چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۰:۴۶
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵

آیا محدودیت های کرونایی بار دیگر به ترکیه باز می گردد؟

به گزارش فرهنگ سار، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته /جمعه/ پس از شرکت در نماز جمعه در مسجد «حضرت علی» استانبول طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران به تحقیقات دانشمندان کشورش برای یافتن واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد پس از سال جدید سیگنال‌های مثبتی در این زمینه دریافت خواهیم کرد. […]



به گزارش فرهنگ سار، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته /جمعه/ پس از شرکت در نماز جمعه در مسجد «حضرت علی» استانبول طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران به تحقیقات دانشمندان کشورش برای یافتن واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد پس از سال جدید سیگنال‌های مثبتی در این زمینه دریافت خواهیم کرد.

وی درباره شیب صعودی کرونا در ترکیه اظهار داشت: مجبوریم به اعمال محدودیت‌ها و اتخاذ تدابیر شدید برای مقابله با کرونا برگردیم. این اقدامات را به طور خودسرانه انجام نمی‌دهیم. به‌دلیل حساسیت خود نسبت به سلامت مردم این تدابیر را اتخاذ می‌کنیم.

دولت آنکارا در بازه زمانی فروردین ماه تا اواسط خرداد به طور جدی محدودیت های کرونایی در سطح کشور را به مورد اجرا گذاشته بود.

به موازات این محدودیت ها بسته های اقتصادی مختلفی نیز از سوی دولت آنکارا برای گرداندن چرخ اقتصاد کشور اعلام و اجرا شد و از اوایل تیرماه نیز بسیاری از محدودیت های اعمالی لغو شد.

برخی ناظران لغو محدودیت های کرونایی را به طور عمده ناشی از دلایل اقتصادی ارزیابی کرده و می گویند که دولت آنکارا برای اداره امور اقتصادی کشور و ممانعت از ورشکستگی های گسترده به خصوص برای صاحبان کسب و کار که در بخش خدمات اشتغال دارند مجبور به لغو این محدودیت ها بود. به موازات لغو محدودیت ها، در اوایل شیب ابتلا به کرونا چندان صعودی نبود، ولی با گذشت ماهها و آسودگی خیال آحاد جامعه محدودیت هایی همانند برگزاری مراسم عروسی و نامزدی نیز بطور خودکار از سوی مردم نادیده گرفته شد.

گفته می شود بیش از ۱۴۰ هزار نفر که می باید در حال حاضر در قرنطینه باشند، به رغم ممنوعیت تَرک قرنطینه، از منازل خود خارج می شوند، البته این آماری است که رسما اعلام شده است و مسلما تعدداد این افراد بسیار بیشتر از این رقم می باشد. خود این رقم گویای جدی نگرفتن مساله قرنطینه و کرونا از سوی جامعه ترکیه می باشد.

نادیده گرفته شدن این مسایل موجب شده است که در طول یک ماه گذشته زنگ خطر برای کرونا مجددا در ترکیه به صدا در آید. در ماه گذشته و در پی متهم ساختن دولت آنکارا به پنهانکاری در ارایه آمار صحیح از تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا در ترکیه ، آمار اعلامی رسمی مبتلایان و متوفیان ناشی از کرونا نیز از سوی دولت و وزارت بهداری ترکیه افزایش یافت.

در طول یکماه گذشته علاوه بر افزایش موارد ابتلاء و فوت ظرفیت بخش های مراقبت های ویژه در سطح ترکیه نیز بسیار افزایش یافته است.

در هفته های گذشته اخبار بسیاری در زمینه پر بودن ظرفیت مراقبتهای ویژه بیمارستانهای آنکارا و حتی عدم امکان قبول بیماران در این بخشها در شبکه های اجتماعی ترکیه منتشر شد. گفته می شود در حال حاضر ظرفیت بیش از ۶۰ درصد بخشهای مراقبتهایی ویژه در ترکیه  پر می باشد. 

طبق آخرین آمار منتشره در روز گذشته در سطح ترکیه بیش از ۱۱۱ هزار تست کرونا انجام و در ۱۷۷۱ نفر ویروس کرونا تثبت شده است.

دولت آنکارا با پایان محدودیت های کرونایی در سطح کشور در اوایل تیرماه اعلام کرده بود که در هر استان، استانداری و شورای سلامتی آن استان می توانند راسا در زمیینه اعمال محدودیت ها تصمیم گیری کنند. گرچه در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده ولی به گفته کارشناسان این تصمیمات تاکتون موثر نبوده است و بدون گرفتن تصمیاتی بعد ملی و از سوی دولت مرکزی امکان مبارزه با کرونا میسر نخواهد بود.

هنوز سرنخی از محدودیت هایی که ممکن است دوبارهه اعمال شود منتشر نشده است ولی کارشناسان می گویند اگر محدودیتی نیز اعمال شود مسلمان این محدودیت ها به شدت محدودیت های قبلی نخواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × سه =