دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۴:۲۲
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

ناامید از دستگاه قضا؛ ترامپ در مسیر ایجاد آشوب

به گزارش یکشنبه فرهنگ سار، عدم پذیرش نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری و نپذیرفتن شکست از سوی ترامپ در این دور از انتخابات که بارها بعنوان یک تهدید بالقوه امنیتی از سوی تحلیلگران و مقامات پیشین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درباره آن هشدار داده شده بود، حال این هشدارها و تهدید رنگ و بوی […]



به گزارش یکشنبه فرهنگ سار، عدم پذیرش نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری و نپذیرفتن شکست از سوی ترامپ در این دور از انتخابات که بارها بعنوان یک تهدید بالقوه امنیتی از سوی تحلیلگران و مقامات پیشین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درباره آن هشدار داده شده بود، حال این هشدارها و تهدید رنگ و بوی واقعیت به خود می گیرند.

ترامپ در روزهای اخیر با ناکامی حقوقی در تغییر نتیاج انتخابات ۲۰۲۰ به نفع خود اکنون و با توجه به آنکه یک ماه دیگر تا پایان دوره چهارساله وی زمان باقی است، درصدد بسترسازی ایجاد آشوب  در آمریکا تا پیش از مراسم تحلیف است، اقدامی که می تواند با قصد و نیت  به تاخیر انداختن یا برهم زدن این مراسم صورت گیرد.

لفظ «حکومت نظامی» در توئیت های ترامپ

ترامپ برای زمینه سازی ایجاد آشوب در آمریکا، در توئیت خود از لفظ «حکومت نظامی» استفاده کرد، عبارتی که طی روزهای اخیر توسط «مایکل فلین» به شخص رئیس جمهوری توصیه شده بود.

فلین ژنرال بازنشسته ارتش امریکا و مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که در مدت زمان کوتاهی از سوی دونالد ترامپ از این سمت اخراج شد،

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید با توجه به ناکامی حقوقی ترامپ در تغییر آرای ایالت های مانند پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا؛ چندی پیش  در مصاحبه با تارنمای “نیوزمکس” عنوان کرد که برای جلوگیری از  حضور جو بایدن در سمت ریاست جمهوری و  ورود وی به  کاخ سفید، ترامپ حکومت نظامی در چند ایالت اعلام کند.

اکنون ترامپ در تازه ترین توئیت خود با به کار بردن لفظ «حکومت نظامی»  تنها آن را نفی می کند.

ترامپ در توئیت خود که می تواند نشانه هایی از یک حس تحریک درمیان هواداران خود باشد، نوشت: «حکومت نظامی برابر است با اخبار جعلی، تنها دانستن خبرهای بد بیشتر»

تحریک هواداران تا پیش از فراخوان آشوب

ترامپ بازنده انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در اقدامی دیگر و برای ایجاد فضای تحریک آمیز بری هواداران خود که به آنها برای ششم ژانویه برابر با ۱۷ دی ماه فراخوان حضور در پایتخت آمریکا را داده است، کلیپ ویدئویی به مدت حدود یک دقیقه و ۳۰ ثانیه که  طرفداران وی  در اقصی نقاط جهان و در داخل آمریکا را نشان می دهد، در توئیت خود نشر داده است.

نکته مهم درباره این کلیپ، میزان استقبال بی سابقه ای  است که طی این مدت از توئیت های ترامپ دیده نشده بود، این کلیپ ویدئوی که با متن آهنگ تند و خشنی همراه شده، بیش ۷۹ هزار بار باز نشر و بالغ بر ۲۲۳هزار بار «لایک» شده است.

این میزان استقبال از چنین کلیپ ویدئویی با توجه به فراخوانی که ترامپ برای ۱۷ دی ماه داده است، از لحاظ امنیتی حساس برانگیز است.

ترامپ  ۲۹ آذرماه در فراخوانی  در حساب توئیتر خود نوشته بود: از لحاظ آماری این غیرممکن است که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را ببازم، ششم ژانویه (۱۷ دی ماه) در واشنگتن دی. سی اعتراضات بزرگی (برپا کنید)، آنجا باشید و «نا آرام» باشید.

ترامپ نشان داد که  قصد کنار رفتن ندارد

ترامپ که از زمان اعلام حضور در کارزار انتخاباتی در تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی و تا ورود به کاخ سفید و درحالی که تنها یک ماه دیگر از دوره ریاست جمهوری وی باقی مانده است، تمامی قواعد و عرف دیپلماتیک را زیر پا نهاده، نشان داده که قصد کناررفتن از قدرت را ندارد.

وی که بعنوان سومین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا فردی بود که به علت تصمیم و اقدامات  وی استیضاح شد و از دیوار بلند استیضاح بدون حضور در هیچ یک از جلسات عبور کرد، مقاومت وی در نپذیرفتن شکست در انتخابات، نشانه هایی نگران کننده از به خطر افتادن شاکله نظامی سیاسی آمریکا است.

ترامپ در مصاحبه  اختصاصی با شبکه خبری   «سی بی اس نیوز» که  در مورخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ انجام شد به صراحت گفت که وی قصد کنار رفتن از قدرت را ندارد.

«لزلی شتال»  (Lesley Stahl) مجری ویژه  برنامه «۶۰ دقیقه» این شبکه خبری  در آنزمان از وی پرسید: در زمان مسئولیت شما شاهد  شیوع اپیدمی (ویروس کرونا)  تظاهرات ضد نژادپرستی و به تبع آن غارت و اغتشاش بودیم، به جهت  خواهان این سمت بوده و می خواهید همچنان رئیس جمهوری آمریکا باقی بمانید.

ترامپ در پاسخ گفت: برای اینکه بزرگترین کارها را انجام داده ام، هنوز آنها را تمام نکرده ام و زمانی که آنها را به پایان رسانم، آمریکا به جایگاهی خواهد رسید که هرگز تا پیش از آن قرار نداشته است.

۳۹۰ میلیون قبضه اسلحه تشنه آتش

رئیس جمهوری بازنده  در انتخابات  ۲۰۲۰ آمریکا، زمانی که ۲۸ اذرماه آشکارا از دستگاه قضایی و دیوان عالی کشور، محلی که با انتصاب سه قاضی از ۹ قاضی مدام العمر توسط وی، امید فراوانی به تغییر نتیجه آرا انتخاباتی داشت؛ اکنون رسما تنها راه برای حفظ قدرت را در ایجاد آشوب و نا امنی می بیند.

وی که  ۲۹ آذرماه  در توئیتی به طرفداران خود فراخوان حضوری  «نا آرام» در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واشنگتن دی. سی را می دهد و در توئیتی دیگر در ۲۶ آذر به شبکه  فاکس نیوز گوشزد می کند: شاید بزرگ ترین تفاوت بین ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ وجود این واقعیت است که من از ۶۳ میلیون رای به ۷۵ میلیون رای رسیدم، یعنی رکورد ۱۲ میلیونی افزایش رای.   اوباما (در دور دوم) ۲ میلیون رای کمتر آورد و پیروز شد. تقلب در انتخابات!؛ تمامی این موارد تحریک هواداران به غالب مسلح وی در سراسر آمریکا را یادآور می شود.

جامعه آمریکا بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته، «متراکم ترین» کشور بر روی زمین از لحاظ داشتن سلاح  درمیان افراد یک کشور به شمار می رود.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ توسط موسسه پژوهشی «اسمال آرمز» (Small Arms) به عمل آمد نشان داد که در آن زمان، از جمعیت ۳۲۶میلیون و ۴۷۴هزار نفری آمریکا تخمین زده می شود ۳۹۳ میلیون و ۳۴۷ هزار قبضه سلاح در اختیار شهروندان این کشور است.

بنابر تحقیقات این موسسه پژوهشی، تنها  بیش از یک میلیون و ۷۳هزار سلاح گرم در آمریکا  به ثبت رسیده،  اما این درحالی است  که ۳۹۲میلیون و ۲۷۳ هزار و ۲۵۷ قبضه آمار سلاح ثبت نشده در آمریکا وجود دارد بود.

طی یکسال گذشته و بخصوص در ماه های منتهی به برگزاری پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، گروه های  سفید پوست که گرایش های تند نژاد پرستی دارند، هرچه بیشتر مسلحانه در انظار ظاهر شدند، گروه هایی که با حمایت ترامپ که دارای  حس نهفته نژاد پرستی است، برخوردار می باشند.

در مقابل  چنین گروه هایی که اکنون گروه «پسران مغرور» توجه رسانه های آمریکایی را به خود جلب کرده است، گروه های مسلح سیاهپوست ضدنژادپرستی نیز  تحت عنوان «انفک» (NFAC) در خیابان های آمریکا به عرض اندام پرداخته اند.

در چنین شرایط ملتهبی که نتیجه بحران آفرینی های دونالد ترامپ است، چنانچه در تقابل گروه های هوادار ترامپ که به گفته وی در این دور از انتخابات ۱۲ میلیون نفر دیگر نسبت به ۲۰۱۶ افزوده شده و مخالفان وی؛   نخستین «ماشه چکانده» شود، آنگاه مانع شدن از ۳۹۰ میلیون قبضه اسلحه تشنه آتش در آمریکا، امری دشوار می نماید.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × 3 =