیارد دلار است که البته مطلوب نیست زیرا با توجه به پتانسیل‌های ایران و پاکستان حجم تجارت موجود باید به سطح ۵ میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین کالاهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم در حوزه تجارت میان ایران و پاکستان مبادله کنیم.

اهمیت طرح گازی و ظرفیت‌ قوی صادرات انرژی ایران به پاکستان 

سفیر کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت طرح‌های انرژی میان دو کشور گفت: پروژه خط لوله گاز در سال ۲۰۰۹ میان ایران و پاکستان امضا شد که مهمترین نشانه در روابط تجاری دوجانبه به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ایران بیش از ۱۰۰ مگاوات برق به پاکستان صادر می کند و ما قصد داریم این صادرات را برای غلبه بر کمبود انرژی پاکستان به ۵۰۰ مگاوات افزایش دهیم.

ظرفیت‌های قوی گردشگری مذهبی

حسینی با تاکید بر اهمیت افزایش ارتباطات مردمی گفت: دامنه گردشگری مذهبی بین ایران و پاکستان زیاد است. خواهران و برادران پاکستانی ما برای زیارت اماکن مذهبی به ایران سفر می کنند و ما به محض پایان پاندمی کرونا تبادل در حوزه گردشگری به ویژه توریسم مذهبی را از سر خواهیم گرفت.

سفیر کشورمان تاکید کرد: ایران همه کارها را برای تسهیل زائران پاکستانی انجام خواهد داد.

وی افزود: علامه محمد اقبال لاهوری اندیشمند، فیلسوف و شاعر بزرگ پاکستانی است که در ایران بسیار مورد احترام است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست + 20 =