چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۹:۳۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲

قطر راهش را از رژیم‌های عربی سازشگر با رژیم صهیونیستی جدا کرد

به گزارش فرهنگ سار به نقل از نیوزویک، در پی برقراری روابط میان برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، سفیر قطر در آمریکا به نیوزویک گفت: کشورش همچنان پشتیبان طرح ۱۸ ساله صلح عربی است که عادی‌سازی روابط با تل آویو را در گرو پایان اشغال فلسطین توسط اسراییل می‌داند.   در شب مراسم برگزار […]



به گزارش فرهنگ سار به نقل از نیوزویک، در پی برقراری روابط میان برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، سفیر قطر در آمریکا به نیوزویک گفت: کشورش همچنان پشتیبان طرح ۱۸ ساله صلح عربی است که عادی‌سازی روابط با تل آویو را در گرو پایان اشغال فلسطین توسط اسراییل می‌داند.  

در شب مراسم برگزار شده در کاخ سفید به مناسبت امضای توافق بحرین و امارات متحده عربی برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی، «مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در ایالات متحده گفت: دوحه همچنان به حل و فصل عادلانه مساله فلسطین در مورد ابتکار صلح عرب و راه حل دو کشور به عنوان روشی برای تامین امنیت و ثبات در منطقه متعهد است.  

ابتکار صلح عربی برای نخستین بار توسط اتحادیه عرب در نشست گروه ۲۲ عضوی در سال ۲۰۰۲میلادی مورد توافق قرار گرفت. این پیشنهاد خواستار برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب در ازای گام‌های نخستین ا ین رژیم برای خروج از سرزمین‌های اشغالی است که شامل کرانه باختری، نوار غزه و همچنین مناطقی از سوریه و لبنان است ضمن آنکه بر ایجاد یک کشور فلسطین با مرکزیت بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن تاکید دارد.  

با این حال «بحرین» و «امارات متحده عربی» با میانجیگری «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش از دستیابی به چنین راه حلی پیش قدم شده‌اند.  

امارات ماه گذشته به عنوان نخستین کشور در خلیج فارس به برقراری روابط با رژیم صهیونیستی تن داد. پیش از آن اردن در سال ۱۹۹۴ و مصر در سال ۱۹۷۹ با این رژیم روابط برقرار کرده و بحرین نیز به فهرست این کشورهای عربی در خصوص عادی‌سازی روابط با تل آویو پیوسته است.  

ثانی همچنین در گفت و گو با این نشریه آمریکایی یادآور شد: قطر مدت‌ها است که به میانجیگری و تنش زدایی میان اسراییل و فلسطینیان می‌پردازد. در دو دهه گذشته، قطر تلاش کرده ثبات و صلح را نه تنها در غزه، بلکه در لبنان، افغانستان و سودان ایجاد کند.  

مقامات فلسطینی در بیانیه‌ای که برای نیوزویک ارسال کردند ضمن انتقاد از اقدامات امارات و بحرین برای عادی‌سازی روابط خارج از چارچوب ابتکار عمل صلح عربی، این توافق را «خیانت به بیت المقدس» و «بی حرمتی به مسجدالاقصی» خواندند.  

ثانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محاصره همه جانبه کشورش توسط چهار کشور بحرین، عربستان، امارات و مصر گفت: این محاصره نه تنها کشور وی را از سیاست‌ها یا اتحادش منصرف نکرده است بلکه در سه سال گذشته هم رشد اقتصادی بیشتر و روابط ژئوپلیتیک قوی‌تری ایجاد کرده‌ایم.  

ایالات متحده که بزرگترین پایگاه نظامی خاورمیانه را در پایگاه هوایی «العدید» قطر دارد، اکنون در پی بهره برداری از توافق‌های اخیر با رژیم صهیونیستی و پایان دادن به بحران دیپلماتیکی است که سبب تفرقه در شورای همکاری خلیج فارس شده است.  

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا دیروز دوشنبه پذیرای هیاتی از قطر بود تا در مورد موضوعات مختلف از جمله این تحولات گفت وگو کند. پمپئو در این دیدار گفت: همزمان با پیوستن اسراییل و امارات به رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید در خصوص امضای توافق نامه‌ای تاریخی برای عادی‌سازی روابط، ما پیش بینی می‌کنیم سایر کشورهای خاورمیانه از مزایای روابط نزدیکتر با اسراییل آگاه شوند.  

امارات در تاریخ ۲۳ مرداد از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داده بود و در پی آن بحرین نیز توافق خود با رژیم صهیونیستی برای برقراری روابط را اعلام کرد.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

19 − 7 =