چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۳۶:۳۹
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

مددخواهی مردم یمن و گوش ناشنوای سازمان‌های بین‌المللی

به گزارش فرهنگ سار، سازمان ملل و کشورهای غربی در حالی با فشار آمریکا در قبال فاجعه انسانی یمن سکوت اختیار کرده‌اند که در قبال هر یک از حملات مقابله به مثل یمنی‌ها از جمله هدف قرار دادن پالایشگاه‌های عربستان، جنجال و هیاهو به راه می‌اندازند و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند تا علیه «دولت نجات ملی» […]



به گزارش فرهنگ سار، سازمان ملل و کشورهای غربی در حالی با فشار آمریکا در قبال فاجعه انسانی یمن سکوت اختیار کرده‌اند که در قبال هر یک از حملات مقابله به مثل یمنی‌ها از جمله هدف قرار دادن پالایشگاه‌های عربستان، جنجال و هیاهو به راه می‌اندازند و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهند تا علیه «دولت نجات ملی» که بر خاسته از رای و اراده مردم یمن است، اقدام کنند.    

۱۱ شهریور امسال ” طه المتوکل ” وزیر بهداشت و جمعیت یمن بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی به وضعیت وخیم بهداشتی و درمانی این کشور را متاثر از فشارهای نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی دانست. 

وی در مراسم افتتاح کارگروه مشورتی بخش بهداشت و درمان این کشور با اعلام این مطلب افزود که تصمیم سازمان‌های بین‌المللی برای انصراف از حمایت از بخش بهداشت و درمان یمن اساساً یک تصمیم سیاسی است.  

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی،  عربستان و دیگر رژیم‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس با انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ در اقتصاد آمریکا از اهمیت ویژه‌ای از سوی واشنگتن برخوردار شده‌اند و همانگونه که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اذعان کرده، واشنگتن هرگاه اراده کرده آن‌ها را همانند «گاو شیرده» دوشیده است.  

بنابر این سخنان اخیر وزیر بهداشت یمن مبنی بر فشار غیر مستقیم عربستان و نیروهای ائتلاف متجاوز به واسطه آمریکا به سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای چشم‌پوشی از جنایاتی که در یمن اتفاق می‌افتد و حمایت نکردن از بخش بهداشت و درمان این کشور دور از واقعیت نیست، زیرا عربستان به تنهایی حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در صنعت آمریکا سرمایه‌گذاری کرده و همین مساله سبب شده تا مقامات کاخ سفید چشم خود را روی جنایات ریاض در یمن ببندند و از همپیمانان غربی و نهادهای بین‌المللی بخواهند تا علیه مردم این کشور جنگ‌زده وارد عمل شوند.  

افزون بر سرمایه‌گذاری در بخش اقتصاد، عربستان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت خاورمیانه و یکی از بزرگترین مشتریان سلاح‌های جنگی غرب از اهمیت ویژه‌ای برای آمریکا و همپیمانانش برخوردار است و موجب شده تا با فشار بر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از آن‌ها بخواهد تا چشم خود را بر حقوق بشر و آنچه در یمن اتفاق می‌افتد، ببندند.  

علاوه بر سازمان‌های بین‌المللی غربی، اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی نیز به عنوان ابزاری در دستان ” آل سعود “، از جنایات عربستان در یمن حمایت می‌کنند و آن‌ها نیز چشم خود را از  فجایع انسانی که در یمن در حال وقوع است، بسته‌اند.        

محاصره یمن فجایع انسانی را در این کشور شدت بخشیده

عربستان به رغم خرید تسلیحات پیشرفته از غرب و ایجاد ائتلاف برای حمله به یمن به منظور غلبه بر اراده این ملت و برخورداری از حمایت‌های سیاسی که از همان ابتدا با قطعنامه سازمان ملل در فروردین ۱۳۹۴ مبنی بر تحریم تسلیحاتی علیه مردم یمن برخوردار بوده است، نتوانست در میدان جنگ اهداف خود را محقق کند، از اینرو به محاصره تمام عیار زمینی، دریایی و هوایی مردم مظلوم این کشور روی آورده و در یک نمونه از این اقدام‌ها، نفتکش‌هایی که به یمن سوخت‌رسانی می‌کنند را توقیف کرده است .  

وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن طی ماه‌های اخیر بارها نسبت به ادامه توقیف نفتکش‌های این کشور در بندر «الحدیده» و «الجیزان» در جنوب غرب سعودی هشدار داده و اعلام کرد که با این اقدام ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان، فاجعه انسانی یمن وخیم‌تر خواهد شد. 

این وزارتخانه ۲۹ تیر امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت حدود ۱۵۰ بیمارستان و سازمان دولتی و ۱۶۳ بیمارستان خصوصی در یمن به دلیل محاصره سعودیها به صورت جزیی و کلی متوقف شده و تنها به مرکز کمک‌های اولیه تبدیل شده‌اند. 

برپایه این بیانیه، با این وضعیت حدود پنج هزار مرکز پزشکی و درمانگاه خصوصی و دولتی نیز در سراسر یمن تعطیل خواهند شد که این مسأله محرومیت بیش از ۲۵ میلیون یمنی را برای دریافت خدمات درمانی به دنبال خواهد داشت. 

وزارت بهداشت یمن همچنین نسبت به شرایط بیماری‌های واگیر به ویژه «ویروس کرونا» در این کشور با توجه به نبود سوخت هشدار داد و اعلام کرد: وضعیت همه‌گیری بیماری در کشور شدت گرفته است، چرا که روند رصد بیمار، مبارزه با بیماری و درمان بیماران تا حد زیادی تحت تأثیر کمبود سوخت قرار دارد. 

این بیانیه افزود: سامانه‌های تامین کننده اکسیژن بیمارستان‌های یمن درحال تعطیلی است و این بدان معناست که بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها غیر فعال خواهد شد. 

محاصره یمن و توقیف نفکش‌ها که تامین کننده یکی از مواد حیاتی مردم این کشور به شمار می‌رود در حالی از سوی ائتلاف به سرکردگی عربستان ادامه دارد که سازمان «پزشکان بدون‌ مرز» اوایل مرداد امسال و پیش‌تر «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص شیوع ویروس کرونا در یمن و وقوع فاجعه انسانی در این کشور هشدار داده بودند و گفته بودند که  نرخ مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا در یمن پنج برابر میانگین جهانی است. 

در طی این مدت هشدارها از سوی سازمان‌های بهداشتی بین‌المللی و مقامات بهداشت یمن نسبت به وقوع فاجعه انسانی در این کشور در صورت ادامه محاصره و توقیف نفتکشها موثر واقع نشده و سازمان‌های بین‌المللی و در راس آن سازمان ملل، گوش خود را بر روی این فریادها بسته است.   

این در حالی است که دفتر بهداشت عمومی استان «حجه» در شمال غرب پایتخت یمن دیشب (شنبه شب) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان “شهید دکتر یاسر وثاب” در شهرستان “خیران المحرق” به خاطر نبود سوخت تعطیل شده است. 

این بیانیه، تعطیل شدن این بیماستان را یک بحران انسانی ارزیابی کرده و نسبت به وخیم شدن اوضاع بهداشتی در استان حجه هشدار داده است. 

دفتر بهداشت عمومی استان حجه همچنین اعلام کرد که ادامه توقیف کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان‌ها و نیز بخش اورژانس یمن را با خطر تعطیلی روبرو خواهد کرد. 

در این بیانیه اشاره شده است که توقیف نفتکش‌ها، زندگی صدها هزار کودک،  زن و بیماران بویژه در سایه شیوع ویروس همه‌گیر کرونا را به شدت تهدید می‌کند. 

دفتر بهداشت عمومی استان حجه یمن از سازمان‌های بشردوستانه، جامعه جهانی خواست که به مسؤولیت خود در قبال مردم یمن که با کشتار مستقیم و غیر مستقیم ناشی از محاصره جانکاه، قطع حقوق کارمندان و شیوع انواع بیماری‌ها و نیز نابودی تأسیسات زیربنایی بخش بهداشتی روبرو هستند، عمل کنند. 

این بیانیه اعلام کرد که توقف فعالیت بیمارستان‌های یمن ناشی از کمبود سوخت همزمان با آن صورت می‌گیرد که سازمان‌های بین‌المللی پس از آن که نتوانستند مانع از حملات ائتلاف سعودی و نیز لغو محاصره تحمیلی علیه یمن شوند، حمایت خود از بخش بهداشت این کشور را متوقف کردند. 

در همین حال” یوسف الحاضری ” سخنگوی وزارت بهداشت یمن نیز امروز (یکشنبه) بار دیگر نسبت به توقف کامل فعالیت کلیه مراکز درمانی این کشور به دلیل کمبود سوخت در نتیجه توقیف نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل مشتقات نفتی از سوی نیروهای ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان هشدار داد. 

وی به شبکه المسیره یمن گفت: پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده تعدادی از بیمارستانهای این کشور به دلیل بحران کمبود مشتقات نفتی، تعطیل شوند. 

سخنگوی وزارت بهداشت یمن تصریح کرد که سازمان‌های بین‌المللی توجه جدی به بحران انسانی در یمن ندارند و فقط به جمع‌آوری اموال علاقه‌مند هستند. 

وی خاطرنشان کرد که بیش از ۴۰۰ بیمارستان دولتی و خصوصی در جمهوری یمن از بحران کمبود مشتقات نفتی با مشکل مواجه هستند. 

پیشتر وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن  در ۹ تیرماه نیز نسبت به توقف تدریجی بیمارستان‌های این کشور در نتیجه ادامه بحران کمبود فراورده‌های نفتی که ناشی از توقیف نفتکش‌ها یمنی توسط ائتلاف سعودی است، هشدار داده بود. 

وزارت بهداشت یمن میانگین مصرف ماهانه سوخت بخش‌ بهداشتی دولتی و خصوصی یمن را ۲ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۲۳۰ لیتر اعلام کرد. 

همچنین وزارت نفت یمن ۲۰ مرداد اعلام کرد، ائتلاف متجاوز سعودی همچنان ۱۸ نفتکش از مجموع ۲۲ نفتکش این کشور را توقیف کرده و اجازه تخلیه بار آن‌ها را نمی‌دهد. 

بر اساس گزارش این وزارتخانه یمنی، از این ۱۸ نفتکش، چهار کشتی حامل سوخت دیزل و گاز خانگی است. 

محاصره و تداوم درگیری، موجب شده بیشتر یمنی‌ها محتاج ابتدایی‌ترین کمک‌های انسانی باشند. 

بنادر یمن به دنبال حمله عربستان و امارات در محاصره نیروهای نظامی این دو کشور است و آنان از ورود مواد غذایی، دارو و مواد سوختی جلوگیری کرده و یمنی‌ها اکنون از کمبود مواد غذایی و دارو به شدت در رنج هستند و میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند. 

جنگی که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و همراهی امارات و چراغ سبز واشنگتن علیه یمن به راه انداخت و بیش از ۶ سال ادامه دارد، گرسنگی و بیماری را در این کشور فقیر عربی تشدید کرده است. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده − یازده =