چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۵:۰۰
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳

چرا کووید -۱۹ در صدر تهدیدهای جهانی قرار گرفت؟

به گزارش فرهنگ سار، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز – سه‌شنبه – در توئیتی بمناسبت روز دموکراسی نوشت: در زمان حاضر، بیماری کووید-۱۹ تهدید شماره یک امنیتی جهان است. او تصریح کرد: همچنان رهبران جهان به تقلای خود در تصمیم گیری جمعی به منظور اختصاص منابع مورد نیاز برای درهم شکستن این بیماری ادامه […]



به گزارش فرهنگ سار، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز – سه‌شنبه – در توئیتی بمناسبت روز دموکراسی نوشت: در زمان حاضر، بیماری کووید-۱۹ تهدید شماره یک امنیتی جهان است. او تصریح کرد: همچنان رهبران جهان به تقلای خود در تصمیم گیری جمعی به منظور اختصاص منابع مورد نیاز برای درهم شکستن این بیماری ادامه می دهند؛ هنوز دیر نشده است، ما به اتحاد و همبستگی که تا پیش از این وجود نداشت، نیازمندیم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین تصریح کرد: تا پیش از شیوع بیماری کووید – ۱۹، ناامیدی رو به فزونی و اعتماد به مقامات رو به نزول بود، دولت ها باید هرچه بیشتر به خواسته مردم که تغییرات است گوش فرا دهند، در روز دموکراسی، اجازه دهید از این فرصت برای ساختن جهانی هرچه بیشتر برابر و  جهان شمول با احترام کامل به حقوق بشر بهره جوییم.

تاکنون از میان نزدیک به ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار مبتلا به کرونا در جهان نزدیک به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مربوط به آمریکاست. در جهان نزدیک به ۹۴۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که آمریکا به علت سوء مدیریت رئیس جمهوری این کشور با شمار بیش از ۲۰۰ هزار جان باخته رتبه نخست از حیث میزان ابتلا و مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

با واکاوی این اظهارات، گوترش به ناکافی بودن تلاش‌های جمعی رهبران جهان برای تصمیم ‌گیری در خصوص تامین منابع لازم به منظور مهار این بیماری اشاره کرده و همچنان بر اتحاد و همبستگی دولت‌ها تاکید دارد؛ این نشان از آن دارد که دبیرکل سازمان ملل متحد از نبود اتحاد میان کشورها و دولت‌ها و در عین حال نبود جامعیت در رسیدن به یک تصمیم مشترک نگرانی خود را بار دیگر و این بار بیش از پیش بیان می‌کند.  

او از سوی دیگر تلویحا” از نبود  مدیریت کارآمد دولت‌ها در کنترل بیماری انتقاد کرده و آن را عامل اصلی سلب اعتماد مردمانشان نسبت به رویکرد دولت‌ها دانسته است. البته گوترش، تلاش دولت‌ها را نادیده نگرفته اما از سوی دیگر خواهان توجه هر چه بیشتر آنها به مطالبات جوامع شده است.

نکته مهم در این اظهارات، اشاره ویژه به مساله حقوق بشر است که گوترش در ابتدا با دادن عنوان «تهدید شماره یک امنیتی جهان» به کووید – ۱۹، نبود رویکرد مطلوب و تصمیم‌گیری‌های سازنده از سوی دولت‌ها را ناقض حقوق بشر می‌داند.

هفته گذشته، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای خواستار اقدام فراگیر و هماهنگ جامعه بین‌المللی برای مقابله با بیماری همه گیر کووید ۱۹ شد. این قطعنامه، با ۱۶۹ رای موافق، ۲ رای مخالف (ایالات متحده آمریکا و اسرائیل) و ۲ رای ممتنع (اوکراین و مجارستان)  به تصویب رسید.

روزنامه الکترونیکی «اسپرس آن فرانسه» با اشاره به این اظهارات گوترش نوشته است: دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه در روز جهانی دموکراسی گفت که از بحران ویروس کرونا در برخی کشورها برای محدود کردن دموکراسی استفاده شده است.

به نوشته این روزنامه فرانکوفون، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید: در این شرایط همه‌گیری، دموکراسی نقش حیاتی در جریان اطلاعات، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از اصل مسوولیت برای مبارزه با همه‌گیری دارد.

به زعم گوترش، وبروس کرونا به دستاویزی برای محدودیت دموکراسی در برخی کشورها تبدیل شده است؛ چیزی که پیشتر از این هم از سوی رسانه آمریکایی سی. ان. ان مطرح شده بود.

سی. ان. ان سی‌ام مرداد/ ۲۰ اوت در تحلیلی به قلم «لوک مک‌گی – Luke McGee» نوشت: ترامپ از شیوع کرونا برای محدود کردن دموکراسی استفاده کرده است. نویسنده در تحلیل خود تصریح کرد:  خود ترامپ اعتراف کرده که هدفش از محدود کردن بودجه اداره پست آمریکا، کم کردن حضور مردم در پای صندوق‌های رای است. او گفته این کار را به خاطر شیوع کرونا و حفظ سلامتی مردم انجام می‌دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین روز سه‌شنبه از جامعه جهانی خواست تا برای ساخت واکسنی علیه کووید-۱۹ که برای همه در دسترس باشد، با یکدیگر متحد شوند.

به نوشته روزنامه «پیپل دیلی» چین، گوترش در جریان مراسمی برای بزرگداشت پنجاه و نهمین سالگرد درگذشت «داگ هامارسکیلد – Dag Hammarskjold» دبیرکل دوم فقید سازمان ملل متحد گفت: این به معنای همکاری با هم برای جلوگیری از شیوع ویروس است. او افزود: جامعه جهانی باید برای یافتن واکسنی قابل دسترس برای همه لازم است همکاری کنند.

«داگ هامارسکیلد» در ۱۷ سپتامبر سال ۱۹۶۲ در یک سانحه هوایی در نزدیکی ندولا در آفریقا درگذشت.

به باور کارشناسان، تنها راه برون‌رفت از بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا، همکاری کشورهای جهان با یکدیگر است. آنچه که در اظهارات گوترش به صراحت به آن اشاره شده است.

«کریستین سویینگ»، مدیرعامل دویچه بانک می‌گوید: رسیدن به سطح اقتصادی قبل از بروز بحران کرونا بسیار دشوار است و بهبود شرایط اقتصادی امسال یا سال آینده نخواهد افتاد.

پیشتر، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول هم گفته بود: کرونا به اقتصاد جهان تا پایان سال میلادی ۲۰۲۱ حدود ۱۲ تریلیون دلار آسیب می‌زند. به گفته «کریستینا گئورگیوا» تاثیر کرونا بیشتر بر کشورهایی که وضع شکننده‌ای دارند خواهد بود و اقتصاد این کشورها حدود ۱۳ درصد کوچکتر خواهد شد.

از آنجایی که اقتصاد جوامع ارتباط مستقیمی با حیات جوامع دارند، به همان میزان که این بخش متاثر شود، آسیب‌های آن متوجه ملت‌ها، ‌ بهداشت و سلامت آنها خواهد بود؛ چیزی که به تعبیر گوترش، بزرگترین تهدید امنیتی جدی جهان است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 + دوازده =