چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲:۲۶
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳

مقام اسبق دولت کلمبیا: امیدوارم ترامپ کاخ سفید را ترک کند

به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، روزنامه «ال تیمپو» (El Tiempo) پر تیراژترین نشریه کلمبیا در گزارشی با تیتر «حضور بیشتر ترامپ، نه!» به قلم «مائوریسیو بارگاس لینارس» ( Mauricio Vargas Linares) ستون نویس و تحلیلگر و نویسنده برجسته کلمبیایی و وزیر اسبق وزارت ارتباطات این کشور (۱۹۹۱- ۱۹۹۲) نوشت: در حالی که شمارش معکوس […]



به گزارش روز دوشنبه فرهنگ سار، روزنامه «ال تیمپو» (El Tiempo) پر تیراژترین نشریه کلمبیا در گزارشی با تیتر «حضور بیشتر ترامپ، نه!» به قلم «مائوریسیو بارگاس لینارس» ( Mauricio Vargas Linares) ستون نویس و تحلیلگر و نویسنده برجسته کلمبیایی و وزیر اسبق وزارت ارتباطات این کشور (۱۹۹۱- ۱۹۹۲) نوشت: در حالی که شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده و بازار نظرسنجیها از پیشتازی «جو بایدن» نامزد دموکرات از رقیبش «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه هر روز داغ تر می‌شود، باید دید انتخاب آمریکاییها، ترامپ «بی فکر و انکار کننده» خواهد بود یا بایدن «کمی متعادل تر»؛ اما به راستی حضور چهار سال بیشتر ترامپ در کرسی ریاست جمهوری آمریکا نه تنها به معنای «فاجعه» برای این کشور، بلکه برای سیاره زمین است.  

به گفته بارگاس، از آنجا که ترامپ با نادیده انگاشتن تغییرات آب و هوایی و لغو محدودیت های مربوط به فعالیت های آلاینده، تولیدکننده ۱۵ درصد گازهای سمی در اتمسفر است، در نتیجه وجودش حتی برای کره زمین مضر است. ترامپ «نژادپرست» حتی از به کارگیری سلاح گرم برای سرکوب معترضین به خشونت‌های پلیس علیه سیاهپوستان هراسی ندارد.     

این تحلیلگر کلمبیایی همچنین در انتقاد از موضع گیری‌های تنش آفرین واشنگتن در قبال پکن نوشت: ترامپ، دشمن تجارت آزاد، در حالی جنگ تجاری با چین را آغاز کرده که دامنه تهدید آن، اقتصاد جهانی را نشانه گرفته است.  

بارگاس در ادامه انتقادهای شدید خود از ترامپ نوشت: این رئیس‌جمهوری با ترفندهای فرار مالیاتی حتی مقام‌های رسمی کشور خود را فریب داده و در نهایت اینکه مدیریت وحشتناک او در مقابله با گسترش کووید-۱۹، بیش از ۲۲۰ هزار آمریکایی را به کام مرگ فرستاده و نام آمریکا را در صدر کشورهای جهان در مقایسه موارد فوت به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت قرار داده است.    

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ بی کفایت است؛ او وعده داد آمریکا را به دوران عظمت خود بازگرداند اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، خلاف وعده او است. ترامپ در مقابل گسترش نفوذ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه ناتوان بوده و دولت‌های مغضوب واشنگتن در ونزوئلا و کوبا همچنان پر قدرت به حیات خود ادامه می‌دهند و ترامپ حتی نتوانست ذره ای آن‌ها را متزلزل کند. از طرفی، برنامه‌های هسته ای کره شمالی تحت رهبری «کیم جونگ اون» بدون کوچکترین اعتنایی به تهدیدات واشنگتن همچنان ادامه دارد.  

نکته حائز اهمیت در مطالعه این گزارش اینکه انتقادهای شدید از دولت کنونی آمریکا را از زبان تحلیلگر برجسته کلمبیایی با سابقه حضور در منصب دولتی و در یکی از پر فروش ترین روزنامه‌های این کشور آمریکای لاتین، در حالی خواندیم که دولت راست گرای «ایوان دوکه» رئیس‌جمهوری کلمبیا از روابط حسنه ای با کاخ سفید برخوردار است.

وزارت بازرگانی کلمبیا پیشتر اعلام کرد با توجه به جریان آزاد تجارت کالا و خدمات بین کلمبیا و ایالات متحده به دلیل امضای معاهده تجارت آزاد دوجانبه در سال ۲۰۱۲، هم‌چنان آمریکا شریک تجاری راهبردی و اول کلمبیا در جهان محسوب می‌گردد.  

با توجه به نزدیک شدن به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ۳ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه)، تلاش دونالد ترامپ و جو بایدن جهت کسب آرا حداکثری از آمریکایی‌های لاتینی‌تبار به ویژه کلمبیایی‌ها افزایش یافته است. کلمبیایی‌تبارها، پس از کوبایی‌ها و پورتوریکویی‌ها سومین گروه از لاتینی‌های پرجمعیت در ایالت کلیدی فلوریدا هستند. طبق آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت کلمبیایی‌تبارها ۸۰۰ هزار نفر است که ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها واجد شرایط رأی دادن در انتخابات ۱۳ آبان هستند.

ترامپ پیش تر با نامیدن بایدن به عنوان طرفدار سوسیالیسم، اعلام کرد که در صورت پیروزی رقیب، قدرت‌گیری دوباره چپ‌ها در آمریکای‌لاتین و حوزه کارائیب حتمی است، تا بدین ترتیب کشورهای متحد و همسو با کاخ سفید را جهت رأی دادن لاتینی‌تبارها به وی ترغیب کند.

مائوریسیو بارگاس در پایان نوشت: اگرچه بسیاری در داخل معتقدند که پیروزی دوباره ترامپ در راستای حفظ منافع کلمبیا خواهد بود اما من مخالفم. به عقیده من و بر اساس آخرین نظر سنجی موسسه گالوپ، تنها ۲۰ درصد از کلمبیایی‌ها، تصویر مطلوبی از ترامپ دارند و ۶۸ درصد مخالف او هستند. بنابراین من امیدوارم که ترامپ در ماه ژانویه(دی)، کاخ سفید را ترک کند.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده − 6 =