چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۸:۲۵
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

فضا سازی رسانه ای برای تداوم بحران لیبی

دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به برقراری صلح وثبات در لیبی ابراز امیدواری و خوشبینی کرد. گوترش در نشستی که به میزبانی آلمان برگزار شد گفت، تحولات اخیر فرصت نادری برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار در لیبی بوجود آورده که […]



دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نسبت به برقراری صلح وثبات در لیبی ابراز امیدواری و خوشبینی کرد.

گوترش در نشستی که به میزبانی آلمان برگزار شد گفت، تحولات اخیر فرصت نادری برای دستیابی به صلح و ثبات پایدار در لیبی بوجود آورده که همه باید از آن استفاده کنند.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز در پی برگزاری این نشست نسبت به حل بحران لیبی ابراز خوشبینی کرد.

به نظر می رسد برخی رسانه ها قصد دارند با انتشار اخبار نادرست و یا بزرگنمایی رویدادهای کم اهمیت مانع برقراری صلح در لیبی شوند؛ زیرا ثبات در لیبی به معنی برچیده شدن جنگ های نیابتی در این کشور است و این در حالی است که برخی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای ، منافع خود را در تداوم جنگ و بی ثباتی در لیبی می بینند.

وی گفت نشانه هایی از منطق و رویکرد سیاسی به جای تداوم درگیریهای نظامی در لیبی وجود دارد و همین خوشبینی هایی را برای حل بحران این کشور بوجود آورده است.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به نشست های روزهای گذشته پیرامون تحولات لیبی افزود، اکنون روزنه ای ایجاد شده است که می توان نسبت به برقراری صلح در لیبی امیدوار بود.

همچنین نمایندگان ۱۶ کشور و سازمان بین‌المللی دیروز /دوشنبه/  روند برقراری صلح در لیبی و نتایج کنفرانس برلین پیرامون بحران این کشور را بصورت ویدئو کنفرانس پیگیری کردند.

 گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان از جمله شرکت کنندگان در این نشست بودند.

در شرایطی که دبیر کل سازمان ملل متحد، مقامات اتحادیه اروپا و نیز بسیاری کشورهای دیگر نسبت به برقراری صلح در لیبی ابراز خوشبینی کرده اند، برخی رسانه های منطقه با انتشار اخبار نادرست، از درگیری در پایتخت لیبی گزارش می دهند.

العربیه وابسته به سعودی، با انتشار گزارشی اعلام کرد که گروههایی از نیروهای وفادار به دولت وفاق ملی در طرابلس پایتخت لیبی با یکدیگر درگیر شده اند و این در حالی است که هیچیک از رسانه های بین المللی و منابع موثق خبری ، چنین گزارشهایی را تایید نکرده اند.

به نظر می رسد که چنین رسانه هایی قصد دارند با انتشار اخبار نادرست و یا بزرگنمایی رویدادهای کم اهمیت مانع برقراری صلح در لیبی شوند؛ زیرا ثبات در لیبی به معنی برچیده شدن جنگ های نیابتی در این کشور است و این در حالی است که برخی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای ، منافع خود را در تداوم جنگ و بی ثباتی در لیبی می بینند.

آلمان در پی تشدید بحران لیبی از ماهها پیش قدرتهای جهانی و بازیگران منطقه ای را به یک کنفرانس صلح در مورد لیبی دعوت کرد تا به یک توافق آتش بس پایدار دست یابند.

در گفتگوهایی که ۹ ماه پیش برگزار شد ، قدرتهای درگیر در لیبی متعهد شدند که یک آتش بس پایدار در لیبی برقرار کنند، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی را به مورد اجرا گذارند و در نهایت به جنگ داخلی در لیبی پایان دهند.

گوترش در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر اهمیت اجرای کامل و بدون قید و شرط تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد و خواستار توقف فوری تحویل تسلیحات به طرفهای درگیر در لیبی شد.

پس از سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی، این کشور دچار بحران و جنگ داخلی شده است.

لیبی براثر جنگ داخلی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. در بخش غربی به مرکز طرابلس دولت “وفاق ملی” قدرت را در دست دارد که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است و در بخش شرقی به مرکز “طبرق” نیروهای ژنرال “حفتر” قدرت را در دست دارند.

عربستان سعودی، امارات ، مصر، روسیه و فرانسه از نیروهای ژنرال “حفتر” و ترکیه ، قطر و برخی کشورهای اروپایی از دولت وفاق ملی پشتیبانی می کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت + 19 =