چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۶:۳۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳

روسیه چه مسیری برای غلبه بر کرونا طی کرد؟

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگ سار از مسکو، اوایل بهمن ماه پارسال بود که روسیه از ورود کرونا به این کشور و مهار آن خبر داد اما پس از یک ماه سیستم درمان این کشور به نتیجه رسید که وضعیت غیرقابل کنترل است از این رو کرملین رو به قرنطینه سراسری آورد و کشور […]



به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگ سار از مسکو، اوایل بهمن ماه پارسال بود که روسیه از ورود کرونا به این کشور و مهار آن خبر داد اما پس از یک ماه سیستم درمان این کشور به نتیجه رسید که وضعیت غیرقابل کنترل است از این رو کرملین رو به قرنطینه سراسری آورد و کشور عملا برای بیش از دو ماه تعطیل شد.

اگر چه پس از گذشت یک ماه از زمان قرنطینه کم کم سر و صدای مردم و بیکاران بدلیل خستگی از محدودیت ها بلند شد اما دولت با اختصاص وام، پرداخت پول به تک تک افراد، بستن مرزهای میان شهرها و ملی  و  بخشش هزینه های مالیاتی مردم تلاش کرد تا حداقل دو ماه روسها را  در خانه های خود نگاه دارد.

قرنطینه در روسیه همزمان شد با مهمترین روزهای ملی این کشور و همه پرسی قانون اساسی، با این وجود دولت روسیه تصمیم گرفت تمامی مراسم ها را به تعویق بیندازد و پس از کنترل شرایط همه چیز را به روال عادی برگرداند.

اطلاع رسانی روشن در کلان شهرها از طریق برنامه های کاربردی تلفن همراه یکی دیگر از ابتکارات روسها بود به شکلی که افراد پیش مراجعه به یک ساختمان می توانستند اطلاع یابند که در آن محل فرد کرونایی شناسایی شده است یا خیر؟

پس از پایان قرنطینه، روسها به تدریج دست به کم کردن محدودیت ها زدند.

نخست کار به دادن مجوز محدود به افراد برای خروج از خانه رسید و کم کم به رستوران ها و مراکز خرید اجازه داده شد که کار خود را با تدابیر کرونایی پیش بگیرند.

از طرف دیگر  ساخت واکسن و تلاش برای رسیدن به آن در روسیه کلید خورد و وزارت دفاع این کشور از نظامیان خواست که برای نجات جان مردم، در آزمایش های بالینی واکسن های احتمالی شرکت کنند درست در زمانی که دیگر کشورها در حال آزمایش داروهای احتمالی درمان بر روی حیوانات بودند.

امروز یکشنبه ۱۲ مرداد ماه هفت ماه پس از انتشار ویروس کرونا در روسیه زندگی اگر چه به مانند گذشته نیست و هنوز ماسک ها بر صورت ها وجود دارند اما خبرهای خوشحال کننده از سوی دولت به مردم این کشور داده می شود که اسلاوها به عنوان نخستین کشور به واکسن کرونا دست یافته اند آن هم نه یک واکسن بلکه چندین واکسن.

با توجه به آزادی شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر در روسیه و حضور رسانه های بی بی سی روسی و رادیو آزادی که شمشیر را از رو برای کرملین بسته اند و دولت روسیه را هر روز به فریب دادن مردم در خصوص کرونا متهم می کنند می توان افرادی را در روسیه یافت که در استفاده از واکسن دو دل هستند و معتقدند هنوز تبعات آن به روشنی بر روی انسان ها مشخص نشده است و بهتر است بیشتر صبر کرد.  

با این وجود دولت روسیه مسیر خود را می رود چرا که اکثرت جامعه همچنان طرفدار سرسخت ولادیمیر پوتین هستند و به هر چه می‌گوید باور دارند.

آنچه مشخص است کرملین تلاش دارد هرچه سریعتر آزمایش واکسن کرونا را به پایان رسانده و پس از ثبت آن به تولید انبوه برساند و برای واکسیناسیون مردم تا پیش از آغاز کار مدارس در اول ماه سپتامبر آماده شود.  

بر اساس اطلاعات موجود، ۱۷ واکسن کرونا در روسیه در حال ساخت است که آزمایش بالینی دو واکسن در نووسیبیرسک به پایان رسیده و این واکسن ها ثبت شده اند. 

میخاییل موراشکو وزیر بهداشت روسیه دیروز در جمع خبرنگاران گفت: آزمایش بالینی واکسن ساخته شده در مرکز گامالیا وابسته به وزارت بهداشت روسیه به پایان رسید. 

به گفته وی در زمان حاضر مقدمات برای ثبت این واکسن جریان دارد. 

وزیر بهداشت روسیه گفت که نخستین واکسن ها به افرادی که دارای شغل پرریسک هستند در وهله اول پزشک ها و معلمان تزریق خواهد شد.واکسیناسیون عمومی در روسیه در ماه اکتبر انجام خواهد گرفت. 

گفتنی است نخست وزیر روسیه هم به تازگی اعلام کرده بود که چهار واکسن کرونای ساخت روسیه تاثیرات مصونیت بخشی خود را نشان دادند.

 میخاییل میشوستین هفته گذشته در گزارش خود به دومای روسیه گفت که در زمان حاضر چندین مرکز پژوهشی-علمی روسیه به کار ساخت واکسن کرونا می پردازند.

خبرگزاری دولتی ریانووستی به تازگی به نقل از یک مقام روس اعلام کرد: واکسن کرونا روز ۱۵ ماه اوت (۲۵ مرداد ماه) در دسترس مردم روسیه خواهد بود.

در گزارش این رسانه گفته شد: انتظار می رود واکسن کرونا که پژوهشگاه اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا مسکو (وابسته به وزارت بهداشت روسیه) ساخته است روزهای ۱۰-۱۲ ماه اوت (۲۰-۲۲ مرداد) ثبت شود.

وی افزود: مطابق برنامه، سازمان حمایت از مصرف کنندگان روسیه روز ۱۵ ماه اوت مجوز برای بکارگیری واکسن کرونا صادر شد.

به گفته مقام روس، در زمان حاضر واکسن کرونا به مرکز پژوهش های کارشناسی تحویل شده است و در صورتی که مطابق برنامه پیش برود وزارت بهداشت روسیه مدرک ثبت می دهد و پس از آن مدارک برای کسب مجوز به سازمان حمایت از مصرف کنندگان روسیه تحویل خواهد شد و با این مجوز، واکسن در دسترس مردم خواهد بود.

گفتنی است سرگئی سابیانین شهردار مسکو اعلام کرده است که واکسیناسیون کرونا در مسکو رایگان خواهد بود.

لغو برخی محدودیت ها در مسکو

برخی محدودیت ها که در رابطه با کرونا در مسکو اعمال شده بود از امروز لغو می شود که از آن جمله آغاز کار سینماها در پایتخت است.

با این حال باید در سینماها و تئاترهای مسکو فاصله اجتماعی یک و نیم متر باید رعایت شود و همه باید ماسک طبی بر صورت بزنند.

در موزه های مسکو نیز که محدودیت هایی در بازدید وجود داشت لغو شد و مردم می توانند در گروه های بزرگ و با اعضای بیش از ۵ نفر از موزه ها بازدید کنند. 

این در حالی است که رئیس جمهوری روسیه به تازگی با ابراز نگرانی از آغاز موج دوم کرونا در کشورش، اعلام کرد که همه باید تلاش کنند تا وضعیتی پیش نیاید که دوباره محدودیت ها در مورد کرونا در روسیه وضع شود.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه هفته گذشته در نشستی وبیناری با اعضای دولت روسیه که به بررسی وضعیت اپیدمیولوژی روسیه اختصاص داشت، گفت: باید همه تلاش های ممکن را بکار بست تا با تدابیر پیشگیرانه مجبور به اعمال دوباره محدودیت ها بویژه محدودیت های گسترده درباره کرونا نشویم تا مدارس، مهد کودک ها، دانشگاه ها و مراکز اقتصادی و سازمان ها بتوانند در شرایط عادی و امن برای مردم فعالیت کنند.

 آغاز پروازهای بین المللی روسیه 

پروازهای بین المللی در روسیه از امروز آغاز شد و نخستین پرواز از فرودگاه ونووکووا مسکو به مقصد استانبول انجام گرفت. 

دولت روسیه همچنین اعلام کرده است که پروازها از روسیه به پایتخت های ترکیه، انگلیس و تانزانیا بدون مانع خواهد بود.

روسیه همچنین روز گذشته اعلام کرد که از روز شنبه ممنوعیت سفر به منطقه (جمهوری خودخوانده آبخازیا) بلامانع خواهد بود. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 5 =