دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۷:۲۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

دامنه پدافند غیر عامل وزارت فرهنگ راه‌اندازی شد

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید جابری انصاری با بیان این مطلب افزود: به منظور دسترسی کاربران به محتواهای آموزشی، دامنه ای به آدرس www.padafand.farhang.gov.ir راه اندازی شده که می تواند نقطه عطفی در ارائه محتواهای غیر حضوری برای آموزش و بهره برداری […]



به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعید جابری انصاری با بیان این مطلب افزود: به منظور دسترسی کاربران به محتواهای آموزشی، دامنه ای به آدرس www.padafand.farhang.gov.ir راه اندازی شده که می تواند نقطه عطفی در ارائه محتواهای غیر حضوری برای آموزش و بهره برداری محسوب شود.

وی گفت: اقدامات مناسبی بر مبنای فرهنگ سازی، فرهنگ پدافند در این ایام در بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده که می تواند بیانگر عزم و اراده جدی مسئولان امر است.

پدافند غیرعامل در یک نگاه

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.

پدافند غیر عامل در شبکه‌های توزیع به اصولی پیشگیرانه ای اطلاق می‌شود که با انجام آنها ضریب اطمینان شبکه بالا رفته و در مواقع بحران خسارت وارده کاهش می‌یابد همانند مقاوم‌سازی پایه‌ها، نصب اسپیسر و غیره. ۵ تا ۱۲ هم آبان امسال به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سیزده + 10 =