پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۲۰:۱۳
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

نویسنده آمریکایی: آمریکا رو به افول است

به گزارش روز شنبه فرهنگ سار، اگر چه شیوع شدید ویروس ناخوانده کرونا همه کشورهای جهان را با بحران مواجه ساخته است اما گسترش این بیماری برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوریآمریکا که در ۴ سال اخیر همه توان خود را به شعار «اول آمریکا» و اولویت بخشیدن به همه آنچه ردپایی از اقتصاد و دلار در […]



به گزارش روز شنبه فرهنگ سار، اگر چه شیوع شدید ویروس ناخوانده کرونا همه کشورهای جهان را با بحران مواجه ساخته است اما گسترش این بیماری برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوریآمریکا که در ۴ سال اخیر همه توان خود را به شعار «اول آمریکا» و اولویت بخشیدن به همه آنچه ردپایی از اقتصاد و دلار در آن باشد، اختصاص داده، بسیار محتمل است که افتخار ثبت نام ترامپ به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا با حضور تک دوره ای در این منصب را نصیب او کند.

گذشته از بازتاب رویکردهای ترامپ در عرصه سیاست خارجی، بحران اقتصادی، بیماری همه‌گیر، اعتراضات خیابانی، انتشار کتاب‌های افشاگرانه، اتهام های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه علیه یکدیگر به بهانه حمایت از دموکراسی، مناظره های سراسر حمله و توهین مقابل چشمان جامعه، کاشت بذر بی اعتمادی و چنددستگی در کشور، بمباران توئیت‌ها و پیام های جنجالی، همه و همه سبب شده تا به زعم بسیاری از صاحب نظران آمریکایی، انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) مهمترین رویداد سیاسی این نسل از جامعه تلقی شود.     

روزنامه اسپانیایی ال پائیس در ادامه سلسله گزارش ها و اخباری که در ماه های اخیر به موضوع «انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا» اختصاص داده است، در ستونی جداگانه به مصاحبه و گفت‌وگو با کارشناسان، نویسندگان، تحلیلگران و سیاستمداران پرداخته تا از این طریق به دریافت درک بهتری از وضعیت کنونی حاکم بر جامعه آمریکا پیش از این رویداد سیاسی از سوی مخاطبان یاری دهد. این رسانه مطرح اسپانیا، با تکیه بر این اصل که گاهی برای درک بهتر مسائل می‌بایست از عناوین و سیل اخبار هر روزه فاصله گرفت، در تازه ترین مورد به گفت و گو با ریچارد فورد (Richard Ford) پرداخت.  

ریچارد فورد (Richard Ford) رمان نویس مشهور آمریکایی (رمان «روز استقلال» او در سال ۱۹۹۶ برنده جایزه پولیتزر شد) در توصیف دوره چهار ساله حضور ترامپ گفت: پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ به بهای ناامیدی و سردرگمی اکثریت آمریکایی‌ها تمام شد؛ اگرچه ترامپ یک نادان است اما نباید همه تقصیر را به گردن او انداخت؛ خود ما نیز مقصریم. تصور بسیاری از آمریکایی‌ها از اداره کشور، درک روابط میان مدیر یک شرکت و مشتریان است، حال آنکه رابطه میان شهروندان و رهبر جامعه، بسیار متفاوت است.  

این نویسنده آمریکایی در ادامه با طرح پرسش‌هایی تاکیدی از مقامات و شهروندان در انتقاد از شرایط موجود افزود: چطور با بی تفاوتی اجازه دادیم که این اتفاقات بیفتد؟ چطور باید مردم را برای دوری از عقاید نژادپرستانه آموزش داد؟ چگونه می‌توان از مردمی که هیچ شناخت صحیحی از عملکرد کشور خود ندارند، احترام به تاریخ آن را انتظار داشت؟ قانون اساسی، دولت و دادگستری چطور می‌خواهد مردمی که تا این حد از عملکرد کشور خود نا آگاه هستند را آموزش دهد؟

به عقیده من بزرگترین خطری که در این برهه زمانی جامعه آمریکا را تهدید می‌کند، از دست دادن احساس «خوش بینی» نسبت به کشور است و من زمانی که ببینم با آرای مردم عادی به ویژه شهروندان آریزونا که اکثرا جمهوری‌خواه هستند، آن اتفاق عجیب برای ترامپ (شکست در انتخابات) می‌افتد، امیدوارتر خواهم شد. افزایش نابرابری‌های اجتماعی و بی‌عدالتی‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی که در سالیان اخیر افزایش پیدا کرده است، نگرش بدبینانه را افزایش می‌دهد.  

بایدن قابل قبول از ترامپ

فورد در بیان برتری جو بایدن نسبت به ترامپ گفت: بایدن همه آنچه که برای پیروزی در برابر ترامپ به آن نیاز دارد، انجام داده است: اینکه هیچ کار وحشتناکی انجام ندهد. بنابراین بایدن در شرایط کنونی کشور، رئیس‌جمهوری قابل قبول تری برای آمریکا خواهد بود.

این نویسنده آمریکایی پیرامون تهدیدهای اخیر ترامپ مبنی بر عدم ترک مسالمت آمیز کاخ سفید گفت: ترامپ هر روز درباره این موضوع لاف می‌زند اما من به راستی از بروز خشونت در خیابان ها نگرانم. آمریکا اکنون بیش از هر زمان دیگری با معضل چند قطبی شدن مواجه است. سطح این دو قطبی شدن در جامعه به اندازه ای شدید است که بروز خشونت در میانه رقابت های انتخاباتی امری محتمل و قابل پیش بینی است. من ۱۰۰ درصد اطمینان دارم که او رای مردم را به دست نخواهد آورد، اما نمی‌دانم چه کسی مقابل او خواهد ایستاد؛ ارتش یا خانواده اش! امیدوارم اطرافیان ترامپ از او منطقی تر بوده و در گوش او این جمله را زمزمه کنند: ای مرد، تو انتخابات را باخته ای، بیش از این به این کشور آسیب نرسان.

ریچارد فورد در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا به عواقب تصمیمتان در روز سه شنبه برای جهان فکر می‌کنید، گفت: من با اصل این موضوع مشکل دارم، این ذهنیت که آمریکا چراغ راه جهان است، فرسوده و از بین رفته است. ما چیزی برای سربلندی و افتخار نداریم. هر کشوری در عین وجود مشکلات، آرزوها و اهدافی دارد که این ارتباطی با آمریکا ندارد. ما کشوری هستیم که از قرن شانزده میلادی برده داری بومی داشته ایم و تمام موجودیت خود را در معرض خطر قرار داده ایم.

این رمان نویس مشهور همچنین در پاسخ به این پرسش که در دوران شیوع بیماری همه گیر چه درسی از جامعه آمریکا آموختید، گفت: من فکر می‌کنم نقطه اتصال اتحاد و وحدت جامعه آمریکا، نه همدلی است، نه عشق به همنوع و همسایه و نه حتی قانون اساسی، بلکه عامل این نزدیکی، دلار است. اگرچه وجود تعادل میان فضای کسب و کار و عمل به تدابیر کنترلی امری منطقی است اما من متعجبم که کسب درآمد بیش از سلامت و زندگی همنوعان در اولویت است.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

7 + نوزده =