چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶:۳۷
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

تنوفا؛ نخست انفجار بندر بیروت، بعد رویای عصر حجر در لبنان

آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، چند ماه پیش از انفجار بندر بیروت، عبارت های بالا را به زبان آورد. یک بار دیگر اگر به جملات بالا رجوع شود، چند کلمه در آن آدرس جایی مثل بندر بیروت را می دهد؛ «زیرساخت ها»، «اهداف راهبردی» و «اهداف غیر نظامی حساس در سرتاسر لبنان»، مواردی است […]



آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، چند ماه پیش از انفجار بندر بیروت، عبارت های بالا را به زبان آورد. یک بار دیگر اگر به جملات بالا رجوع شود، چند کلمه در آن آدرس جایی مثل بندر بیروت را می دهد؛ «زیرساخت ها»، «اهداف راهبردی» و «اهداف غیر نظامی حساس در سرتاسر لبنان»، مواردی است که ژنرال صهیونیستی از آن براحتی سخن گفت بدون آنکه کسی او را به خاطر بی ثبات سازی منطقه مؤاخذه کند؛ «اهداف غیر نظامی حساس» مثل هزاران تن نیترات آمونیوم دپو شده در بندر بیروت؛ چرا؟ شاید باورش سخت باشد؛ حمله به زیرساخت ها یا اهداف غیرنظامی حساس فقط به این دلیل که لبنان سلاح های دقیق برای دفاع از خود دارد. بازدارندگی لبنان نباید محقق شود.

این چیزی است که در توجیه طرح نظامی صهیونیستی موسوم به «تنوفا» (نیروی محرکه) آمده؛ با همین عبارت هایی که در ادامه می آید: «وضع کنونی نگران کننده است؛ چرا که دشمن در حال مجهز شدن با مقادیر زیادی از سلاح‌ها و موشک‌های پیشرفته و دقیق است.»

طرح نظامی موسوم به «تنوفا» (نیروی محرکه) برای مقابله با هر کس که در منطقه بخواهد به برتری تسلیحاتی یا تغییر موازنه قدرت نظامی فکر کند، حدود ۶ ماه پیش توسط آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام و با موجی از انتقادات حتی در خود اسرائیل رو به رو شد.

چند ساعت پس از اعلام طرح تنوفا که توانایی‌های هجومی و دفاعی تل‌آویو را به نمایش می‌گذارد، ارتش اسرائیل به تعدادی از مواضع نظامی در سوریه یورش برد.

بر اساس طرح تنوفا، کوخاوی پیشنهاد کرده که یک نهاد جدید در ستاد کل ارتش به نام «فرماندهی ایران» برای مقابله با تهدیدات ایران تأسیس شود که مسؤولیت پیگیری گسترش محور ایران- حزب الله – حماس و واکنش در برابر آن را بر عهده داشته باشد.

*** برگرداندن لبنان به عصر حجر

به گزارش ایندپندنت، آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، در باره طرح تنوفا گفت: در این طرح، شکست سریع و برق آسای دشمن تضمین شده است. وی افزود: بر اساس این طرح، ایران خطر بزرگی برای اسرائیل در نظر گرفته شده است؛ در حالی‌که حزب الله تهدیدی تلقی شده که برای پیش‌گیری از آن و جلوگیری از ارتقای توانایی‌های آن، باید کار شود.

کوخاوی افزود: بر مبنای این طرح، در صورت درگیری نظامی با حزب الله، زیرساختارها، اهداف راهبردی و اهداف غیر نظامی حساس در سرتاسر لبنان، مورد حمله قرار خواهد گرفت و در یک کلمه لبنان به عصر حجر برگردانده خواهد شد.

این طرح و مقابله با توانمندی دفاعی کشورهای منطقه آنقدر برای رژیم صهیونیستی مهم است که با وجود اینکه هنوز در کابینه این رژیم تایید نشده و به تصویب کنست رژیم صهیونیستی نرسیده، اجرایی شده است.

حتی منتقدان طرح می گویند میان وزارت دارایی و ارتش بر سر بودجه این طرح اختلاف نظر وجود دارد. وزرات دارایی خواستار کاهش ۲۰ میلیارد شیکل (یک دلار برابر است با ۳.۵ شیکل) از بودجه عمومی دولت در سال جاری و ۳۰ میلیارد شیکل در سال آینده، برای تحقق و اجرای طرح است.

منتقدان همچنین می گویند؛ طرح تنوفا نیازمند تعداد کافی از سربازان و افسران آموزش دیده آشنا با فناوری مدرن است؛ در حالی‌که ارتش اسرائیل از دیرباز از این ناحیه با مشکل رو به رو بوده و تعداد افسران و سربازان با قراردادهای دائمی در ارتش رو به کاهش است.

در حالی‌که جنجال‌ها بر سر کارآیی طرح تنوفا و توانایی واقعی ارتش در اسرائیل جریان دارد، بعضی‌ها ورود در یک جنگ گسترده و بزرگ را خطرناک و ماجراجویانه می‌دانند؛ زیرا به گفته آن‌ها و رسانه های منتقد رژیم، گزارش‌های بازرسان دولت و اطلاعات درز کرده از درون ارتش، بیان‌گر این است که ارتش اسرائیل به لحاظ تهاجمی و دفاعی در وضع خوبی نیست و توانایی به سر رساندن سریع و موفقانه جنگ آن چنانی و تحقق اهداف مورد نظر را ندارد.

با همه  اینها، رژیم صهیونیستی این طرح را در دستور کار قرار داده است؛ پیش از آنکه حتی بودجه ای برای آن تعیین شده باشد.

واقعیت این است که نتانیاهو به دستاوردهای هرچه بیشتر تا پیش از انتخابات آمریکا و در سایه حمایت بی قید و شرط دونالد ترامپ فکر می کند.

از سوی دیگر گره های کور و اختلافات داخلی رژیم صهیونیستی نیاز به پرتاب بحران به خارج دارد؛ بیهوده نبود که ترامپ، از اعتراضات بعد از انفجار بندر بیروت با خوشحالی به عنوان «انقلاب» نام برد و پیش از آن به انفجار بمب در بندر بیروت اعتراف کرد.  

و باز بیراه نبود که حسان دیاب نخست وزیر مستعفی لبنان به دنبال انفجار اخیر بندر بیروت و آغاز فشارها به دولت این کشور؛ هدف آن را «بازگشت طبقه فاسد به قدرت» ارزیابی کرد؛ طبقه ای که برایش خون لبنانی ها اهمیتی ندارد اما بوی دلارهای نفتی را به هر چیزی ترجیح می دهد؛ حتی اگر لبنان، دندان کشیده، بی سلاح و بی دفاع باشد؛ کسانی که به گفته دیاب، نزدشان «فساد از خود کشور هم بزرگتر است»؛ آنهایی که می دانند « موفقیت دولت به معنای تغییر طبقات فاسد» آنهاست.

مأموریت ارتش رژیم صهیونیستی نیز بعد از انفجار بیروت و استعفای دولت حسان دیاب سبک تر شد. به همین علت بود که ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه شب بعد از استعفای دیاب اعلام کرد که برخی محدودیت‌های اعمالی در محور شمالی اراضی اشغالی در مرز با لبنان را برداشته و از مرز عقب نشینی کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش − دو =