چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۳:۳۱
دسته بندی: بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶

شکست سنگین بولسونارو در انتخابات شهرداری‌های برزیل

به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار به نقل از نشریه ال پائیس، با اعلام نتایج دور دوم انتخابات شهرداری‌های برزیل که روز یکشنبه برگزار شد، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری این کشور شکست سنگینی را به ویژه در شهر «ریودوژانیرو» متحمل شد. به طوری که تنها پنج کاندیدای مورد حمایت او و نه در ایالت‌های کلیدی، حد نصاب […]



به گزارش روز سه شنبه فرهنگ سار به نقل از نشریه ال پائیس، با اعلام نتایج دور دوم انتخابات شهرداری‌های برزیل که روز یکشنبه برگزار شد، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری این کشور شکست سنگینی را به ویژه در شهر «ریودوژانیرو» متحمل شد. به طوری که تنها پنج کاندیدای مورد حمایت او و نه در ایالت‌های کلیدی، حد نصاب آرا را به دست آوردند.

به این ترتیب «مارسلو کریوا» شهردار ریودوژانیرو با شکست در دور دوم انتخابات، جای خود را به «ادواردو پائس» داد؛ پائس به عنوان پیروز در انتخابات شهرداری‌ها گفت این پیروزی سیاست بر رادیکالیسم است.

به نوشته ال پائیس، رای دهندگان برزیلی در حالی روز یکشنبه برای انتخاب شهردار حدود ۶۰ شهر پای صندوق‌های رای رافتند که بولسونارو در ریودوژانیرو به عنوان ریشه دار ترین پایگاه انتخاباتی او، شکست تحقیر آمیزی را متحمل شد. با این حال به زعم بسیاری از کارشناسان اگرچه حضور ضعیف و غیبت ۲۹ درصدی نمایندگان مورد حمایت بولسونارو در دور نخست انتخابات نیز نمایان شده بود اما این به معنای از بین رفتن بولسوناریسم نیست.

شکست دیگر رئیس جمهوری برزیل در «فورتازلا» بود که پنجمین شهر پر جمعیت برزیل به حساب می‌آید و در آن، کاندیدای چپ میانه «سارتو نوگوییرا» موفق شد تا با ۵۱.۵ درصد آرا «واگنر گومز» را با ۴۸.۵ درصد آرا شکست دهد.

در «سائوپائولو» با ۱۲ میلیون نفر جمعیت نیز نماینده بولسونارو تنها ۱۰ درصد آرا را به دست آورد. دور دوم انتخابات در این کلانشهر با رقابت بین دو منتقد رئیس‌جمهوری برگزار شد. در نهایت شهردار راست میانه «برونو کوواس» به راحتی توانست با کسب ۶۰ درصد آرا، کاندیدای سوسیالیست «گیلرمه بولوس» را شکست دهد.

کاندیداهای دیگر مورد حمایت بولسونارو برای «بلو هوریزونته»، «رسیف» و «مانائوس» نیز آرای مردمی را از دست دادند. هم‌چنین نامزد مورد حمایت رئیس جمهوری برزیل نتوانست آرای مردم را در «سانتوس» یکی از مهمترین شهرهای ایالت سائوپائولو به دست بیاورد.

ژائیر بولسونارو روز یکشنبه با حضور در یکی از حوزه های رای‌گیری با تکرار ادعاهای همتای آمریکایی خود مبنی بر بروز تقلب در انتخابات آمریکا گفت: من منابع اطلاعاتی در اختیار دارم که در آنجا واقعا تقلب زیادی صورت گرفته است، اما کسی در مورد آن صحبت نمی‌کند. وی همچنین گفت، برای به رسمیت شناختن پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمی صبر خواهد کرد.

بولسونارو همچنین با انتقاد از سیستم رای گیری الکترونیکی بر بازگشت این کشور به سیستم رای گیری کاغذی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ تاکید کرد.

تلاش‌های بولسونارو برای الگو برداری از سیاست‌های دونالد ترامپ از زمان حضورش در سمت ریاست جمهوری برزیل به اندازه ای است که سبب شده تا لقب «ترامپ برزیل» را به او نسبت دهند.

رئیس جمهوری راستگرای افراطی برزیل همانند همتای آمریکایی خود روش‌های درمانی نامتعارفی را برای مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد کرده و با اعمال قرنطینه نیز مخالف است. با این حال تا کنون بیش از ۱۷۳ هزار شهروند برزیلی در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند. همچنین برزیل با ثبت بیش از شش میلیون و ۳۳۶ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در صدر کشورهای آمریکای لاتین و در جایگاه سومین کشور درگیر به این بیماری در فهرست جهانی قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 + 17 =