چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴:۵۶
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱:۲۳

واکنش حماس به درج «اسرائیل» در گذرنامه اتباع آمریکاییِ متولد قدس اشغالی

به گزارش فرهنگ سار از خبرگزاری “شهاب”، قاسم گفت که این اقدام آمریکا در سایه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر  صورت گرفت. سخنگوی حماس در کنفرانس مطبوعاتی که پنجشنبه شب برگزار شد، افزود: اعلام این خبر به همان میزان که سهم ایالات متحده در خصومت و تجاوزگری علیه ملت فلسطین را نشان داد، […]



به گزارش فرهنگ سار از خبرگزاری “شهاب”، قاسم گفت که این اقدام آمریکا در سایه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم اشغالگر  صورت گرفت.

سخنگوی حماس در کنفرانس مطبوعاتی که پنجشنبه شب برگزار شد، افزود: اعلام این خبر به همان میزان که سهم ایالات متحده در خصومت و تجاوزگری علیه ملت فلسطین را نشان داد، در واقع جعل تاریخ و واقعیت است.

قاسم تصریح کرد: رفتار آمریکا که حمایت از رژیم اشغالگر را به بهانه نقض حقوق ملت فلسطینی شدت بخشیده است، نشان می‌دهد، دولت آمریکا به چه میزان حکومت‌های رسمی کشورهای عربی را نادیده می‌گیرد.

“مایک پمپئو” وزیر امورخارجه آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد، اتباع آمریکایی متولد قدس می‌توانند در محل تولد در گذرنامه‌شان، نام اسرائیل را درج کنند.

پیشتر در  گذرنامه‌های آمریکایی‌های متولد قدس، نه فلسطین و نه “اسرائیل” درج می‌شد.

پمپئو اعلام کرد که این تصمیم پس از به رسمیت‌شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گرفته شده است، هرچند که ایالات متحده موضعی در قبال مرزهایی که اسرائیل در قدس در کنترل دارد، نگرفته است و این موضوع قابل مذاکره است.

وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد: واشنگتن همچنان به دستیابی به یک توافق صلح متعهد و معامله قرن مسیری برای صلح است و از تمام فلسطینی‌ها می‌خواهم به میز مذاکرات بازگردند.

موضوع درج نام قدس اشغالی در گذرنامه شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) در دیوان عالی آمریکا مطرح شد. این نهاد نیز تصمیم را به مقامات اجرایی آمریکا محول کرد.

پایگاه خبری “پولتیکو” آمریکا روز چهارشنبه با اعلام این خبر گزارش داد که “دیوید فریدمن” سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی از مهم‌ترین علاقه‌مندان به درج نام اسرائیل در گذرنامه اتباع آمریکایی متولد قدس بوده است.
این تغییر سیاست که چهارشنبه اعلام شد و امروز (پنجشنبه) علنی شد، تازه‌ترین اقدام در فهرست بلندبالای دونالد ترامپ برای خوشایند رای‌دهندگان یهودی و تقویت حامیان انجیلی او در آستانه روز انتخابات به شمار می‌رود.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

نوزده − 15 =